Opvarmning af kolonihavehus

Nogen der har erfaringer med at bo i kolonihavehus over vinteren og gode råd til at opvarme det? Lige nu har jeg kun en gasovn, det er langt fra nok.

Nogen der har erfaringer med at bo i kolonihavehus... Vis hele indlægget
53 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej  gordonfreeman 

inden du ser dig lækker på en ovn, tjek lige hvad der tilladt at installere i kolonihaven. Der kan være restriktioner fra både myndigheden og foreningen. 

Det vil være sure penge hvis du for påbud om at nedlægge eller endda nedrive ovnen, bare fordi din nabo ser sig sur på dig og sender brandmyndigheden forbi. 

Og hvis der ikke er restriktioner gælder selvfølgelig de almene regler om indretning af fyringer. Det kræver afstande, det kræver ikke-brandbare materialier. Jeg kender ikke dit kolonihavehus, ofte bliver der trangt når man skal overholde afstande og ofte er de bygget at brændbare materialier. 

Kononihavehuse plejer at være lette konstruktioner - måske nogle enkelte punktfundamenter og - der ikke altid lige bygget til at man stiller så tunge ting som en masseovn i den. 


Gasovne som "Handy-heat" benytter sig af strålevarme princippet. De er ikke til at opvarme luften eller endda huset konstruktion. 

Du tænder - du oplever varme med det samme.
Du slukker - oplevelsen af varme forsvinder. 

De er rigtig god til mobile "HER og NU" løsninger. 

Forbrændingsluften er rumluft. Røggassen går i rummet. De afgiver fugt og CO2 til rummet og æder ilten du har brug for at trække vejr.  Dit hus er nok så utæt at du ikke oplever det som et problem. 

@ Rantzau jeg synes stadig du mangler at dokumentere hvordan du kan opnå den samme varme med 12.5% af den mængde brænde som en brænde ovn skal bruge. Selv om vi er flinke og siger at din kakkelovn udnytter 90% så siger du at der er folk som har brændeovne med en udnyttelse på 11-13%. det stiller jeg mig meget tvivlende over for.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Den øvre brændværdi i træ er 5,3kwh/kg, den effektive brændværdi i meget tørt træ med 6-8% vandindhold er 4,9 (muligvis 5,0) kwh/kg.  

Mjølner, jeg har pt ikke andet en handy heateren .. Det er rigtigt luftkvaliten blir

forringet.  Prøver at overtale min bror til at kunne overvintre i deres sommerhus. Kolonihuset her er bjælkehus uden isolering, og man må ikke bo her over vinteren. Der blir osse lukket for vandet når frosten kommer.  Men her er skønt at bo om sommeren, har været herude siden maj måned efter jeg solgte min ejerbolig. Har ikke lyst til at smide mange penge efter noget nyt. Hvis du kender nogen der udlejer billigt i udkantsdanmark

er jeg interesseret! Kun til april næste år, så rykker jeg herud igen. Der kan godt være lidt

uhyggeligt om aftenen når det er mørkt og ikke en sjæl herude andre end mig, men har

anskaffet en riffel.



kovas skrev den 25-09-2018 10:54:35

@ Rantzau jeg synes stadig du mangler at dokumentere hvordan du kan opnå den samme varme med 12.5% af den mængde brænde som en brænde ovn skal bruge. Selv om vi er flinke og siger at din kakkelovn udnytter 90% så siger du at der er folk som har brændeovne med en udnyttelse på 11-13%. det stiller jeg mig meget tvivlende over for.

 

kovas skrev den 25-09-2018 10:54:35

@ Rantzau jeg synes stadig du mangler at dokumentere hvordan du kan opnå den samme varme med 12.5% af den mængde brænde som en brænde ovn skal bruge. Selv om vi er flinke og siger at din kakkelovn udnytter 90% så siger du at der er folk som har brændeovne med en udnyttelse på 11-13%. det stiller jeg mig meget tvivlende over for.

 

Annonce

Tjek lige dette her: https://dbrs.dk/vestjylland/Kommune-taber-principsag-om-bopael-i-kolonihave/artikel/159788

Ps. Er det ligefrem nødvendig at være bevæbnet   

Tak for den link Frank Chr. , jeg læser den som at de ejer grunden, det gør vi ikke

, kun huset.  Tror bestemt ikke bestyrelsen  vil acceptere, hvis de opdager at der overvintres herude. Men man kan jo prøve .. røg fra et skorstensrør ville de ihvertfald hurtigt opdage.

Det er vel ikke nødvendigt med bevæbning, men synes det gir en tryghed, der er dælme mørkt og mennesketomt herude om aftenen! Vil selvfølgelig ikke pege på nogen med et våben, der ved en fejl kommer til at gå ind i en have, men bare bede dem høfligt om at gå ud igen :-) Men "hjemmerøvere" har jeg nultolerance overfor.


Frank Chr. skrev den 25-09-2018 12:47:31

Tjek lige dette her: https://dbrs.dk/vestjylland/Kommune...kel/159788

Ps. Er det ligefrem nødvendig at være bevæbnet   

 

Ok hvis det er på lejet grund så er det nok en anden sag. Men på den anden side så kræver det vel osse at bestyrelsesmedlemmer eller andre overnatter hvis de skal opdage røg - med mindre de da ikke vil gå vagtrunder natten igennem og fryse deres røv.   

Ps. Jeg skal aldrig have kolonihavehus, det er vist det vilde vesten.    

Pps. Min nabo har en nyere slags petroleumsbrænder i sin ikke helt lille sejlbåd, den kan dæleme holde kahytten varm, så måske det var en mulighed. 

Men ellers er der jo osse den her slags https://www.jemogfix.dk/qlima-kaminovn-sre-3631tc-2/7133/9048449/?gclid=EAIaIQobChMI2-_0i5bW3QIVRTbTCh3nugy5EAQYBSABEgJci_D_BwE&gclsrc=aw.ds

Kovas: Det var derfor jeg linkede til Lars og Richard. De sidder med alle dokumenterede data.

Forbruget som jeg oplyste passer meget godt sammenlignet med forbruget i vores brændekomfur. Det samme hører jeg for andre med kolloneovne, men som nævnt kan ovnsætterne svare lagt mere uddybende.

Du kan roligt kontakte Lars og Richard for dybgående oplysninger. De vil hellere end gerne udbrede kendskabet til både kolonne- og masse ovne.

P.S. Det er noget nær den dårligste ide at overtræde våbenlovene. De retslige følger slipper du aldrig af med. Som det første ryger jagttegn og alle våbentilladelser. Du er for tid og evighed udelukket fra konkurrencer, skydebaner, jagt og alt det sjove der også følger med.

Desuden giver skydevåben falsk tryghed. Man skal være særdeles våbenkyndig med høj rutine i våbenbetjening for overhovedet at have en chance ved hjemmerøveri, foruden våbenet altid skal være ladt og inden for rækkevidde.

Det er forrykt. Risikoen for vådeskud er langt større end risikoen for hjemmerøverier.

Jeg kan kun indtrængende henstille at våben altid skal være opbevaret under lås og slå som loven foreskriver.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 33 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også