Opvarmning af kolonihavehus

Nogen der har erfaringer med at bo i kolonihavehus over vinteren og gode råd til at opvarme det? Lige nu har jeg kun en gasovn, det er langt fra nok.

53 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Brændeovn for hyggen, luft-luft varmepumpe til komforttemperaturen.

"Boligen" må være pivutæt hvis en gasovn på normalt 4,2 kw ikke kan klare opvarmningen.   

Ps. Flaskegas koster ca. 1,30 kr/kwh. Så en varmepumpe, brændeovn eller pilleovn (hvis det er tilladt) var måske værd at overveje. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Nogen der kender en der kan installere en kakkelovn? Jeg tror det vil være en løsning!

Der skal være udtræk gennem væggen lige bagved og så skorstenrør op gennem et

halvtag/udhæng. Anyone?






Det er en "handy heat" gasovn med to varmeelememter , den kan køre med et

eller begge, med en 10 liter gasflaske. Lige så snart jeg slukker den blir der

pivkoldt herinde.

Frank Chr. skrev den 24-09-2018 09:37:17

"Boligen" må være pivutæt hvis en gasovn på normalt 4,2 kw ikke kan klare opvarmningen.   

Ps. Flaskegas koster ca. 1,30 kr/kwh. Så en varmepumpe, brændeovn eller pilleovn (hvis det er tilladt) var måske værd at overveje. 

 

Frank Chr. skrev den 24-09-2018 09:37:17

"Boligen" må være pivutæt hvis en gasovn på normalt 4,2 kw ikke kan klare opvarmningen.   

Ps. Flaskegas koster ca. 1,30 kr/kwh. Så en varmepumpe, brændeovn eller pilleovn (hvis det er tilladt) var måske værd at overveje. 

 

Jeg ved ikke om der findes klasse 5 godkendte kakkelovne idag. Men ellers er det en vvs´er eller skorstensfejeren du nok skal have fat på. under alle omstændigheder en skorstensfejer, for han skal syne installationen inden ibrugtagning. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

For lige at få begreberne på plads:

En kakkelovn er muret i sten og beklædt med keramiske kakler, som sammen med udmuringen fungerer ved at ilden opvarmer sten og kakler der efterfølgende afgiver varmen til rummet.

En kakkelovn er normalt opført med flere røgkanaler for effektiv udnyttelse af røgtemperaturen. Korrekt opført kræver en kakkelovn kun opfyring en eller højst to gange i døgnet for at holde en jævn varme.

Her hjemme er de karakteristiske svenske kolloneovne med hvide buede kakler nok de mest kendte. Kakkelovnen er meget energieffektiv. Vores kakkelovnovn bruger ca. 1/8 af hvad en tilsvarende brændeovn kræver for samme effekt.

Betegnelsen kollonne- og kakkelovn bruges i flæng om samme ovntype.

En brændeovn er en jernkasse som ilden opvarmer . En brændeovn kræver kontinuerlig påfyldning for at holde en jævn varme.

Både kakkelovne og brændeovne er beregnet til fyring med træ.

Ofte bliver cylinderovne fejlagtigt benævnt kakkelovne, men cylinderovne er opført helt i jern og kun beregnet til koks hvor brandkammeret er konstrueret helt anderledes. En cylinderovn kræver ombygning for at håndterer brænde, men det er stadig en bastard der ikke rigtigt udnytter brændet.

En cylinderovn vil jeg ikke anbefale, og en kakkelovn er nok overkill i et kolonihavehus da prisen let løber op i det dobbelte eller mere sammenhold med en kvalitets brændeovn i jern.

Tilbage står brændeovnen som eneste realistiske mulighed som stand alone enhed, men under alle omstændigheder skal skorstensfejeren med på råd inden der foretages noget drastisk.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

De her "kakkel-ovne" som vist rigtigt nok var konstrueret til koksfyring (som iøvrigt snart bliver forbudt) husker jeg stod i mange hjem i min barndom. Og ja der skulle tit og ofte fyldes på, hvis man fyrede med (små) brændestykker.   

Hvad med en pille ovn. Ganske vist skal man høre på en blæser men mange siger at det ikke er så slemt. Man skal nok høre den i drift inden køb. Vores brændeovn (bullerjan) som desværre ikke længere sælges i dk cirkuler 4m3 luft i min uden blæser. @ Rantzau Kan du forklare nærmere hvordan det kan lade sig gøre, at fyre med 12.5% af det som andre brænde ovne skal bruge for at få samme effekt.  Hvad er det for en brændeovn som har så lav en udnyttelsgrad. De idag  godkendte brændeovne har jo rigtig gode udnyttelsesgrader, men det svære er som du skriver at få en konstant varme.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Man kan læse at nyttevirkningen i de bedste (kolonne-)kakkelovne er på omkring 85% http://www.kakkelovn.dk/Fakta.htm

Kovas, Jeg synes man vender sig hurtigt til pilleovne, de larmer i hvert fald ikke mere end en luft/luft varmepumpe. Måske lige med undtagelse når de starter op, og doserer piller i brændeskålen.   

Kakkelovne består af kakler som bygges på stedet med en kerne af mursten og ildfaste sten muret med en blanding af blåler og skarpkantet bakkesand.

Der laves 2 kanaler foran og 2 kanaler bagtil i ovnen, således at røgen ledes gennem 6-8 m kanaler inden den forlader ovnen i toppen.

Sten og kakler oplagrer så meget af varmen, at man kan holde hånden på afgangen af ovnen selv når der fyres optimalt.

Ovnsætter Lars Helbro på Drejø som har videreudviklet på typen til masseovne, har dokumenterede virkningsgrader fra Teknologisk Institut. Det er desværre langt tid siden jeg sidst har talt med Lars, måske er han nu permanent flyttet til Barcelona.

http://www.stenovne.dk/

Ovnsætter Richard Wettstein i Helsingør stammer fra Østrig hvor han er udlært ovnsætter. Richard taler jeg jævnligt med, og ved han stadig udvikler på ovne til danske forhold.

https://wettstein.dk/

Der findes sikkert andre dygtige ovnsættere, men både Lars og Richard har overalt stor anerkendelse for deres omfattende viden om ovne.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 43 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også