Opbygning af køkkengulv

Hejsa - Mit første indlæg her på lds.

Jeg skal have nyt gulv i mit køkken, da det gamle trægulv er ødelagt. Derfor kunne jeg godt tænke mig at få gulvvarme nu der bliver åbnet op og så afslutte med fliser. Det er et gammelt hus fra 1930 med kælder under. Jeg har haft en vvs'er ude og se på det og han sagde det godt kunne lade sig gøre, jeg er bare i tvivl om opbygningen, da jeg kan læse mig frem til flere forskellige fremgangsmåder. Det gamle gulv er 3cm, så når det bliver fjernet er der lidt at give af, og det nye gulv kan godt bliver lidt højere hvis nødvendigt uden problemer med døre.

Her er hvad jeg har tænkt mig:
     
Først skal hele gulvet rettes op, så det er i vater. Så skal jeg på en eller anden måde have mindre mellemrum mellem bjælker/strøer. Her er jeg ikke helt sikker på hvordan man gør det      smartest. Kan man f.eks. lægge plader ned mellem de gamle bjælker så man ikke gå op i højden?

Så skal der isolering i.

Når det er klaret, så skal der lægges plader ud med riller til varmeslanger og varmefordelingsplader i alu. Når det er gjort er jeg igen lidt i tvivl om hvad der skal ske. Nogen steder har jeg set at man lægger fibergips ud, da det er meget stift. Men jeg har også set at man så kan "støbe" eller hælde noget spartel masse ud og så en måtte. Og når det er gjort så lægge fliser på.
     
Jeg håber i kan kaste lys over hvad der er muligt og hvordan det skal gribes an.

Håber det er nok info ellers må i lige sige til.

Mvh Lasse

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nu beskriver du ikke konstruktionen som sådan f.eks. længde på bæreretning o.s.v. Men mon ikke det er bjælkelag med 6" bjælker ca. 12,5 cm og med en afstand på ca. 120 cm 

Når du ikke må gå ret meget over 3 cm i højde incl. fliser, så er det ret sikkert at ALT konstruktion, isolering, gulvvarme m.m. skal ligge imellem bjælker. 

Jeg har lavet samme trick på et badeværelse på 1. sal. Der er skruet regler på siden af de gamle bjælker. De er allerede reguleret i højde så slut resultatet bliver vandret.  Er der skævhed i de gamle bjælker eller mangler du yderligere plads må du tage lidt af dem hvor de er højest. hvilket du godt kan tillade dig når de alle forstærkes med regler på begge sider. Skal du have en ekstra bjælke imellem må den også holde sig i den højde så det passer. Det vil sige at de ligger i en dybde under overkant bjælker på tykkelse af gulvspånplade, + sporplade og varmefordelingsplade. 

Hver gang gulvvarme slange skal krydse forbi en af bjælker skal der saves hak i denne. Igen kan du godt tillade dig det, da du forstærker og det er sikkert tæt på understøttelse. 

Et godt instrument til at se højde er en laser nivelering. Sådan en i nogenlunde kvalitet til 12-1300 kr. Sæt dens holder fast på væggen så den står i samme højde hver gang du placerer den. Så sætter man bare målebånd ned til regler når de skrues fast, og ser højde med den røde/grønne streg der vises på målebånd. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for svar. 

Jeg har prøvet at lave et par tegninger der giver lidt mere info.

For det første så er det 2 rum, en entre og køkken, samt en lille mellemgang og det hele skal gå ud i et, gulvmæssigt. Som det kan ses på følgende billede har jeg tænkt mig at dele det op i to så man kan regulere varmen. Køkkenet er rummet til højre som er ca 4x4 meter(lidt mindre). Jeg er ikke 100%, men jeg mener der er 60 mellem bjælkerne i gulvet.

Jeg har prøvet at lave en tegning som jeg tænker det vil komme til at se ud nogenlunde:

Og ift at der er langt mellem bjælkerne tænker jeg at man kan lave en ramme som set oppefra ser sådan ud:

Måske jeg helt har misforstået det, men jeg tænker det skal bygges op sådan her: isolering, spånplade(er det en spånplade for meget), spånplade med riller, varmefordeler (alu), fibergips og så noget mørtel/spartel.

Mvh Lasse

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også