Mørtel og maling til ældre kælder?

Hejsa,

Mit hus er fra 1952 med 70 m2 kælder, hvor der ikke er gravet omfangsdræn el. lign. Der er derfor et vist niveau af grundfugt, men vægge osv. fremstår overordnet nogenlunde tørre.

Da den tidligere har været fejlbehandlet med plastmaling, har jeg nu fået slebet ydervægge ned, så de nu fremstår helt rå og jeg skal derfor have pudset og malet disse.

Her har jeg kigget en del på NHL 3,5 0-4 mm, som jeg tænkte at bruge som mørtel til oppudsning af væggene. Jeg vil gerne undgå saltudtræk, afskallende puds osv., så meget som det nu er muligt.

Vil det være den rette mørtel til opgaven?

Hvis ja, så er jeg desuden blevet i tvivl omkring valg af efterfølgende maling. Oprindeligt havde jeg kigget på bl.a. Weber Cempexo og Skalcem 100, men da de er cementbaserede er jeg bange for at det vil være forkert.

Hvad vil I anbefale her?

Har prøvet at søge en hel del og løst både her og en masse andre steder, men nogle skriver bastardmørtel, andre NHL og maling syntes jeg heller ikke at kunne finde ordentligt råd om. Håber I kan hjælpe og på forhånd tak :-)

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

NHL er ikke forkert. Husk udkast i flere omgange.

Nymodens reparationsmørtler med fiber og silikattilslag er ret dyre og ikke altid løsningen

Der vil dog stadig komme saltudtræk, da årsagen (fugttransporten igennem væggen) ikke er afhjulpet. Men du få opbygget en reserve. 

Slut af med kalk eller sandkalk (nemmere for LDSeren). Husk at kalk skal hærde (ved at optage CO2) i flere uger og ikke bare tørre.

Med Kalk er der ingen problemer med at gentage øvelsen om 70 år.


Mjølner skrev den 30-09-2018 13:43:47

NHL er ikke forkert. Husk udkast i flere omgange.

Nymodens reparationsmørtler med fiber og silikattilslag er ret dyre og ikke altid løsningen

Der vil dog stadig komme saltudtræk, da årsagen (fugttransporten igennem væggen) ikke er afhjulpet. Men du få opbygget en reserve. 

Slut af med kalk eller sandkalk (nemmere for LDSeren). Husk at kalk skal hærde (ved at optage CO2) i flere uger og ikke bare tørre.

Med Kalk er der ingen problemer med at gentage øvelsen om 70 år.


 Hej Mjølner

Tak for svaret, selvom det snart er nogle måneder siden!
Jeg er dog nu nået til faktisk at skulle igang med opgaven snart og kommer til at bruge NHL.

Vil du evt. uddybe hvad du mener med udkast af flere omgange?

Har umiddelbart tænkt NHL 5 i udkast til at starte med. Og så NHL 3,5 som jeg ville trække på og derefter pudse sammen til det færdige resultat, som males med kalkmaling. Skal lige have undersøgt det med sandkalk nærmere.

Mht. saltudtræk, så er jeg klar over at jeg selvfølgelig ikke har afjulpet årsagen, men jeg har etableret rigeligt med ventilation i kælderen og håber at jeg ikke skal lave reparationer hvert eneste år. Hvad kan man forvente?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Jeg r lavet noget lignende i min egen kælder der brugte jeg NHL 3,5 i 0-4mm. Udkast med 3,5 grundingsmørtel og resten med normal 3,5. 

Derefter en omgang silikatmaling fra keim ovenpå. Det har lidt mindre afsmitning end kalk, men begge dele er godt. 

Ovenstående behandling har holdt super fint i lige over et år hos mig nu. Satser på det holder en del til før der skal findes igen 

/ask 




Ask
askholme skrev den 24-01-2019 20:13:37

Jeg r lavet noget lignende i min egen kælder der brugte jeg NHL 3,5 i 0-4mm. Udkast med 3,5 grundingsmørtel og resten med normal 3,5. 

Derefter en omgang silikatmaling fra keim ovenpå. Det har lidt mindre afsmitning end kalk, men begge dele er godt. 

Ovenstående behandling har holdt super fint i lige over et år hos mig nu. Satser på det holder en del til før der skal findes igen 

/ask 



 Hej Ask,

Ok, det lyder meget som det jeg også skal i gang med.

Må jeg spørge til hvordan processen ellers var? Jeg er ikke særligt erfaren i murer-arbejde og har totalt 55 m2 vægge der skal pudses. Er det et kæmpe arbejde, svært eller til at have med at gøre?

Du kan også overveje et produkt som forsegler dine vægge indefra.

Nu hvor du har strippet murene helt, er det produkt jeg linker til dig i privat besked en mulighed, før du pudser væggene op.


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Steensen skrev den 25-01-2019 09:17:53

Du kan også overveje et produkt som forsegler dine vægge indefra.

Nu hvor du har strippet murene helt, er det produkt jeg linker til dig i privat besked en mulighed, før du pudser væggene op.

 Forsegler? Kan du ikke lige uddybe hvad fordelene skulle være ved det - Hvor trækker vandet hen, når det er inde i muren?

Steensen skrev den 25-01-2019 09:17:53

Du kan også overveje et produkt som forsegler dine vægge indefra.

Nu hvor du har strippet murene helt, er det produkt jeg linker til dig i privat besked en mulighed, før du pudser væggene op.

 Jeg har hørt og læst det med forsegler, f.eks. noget Vandex, Sika 1 el. lign., men jeg tænker bare at vandet skal et sted hen og frygter at det så havner længere oppe i huset, i stueplan?!

Brug af forseglingsprodukter i den slags huse er en læbgerer diskussion. 

Men i forhold til arbejdet så syntes jeg det var ganske fint at gå til men det tager selvfølgelig sin tid. Jeg havde lidt men ikke meget erfaring med at pudse men så længe man accepterer at man nogen gange skal bruge mere en et lag så gik det fint. Også afhænger det vel også af hvilken finish man går efter NHL anbefaler deres 0-4mm mørtel til kælder fordi den er mere diffusionsåben

Eneste OBS punkt var at kalk mørtel skal blandes ganske længe (20+ minutter) før den er sjov at arbejde med. Jeg købte en "miniput" tromle blandet i biltema som var lille nok til at kunne være i kælderen og samtidig passede fint til en spand mørtel 

Endelig syntes jeg at det var nemmest at trække på med stålbræt men det er nok mest smag og behag. 

Hvis du vælger at afslutte med silikat maling så giv den nye puds en omgang ren silikatgrunder (hos keim hedder det fixativ) først, de suger nemlig godt. Køb iøvrigt nogle grove ruller til maling og lad være med at genbruge ruller mellem de forskellige lag. De er helt umulige at få rene så det er nye ruller for hver omgang. Endelig så er våd silikatmaling let ætsende så lange ærmer, ben og gode beskyttelsesbriller kan klart anbefales 


Ask
brijak skrev den 25-01-2019 09:27:15

 Jeg har hørt og læst det med forsegler, f.eks. noget Vandex, Sika 1 el. lign., men jeg tænker bare at vandet skal et sted hen og frygter at det så havner længere oppe i huset, i stueplan?!

 Brug af vandex mv er omdiskuteret blandt byggesagkyndige dels fordi fugten kan vandre op i bjælke konstruktionen. Derudover ville jeg være bange for at det blot øger nedbrudning af den bagvedliggende beton. I min kælder var der blevet sat træ med flamingo bagved op på en del af væggene. Der var tydelig forskel i nedbrudning både mellem væg med træ men hhv. Med/uden flamingo også igen til væg helt uden træ. 


Men alt afhænger jo af situationen.

Jeg har selv vandex på de nederste 20cm af væggen i et rum hvor der var problemer med indtrængende vand. Min tanke er at fugten kan fordampe ud længere oppe 


Ask
askholme skrev den 25-01-2019 10:50:25

Brug af forseglingsprodukter i den slags huse er en læbgerer diskussion. 

Men i forhold til arbejdet så syntes jeg det var ganske fint at gå til men det tager selvfølgelig sin tid. Jeg havde lidt men ikke meget erfaring med at pudse men så længe man accepterer at man nogen gange skal bruge mere en et lag så gik det fint. Også afhænger det vel også af hvilken finish man går efter NHL anbefaler deres 0-4mm mørtel til kælder fordi den er mere diffusionsåben

Eneste OBS punkt var at kalk mørtel skal blandes ganske længe (20+ minutter) før den er sjov at arbejde med. Jeg købte en "miniput" tromle blandet i biltema som var lille nok til at kunne være i kælderen og samtidig passede fint til en spand mørtel 

Endelig syntes jeg at det var nemmest at trække på med stålbræt men det er nok mest smag og behag. 

Hvis du vælger at afslutte med silikat maling så giv den nye puds en omgang ren silikatgrunder (hos keim hedder det fixativ) først, de suger nemlig godt. Køb iøvrigt nogle grove ruller til maling og lad være med at genbruge ruller mellem de forskellige lag. De er helt umulige at få rene så det er nye ruller for hver omgang. Endelig så er våd silikatmaling let ætsende så lange ærmer, ben og gode beskyttelsesbriller kan klart anbefales 

 Det lyder ok umiddelbart. Jeg er heller ikke så bange for at give mig i kast med det.

Dog har jeg 55 m2 væg totalt der skal pudses, så det kommer nok til at tage lidt tid. Hvor meget havde du / hvor lang tid brugte du?

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også