Støbning af betongulv til 2 søjlet lift.

Nu har jeg efterhånden læst mig blind på nettet. 

Jeg går med tankerne om at skulle have en 2-søjlet lift. Men gulvet i det værksted den skal sættes op i, er ikke betrykkende. Så jeg vil banke det hele op (Ca. 20 m2 i den del hvor liften skal stå) og støbe et nyt gulv. Havde regnet med at lave det 50 cm dybt i det område hvor liften står. 

Men hvad skal jeg bruge og hvordan? 

Hvor meget rionet, hvilken beton, fremgangsmåde osv? 

Håber på at få nogen gode svar 😁

Mvh. Jesper 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kan sagtens forstå du vil sikre dig at gulvet er i orden,men mon dog ikke 50cm er lige voldsomt nok. Det er vel ikke gamle russiske kampvogne du skal have op på liften? 

Tror jeg ville holde det nede på 20 i en meter på tværs der hvor liften skal stå. Dertil kraftigere filmet og en bedre kvalitet beton. Og resten af gulvet 10cm. 

Hvis du skal have isolering skal det også være noget der er mere trykfast end det sædvanlige.

Hvad siger fabrikanten? Der må nogle anvisninger om opstilling.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Jeg har ikke fundet en lift endnu. 

Men finder en brugt. Der vil ikke komme mere end højest 2500 kg på. 

Jeg tænker bare, at jeg lige så godt kan lave det rigtig dybt, når jeg alligevel er ved at grave 😅 hvad vil være ideelt at isolere med uden gulvet bliver skrøbeligt? 

Du kan lave to huller, hvor søjlerne skal stå. De kan laves som 40X40 cm. og 60 Cm. dybe. Det har ikke noget med kampvogne at gøre, men med den statik, som påvirker søjlerne. Målene er taget fra den lift, hvor en ingeniør fortalte målene. I betonen støber du det antal bolte, der skal holde søjlerne. Betonen kan være 10 MN.


fase

Er det så ikke bedre at lave hele området omkring liften?  

Nej. anvisningen er givet ud fra den måde, jeg været til at stille en lift op sidst. Hvad mener du mere præcis med at lave hele området?


fase
Annonce

Altså værkstedet er delt op i flere dele. Den del liften skal stå i, trænger til nyt gulv over det hele. 20 m2 Ca. Så ville bare grave det hele op og støbe 50 cm ned og så med rionet, Dampspærre osv. 

Evt. Isolering

Hvordan du laver gulvet er en ting, men søjlerne til liften skal ikke stå på isoleringen, de skal stå på den underliggende jord. Du kan godt lave gulvet med fugtspærre, isolering, rionet og beton øverst


fase

Skal betonen så bare dirkte på jorden der hvor liften skal være, eller skal der et lag sand, sten eller kugler i først, som når man laver almindeligt betongulv? 

Ja, fundamentet til liften skal bare støbes direkte på jorden. Der skal hverken være sand, sten eller andet. Hvis bæreevnen er 2 kg/cm2, får du mindst en bæreevne på 3200 kg for hver søjle. Det giver mindst 6,4 tons i alt. 


fase

Tak for svar. 

Hvilket sand/støbemix vil være bedst og hvilken cement er værd at anbefale? Skal jeg bare støbe gevindstængerne direkte i, eller er det bedre at bore i betonen og så lime dem i med ekspansionslim? 

Hvad med rionet, skal det ikke bruges?  

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis