Montering havelamper

Hej,

Jeg skal have monteret havelamper langs indkørslen. Er meget i tvivl om hvor langt ledningen skal graves ned og hvor langt over dækbåndet skal ligge. (Det er det brede hårde dækbånd.) Jeg har fået oplyst alt fra 35, 40,50 og 70 cm. Ligeledes siges det at båndet det skal ligge på ledningen andre 10-20 cm over. Hvem kan henvise til den korrekte løsning. Vil gerne gøre det korrekt i første omgang 🙂

God dag 


Ydur
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du bruger dækbånd, skal kablet graves 35 cm. ned. Dækbåndet lægger du 5 - 10 cm over kablet. Hvis du vil bruge markeringsbånd (det smalle), skal du grave kablet 70 cm. ned, og markeringsbåndet lægges også der 5 -10 cm. over kablet. Afstanden mellem kabel og afdækning er for blive gjort opmærksom på kablet inden det bliver beskadiget.


fase

Tak for svar. Har du evt en kilde på det? 

I min jagt efter tilbud på udendørs installationer er jeg som sagt stødt på mange forskellige svar. Ikke fordi jeg betvivler dit svar men er bare skrup forvirret. 


Ydur

Hvis du vil have en kilde til, hvordan det skal laves, skal du se i Stærksrømsregulativets afsnit 6 Elektriske installationer. Under 522.8.2 Kabler i jord fig. 52A er der vist, hvordan det skal laves. Jeg håber, du finder det, du har brug for, ellers skriver du bare igen. Du skal huske, at kablerne skal beskyttes ved opføring fra jord.


fase

Perfekt... Hvad kan der ske ved at man fx kun kommer 20 cm ned? Bare af ren nysgerrighed. 


Ydur
Ydur skrev den 28-09-2018 20:41:36

Perfekt... Hvad kan der ske ved at man fx kun kommer 20 cm ned? Bare af ren nysgerrighed. 

 Så har du lavet en ulovlig installation, så kort er det. Og da du selv har lavet installationen, er du også ansvarlig for den.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis