Min motorbåd har mistet fart

Hej håber i kan hjælpe, jeg har en fjordcruiser 27 fod med ca 100 HK diesel ,da jeg satte båden i vandet i starten af sommeren kunne jeg få den op på 2500 omd ca og en topfart på ca 12 knob, så ødelage jeg mit manifold fik fat på et nyt en anden model men den passede fint på min marinemotor mit problem er så nu ca to måneder efter kan jeg kun sejle ca 7 knob max og kan kun tage ca 1800 omd, ville rurer få motor til og mindste omd fart ja men omd ??

Hej håber i kan hjælpe, jeg har en fjordcruiser 27... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Fjordcruiser skrev den 01-10-2018 18:29:55

:-) det var det første vi gjorde da vi havde skiftet manifold og og var ude og prøve den af og fandt ud af at den kun kunne komme op på 1700 omdrininger,men når jeg stætter båden i fremad gear så var det ikke som der jeg lige havde sat båden i vandet (maj) måned,nu opdager du nærmest ikke du sætter den i fremad gear

 Fint, så kan det ikke være der problemet ligger. :-(

Ja så kan jeg ikke komme på mere. Du kunne eventuelt prøve at binde et kamera af gopro-typen i et vandtæt kamerahus på en pind og dermed "kigge" under skroget eller finde en snorkeldykker der mangler udfordringer.  ;-)


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Vi har haft et kamera nede og se og kan godt se der er rurer på skruen men det er svært og lure hvor meget det drejer sig om 🙂men nu skal båden snart op så ser jeg jo hvad vi kæmper imod 🙂men tænker da lidt hvis den kan kører op på 2700 omdrejninger i frigear så ligger det vel ikke ved mit nye manifold 🤔de rurer må godt nok gøre noget skidt ved ens omdrejninger hvis den ikke kan komme højre op ind 1700 omdrejninger i fremad gear 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Fjordcruiser skrev den 02-10-2018 17:22:36

Vi har haft et kamera nede og se og kan godt se der er rurer på skruen men det er svært og lure hvor meget det drejer sig om 🙂men nu skal båden snart op så ser jeg jo hvad vi kæmper imod 🙂men tænker da lidt hvis den kan kører op på 2700 omdrejninger i frigear så ligger det vel ikke ved mit nye manifold 🤔de rurer må godt nok gøre noget skidt ved ens omdrejninger hvis den ikke kan komme højre op ind 1700 omdrejninger i fremad gear 

 Ja det bliver spændende og se hvor "langhåret" den er blevet når den skal op.

Man kan ikke sige det på den måde du sætter det op. Omdrejningstallet følger nogenlunde formlen: Omdr=Indsprøjtet diesel/belastning, forudsat du ikke kommer over Max omdrejningstal hvor regulatoren skruer ned for mængden af diesel. DVS. der skal ikke en ret stor del af den maksimale mængde indsprøjtet diesel til motoren går i max omdr ubelastet. Omvendt kan du ikke blive ved med at hæve mængden af diesel under belastning, da der til sidst ikke vil være nok ilt til stede i cylindrene og motoren begynder at ryge sort af uforbrændt diesel.

Det er nok en kombination med at "transmitionen" er gearet for højt på skibet (for stor stigning på skruen) og begroning du oplever de problemer. Det er ikke bare begroningen alene der er skyld i hvad du oplever. Det findes der formler for så du selv kan lave en udregning. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hej Leif tænker jo bare lidt på da jeg søsatte båden i maj måned var der ingen problemer de er jo først kommet nu hvor jeg har skiftet udstødningmanifold  så det må da være rurer og skidt eller manifolden anden er der jo ikke sket 🤔

Fjordcruiser skrev den 03-10-2018 15:12:48

Hej Leif tænker jo bare lidt på da jeg søsatte båden i maj måned var der ingen problemer de er jo først kommet nu hvor jeg har skiftet udstødningmanifold  så det må da være rurer og skidt eller manifolden anden er der jo ikke sket 🤔

 Ja hvis bare verdenen virkede sådan. Begroning kan æde rigtig mange hp og dermed nedsætte farten og dermed hæve prisen pr sejlet mil.

Men nu du bliver ved med at undres, hvordan "gik" skibet sidste efterår lige inden du tog det op. ?


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Tænker den gik ok men holdt jo ikke stille to måneder sidst sommer   Men det vel kun enten manifold eller rurer man skal vel ikke til og justerer en masse pga manifold skift 🤔?

Fjordcruiser skrev den 03-10-2018 15:45:24

Tænker den gik ok men holdt jo ikke stille to måneder sidst sommer   Men det vel kun enten manifold eller rurer man skal vel ikke til og justerer en masse pga manifold skift 🤔?

 Ja det svar kan ikke bruges til noget.    

Det er simpelt, der skal ikke justeres noget ved manifold skifte. Og generelt er det eneste der kan justeres noget på din motor, er ventilspillerummet og dieselpumpens mængde samt timing. Da jeg formoder du hverken har rørt pumpen eller haft topstykket(erne) af, vil motoren gå som den gjorde da du kom på vandet.

Ja så er der en sidste ting, hvis du har haft skruet gaskablet af pumpen, formoder jeg det er blevet monteret igen så dieselpumpen giver max diesel når du har givet fuld gas på håndtaget.  Ellers ...............................................



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Har skiftet manifold dieselfilter ikke andet 

Jamen. så er der vel kun begroning tilbage ?    

Tror det vil være klogt du skriver data ned på skruen når skiwet kommer op, så det er muligt at danne sig et overblik over om skruens "gearing" ikke er for stor. 

Nu mangler der observationer fra bunden af skiwet for at komme videre.  

PS. Husk masser af billeder når den kommer på land.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også