Hvor meget pæletræk ved forskellige omdrejningstal?

Hvor meget trækker vores påhængsmotor i pæletræk ved forskellige omdrejningstal?

Motornørd / maskinnørd / bådkonstruktørnørd efterlyses - er der en som kan give nogen beregninger af hvor meget en 60 HK påhængsmotor trækker i pæletræk - ved forskellige omdrejningstal.

Jeg lavede en ankertest forleden og vil gerne have lidt tal på HVOR mange kg båden trækker - og jeg har ikke lige en lille transportabel kranvægt / fiskevægt eller noget i den retning.

Der må jo være meget veldefinerede kræfter på spil, så det burde kunne regnes ud - hvis man altså ved hvordan regnestykker ser ud :-)

60 HK Yamaha med standard Alupropeller 11 1/8 x 13
- træk ved forskellig omdrejningstal, det er altså det jeg gerne vil vide noget om.

Sidder der ikke lige en nørd som kan det der???


To ulykker kommer sjældent alene.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ikke den nørd, du søger, men ved i hvert fald, at en lille, hurtigt roterende propel, der ikke kan gå frem gennem vandet, i stedet pisker lufthuller i vandet (kavitation) så trækkraften reduceres meget.

Stor trækkraft ved lav - eller ingen fart gennem vandet skal leveres med en stor, relativt langsomt roterende propel.

Kort sagt: Hvis du finder et anker, du synes holder godt, når de 60 HK får fuld gas, har det måske alligevel ikke en særligt imponerende holdeevne ved de forhold, der kan påvirke en opankret båd.


Finnband

Det er jo netop det jeg ved.
Den trækkraft den giver ved "pæletræk" ved 700 omd (tomgang) kan ikke omregnes direkte til højere omdrejningstal, netop fordi propellen vil virke dårligere og dårligere ved stigende omdrejningstal. Så det er jeg klar over :-)

Jeghar flere meget gode ankre - som holder utroligt godt i sandbund for eksempel.

Det jeg har lyst til at undersøge lidt mere, det er hvordan holdeevnen er i mere blød bund - fordi det har overrasket mig lidt, at bare sandet indeholder små mængder rådden tang og bliver lidt mudret, så holder det væsentligt mindre.

Og så vil jeg gerne have et direkte må på - holdekraft i kg.
Jeg kan sammenligne med de forskellige omdrejningstal, men får ikke helt præcist at vide forskelllen.

Jeg leder videre - tak.


To ulykker kommer sjældent alene.

Tror ikke rigtig der nogen vej uden om at finde en trækvægt af en slags..

Det vil sandsynligvis være meget forskelligt, hvilken trækkraft en propel yder ved forskellige o/m ved "pæletræk", da propellen næsten uvilkårligt vil kavatere, og dermed miste utrolig meget trækkraft. Og ikke som ved normal sejlads, hvor propelslip vel ligger i omegnen af 10%

Det er så min erfaring, at længden på ankertovet, sat ankerkæde har lige så stor indflydelse på holdeevnen som selve ankeret.

Det har jo også stor indflydelse om det er direkte træk, eller om båden svajer rundt. 


Vi prøver igen, i morgen --

En 60 hk påhængsmotor rykker nu temmelig meget. For mange år siden havde jeg en kabinebåd med 40 hk motor. Vi var nogle stykker samlet på stranden, og een fandt på at vi skulle teste om hans vw 1300 kunne trække mere end båden. Vi fik en snor mellem båd og bil, og så skulle der trækkes. Havde jeg ikke stoppet op, ville vw-en været blevet meget våd.


Søren O

Hej Jens
Ja jeg er sikker på at trækket stiger fra tomgang og op til måske 2.300 omdrejninger = ½ gas
derefter vil trækket (formodentlig)  igen aftage og være meget mindre ved fuld gas.

En motorbådsbog jeg sidder med aiger at skal man slæbe en anden båd fri fra grundstødning er det bedst med ½ gas.

Så mangler jeg bare lidt talværdier :-)


To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis