dampspærer eller ej

Hej alle. 

Jeg har et hus fra 67, hvor jeg skal have lagt isolering under gulv og nyt gulv med gulvvarme. 

Opbygninge i dag som på billedet. Jeg fjerner parketen, lægger nye strøer, med 50mm isolering imellem. Ovenpå bliver der lagt varmefordelingsplader og plankegulv. 

Skal jeg have en dampspærer/fugtspærer ovenpå de 15cm klinkebeton?

Hej alle.  Jeg har et hus fra 67, hvor jeg skal... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Er der nok isolering i den konstruktion udover de 50mm du vil ligge ned til gulvvarme?

“Singels” er vel ikke isolering? Eller rager jeg fejl /:

Martin.v skrev den 24-09-2018 16:03:49

Er der nok isolering i den konstruktion udover de 50mm du vil ligge ned til gulvvarme?

“Singels” er vel ikke isolering? Eller rager jeg fejl /


I dag er det ingen isolering. Alternativet vil være at grave det hele ud, og oprette nu dæk, men det kommer ikke til at ske. 

Skaelskoer skrev den 24-09-2018 16:15:54


I dag er det ingen isolering. Alternativet vil være at grave det hele ud, og oprette nu dæk, men det kommer ikke til at ske. 

 Tænker jo bare om det lever op til byggereglementet? Og økonomisk tænker jeg heller ikke det vil være en god løsning pga varmetabet i gulvvarmen, da det meste varme vil fise nedad? Men er der sikkert nogle mere kompetente folk end mig der kan vurdere på?

Martin.v skrev den 24-09-2018 16:19:47

 Tænker jo bare om det lever op til byggereglementet? Og økonomisk tænker jeg heller ikke det vil være en god løsning pga varmetabet i gulvvarmen, da det meste varme vil fise nedad? Men er der sikkert nogle mere kompetente folk end mig der kan vurdere på?

 Mht byggereglementet har jeg kunnet læse mig frem til at man gerne må

Hej igen,

Så må du ind og læse igen.

Kapitel 11 i br18 foreskriver minimum en U-værdi på terrændæk på 0.10 - rundt regnet 300 mm isolering. Dog kan der laves en rentabilitetsberegning, som tillader at anvende mindre, hvis det ikke er rentabelt at opretholde kravet.


/K

Annonce
KSC skrev den 24-09-2018 17:23:13

Hej igen,

Så må du ind og læse igen.

Kapitel 11 i br18 foreskriver minimum en U-værdi på terrændæk på 0.10 - rundt regnet 300 mm isolering. Dog kan der laves en rentabilitetsberegning, som tillader at anvende mindre, hvis det ikke er rentabelt at opretholde kravet.

 Og det er rentabilitetsbetegning jeg vedhæftet mig ved

Om du så får advokater til at bryde betonlaget op, så tror jeg stadig det er rentabelt.

Har du prøvet at regne efter?


/K

Rentabilitets beregnings metoden er jo også nøje beskrevet. Det er årlig besparelse x levetid divideret den ekstra inverstering som udgravning og isolering indebærer. Hvis det bliver større end 1,33 er det rentabelt .

Et eksempel: varmebesparelse 3000 kr.  årlig i 50 år altså kr. 150.000 Så selve udgravning og den ekstra isolering koster 100.000 så er resultatet 1,5 og derved rentabelt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ved efterisolering af bygningsdele er levetiden 40 år.

Men prøv at regne de igennem for at få en idé om, hvordan økonomien er. Om du vælger at overholde gældende bygningsreglement er op til dig - men også dit ansvar. Jeg vil ikke moraliserer om det! Det er jo ikke mig der skal grave.


/K

Uha - Uha..  derfor har vi rådet vores nærmeste til

 - enten at bygge nyt 

 - eller holde kæft

det er ved at være regelrytteri i voldsom grad.. og alt "landparcel" = "udkantsdanmark" - er desværre bandlyst :-(

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis