Hvordan afkalker man en kedel?

Jeg købte for et par år siden en kedel (mærket Enkel) i Superbrugsen.

Nu har den på det sidste smidt noget kalk ud, men så begyndte den at knurre, når den kogte! Ja, jeg kan ikke høre en bønne, da jeg er hørehandikappet (læs halvdøv). Men min mand kan.

Så satte jeg den over med vand og Minus Kalk. Det hjalp en smule. Så med vand og eddike, det hjalp lidt.

Jeg kunne ved at have en finger nede i kedlen mærke en masse løs kalk, Nå så prøvede jeg med en flaskerenser, og der kom en masse kalkvand ud. Repeat. Mere vand op at koge- mere flaskerenser.

En tur mere med Minus Kalk. og koge af med rent vand ad nauseaum.

Men hvordan afkalker man en kedel?


Mvh
xpinny
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg plejer at hælde almindelig eddike i, evt blande lidt op med vand... Og så lad den stå natten over. Så er den så god som ny.


 

Køb Matas citronsyre https://www.matas.dk/matas-citronsyre-1-kg?gclid=EAIaIQobChMI6d32s-Pe3QIVr7ftCh2cvAfnEAQYASABEgJVv_D_BwE som granulat (konsistens som groft salt) og hæl et par skefulde af det i kedlen. Dernæst vand (fyldes op) og lad den koge vandet. Lad den stå en time eller to og hæld vandet ud. Kog den igennem et par gange med ren vand derefter. Den bliver som ny.

Jeg gør det ligesom dig, xpinny. 

Med minus kalk, men jeg fortynder den ikke med vand. Jeg kommer kun lidt i og  flytter det lidt rundt ved at dreje på kedlen.  

Jeg ved ikke hvorfor det skal fortyndes, når den tager bedre fat uden vand.

Man kan se kalken boble og blive opløst i løbet af et minut. Men de tykke, gullige kalk ophobninger tager længere tid.

Før man fik de nymodens afkalkningsmidler, kom man en lille håndfuld småsten i kedlen. Når så vandet kogte blev småstenene slået mod bund og sider og slog kalken af. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis