Ældre hus fra 1914 - imprægnering mursten

Har købt  et ældre rødstenshus fra 1914. Jeg syntes murstenene virket utrolig bløde - næsten lige før jeg kan " bore " hul med en skruetrækker!

De suger også vand som en svamp hvilket får mig til at tænke på hvis murstenene er våde og Vi får nattefrost vil murstenene så ikke kunne sprænge?

Jeg er ved at pudse facaden op med vandskures-mørtel da den ikke er særlig pæn og tænker på om det ville være godt at imprægnere muren med noget der hindre murstenene i at suge vand MEN som er meget diffusionsåben... F.eks vandflaske eller dette 

http://www.sylan.dk/produkter/sylan-impraegnering/sylan-uno

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er nok ikke de allerdyreste og håndbrændte sten der blev anvendt dengang. Klassificering af mursten og CE mærkning havde vi ikke.  Ja der kan være lige lovligt lidt ler i stenen. 

Din sten suger vand - korrekt. 1914 brugte man ingen eller kun lidt isolering. Stenen har derfor en varm bagside og vandet fordamper. Så længe der bor nogen og der er varme på:
INGEN PROBLEMER

I 1914 var energibesparelser, CO2 emissioner ikke just lige det, der var højest på dagsorden. 

Der blev lavet forsøg at imprægnere blankt murværk med Silikat. Våde sten leder varmen bedre end tørre sten. Fordampningsvarme til vandet skal der mindre til. Isoleringsevnen forbedres. Stene får dog en anden overflade og refleks. Nogen synes det er grimt. 

Men hvis du nu alligevel trækker vandskuremørtel over det hele så giver du det jo allerede en imprægnering.  


Jo men denne vandskuret er vel ikke vandtæt... ? Trænger vandet ikke igennem denne tynde lag puds så jeg alligevel har våde mursten?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis