Bygge fyrrum i Leca

Jeg skal til at bygge et fyrrum til pillefyr i hjørnet af eksisterende garage.

Jeg vil opbygge det i 10cm tykke Lecablokke.
Der er i forvejen betongulv i garagen.

Hvordan bygger jeg sådan en mur op?
 - Er det bare at begynde at stable lecablokkene direkte på gulvet og putte noget cement imellem, eller skal der laves en slags sokkel til væggen, eller sættes fast i eksisterende væg? Ellers kan væggen jo bare vælte?

Or når jeg så har bygget den ordenligt op i højden, hvordan får jeg så lavet et skelet til at sætte brandhæmmende gips op som loft?

Ja, jeg er ret grøn på området :-)

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kig på multiplader i stedet. Det er nemmere til din applikation.

Der er rigelig med vejledning og dokumentation på området:

https://youtu.be/dZJ2-zvXVaQ


Elektronikteknikeren

Du kan evt. Lige smide et par billeder og en plantegning.

Dit loft kan du lave ved at skrue en toprem i form af en regel op på hver side af rummet, hvorpå dit skelet kan hvile. Men andre muligheder kan også gøre sig gældende, afhængig af dit nuværende loft. Muligvis kan du bare stroppe skelletet ned fra nuværende spær, eller forsklalle direkte på disse. Billeder vil gøre det nemmere.


Elektronikteknikeren


Det lyder i hvert fald nemmere med de multiplader og det ser ud til at kunne fås til ca. samme pris. Spørgsmålet er selvfølgelig om de også kan godkendes til fyrrum, ligesom Lecablokke i 10cm tykkelse?

Her er i hvert fald garagen og der hvor jeg vil have bygget fyrrum.
Jeg tænker blot der skal laves fladt loft inde i fyrrummet, således der bliver et plateau oven på fyrrummet, da det er en okay lofthøjde i garagen, og spærrene måske skal skiftes senere.

Hvorfor bygge fyrrum i garagen ? Så skal du bare til at bekoste branddør (der iøvrigt skal åbne udad og ikke ind i fyrrummet som du har illust.) altså hvis der skal være (du vil have) dør i fyrrummet.    

Ps. Gipspladevæg med stålskellet er osse en mulighed. Men under alle omstændigheder, tag din skorstensfejer med på råd, for det er ham der til syvende og sidst skal syne og godkende dit fyrrum.

Pps. Troldtex-plader er også et fint alternativ til loftbeklædning.

Det er lige nemt at bygge med leca blokke som multiblokke.

 Lecablokke mures sammen med bakkemørtel blandet med cement i forhold 12 : 1

Samme blanding kan bruges til at trække puds på væggen bagefter. Der skal laves fastgørelse ind i ydermure, med f.eks. stumper armeringsstål, karmskruer eller meget store søm (150 mm ) De kan mures direkte på gulvet

Brugerdu multi blokke skal de limes sammen med tilhørende lim. Det trækkes på kanten med en ske med tænder så det bliver i et jævnt lag. Samme fastgørelse. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Multiplader er også brandgodkendte, men du kan høre din skorstensfejer ad for en sikkerheds skyld.

Skru en planke på toppen af muren, og skru herpå nogle 50x100mm spær op med centerafstand på f.eks. 50cm.

Mod rummet skruer du brædder op i skelletet, med et par cm i imellem hvert bredt.

Herpå skruer du gips.


Elektronikteknikeren
Frank Chr. skrev den 27-09-2018 15:35:47

Hvorfor bygge fyrrum i garagen ? Så skal du bare til at bekoste branddør (der iøvrigt skal åbne udad og ikke ind i fyrrummet som du har illust.) altså hvis der skal være (du vil have) dør i fyrrummet.    

Ps. Gipspladevæg med stålskellet er osse en mulighed.

 
Fordi lige nu er fyrrummet i kælderen med oliefyr, og det bliver for bøvlet at slæbe piller derned, og vi vil hellere have det ekstra kælderrum frit i stedet for et fyrrum i kælderen.
Der skal vel være branddør i, ellers er der vel ingen grund til at man bygger et fyrrum som er brandsikret?
Døren vender vi om så :-)

Gregeren skrev den 27-09-2018 15:40:41

Multiplader er også brandgodkendte, men du kan høre din skorstensfejer ad for en sikkerheds skyld.

Skru en planke på toppen af muren, og skru herpå nogle 50x100mm spær op med centerafstand på f.eks. 50cm.

Mod rummet skruer du brædder op i skelletet, med et par cm i imellem hvert bredt.

Herpå skruer du gips.

 Tak for forklaringen hertil :-)
Skal man så have en stålrem henover døren, for også at kunne bygge multiplader henover døråbningen?

Jeg mente nu mere hvorfor bygge et ekstra rum i garagen, pillefyret er i hvert fald ligeglad.   

http://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/ klik på "indretning af fyrrum"  

Jo du kan fint helt undlade dør til fyrrummet, sådan at der altid er åbnet ind til rummet. 

Hvis det kun skal holde sig selv, kan multiplader godt  holde over døren uden overligger. De skal naturligvis holdes oppe mendens limen hærder. Det kan gøres med et bræt i hver side af døren og en lagt tværs over. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Multiplader er 60cm lange så de kan stå med ca. 15cm på hver side af døren. Endvidere kan du forstærke oversiden af dørkarmen med et stykke spærtræ hvis du ønsker, så kan de hvile af her, men hav lidt murpap imellem så det kan arbejde.


Elektronikteknikeren
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også