Opvarmning af kolonihavehus

gordonfreeman
gordonfreeman
Postnr:
gordonfreeman gordonfreeman

Nogen der har erfaringer med at bo i kolonihavehus over vinteren og gode råd til at opvarme det? Lige nu har jeg kun en gasovn, det er langt fra nok.

Picarro
Picarro
Postnr: 2800
Picarro Picarro

Brændeovn for hyggen, luft-luft varmepumpe til komforttemperaturen.

Frank Chr.
Frank Chr.
Postnr: 8700
Frank Chr. Frank Chr.

"Boligen" må være pivutæt hvis en gasovn på normalt 4,2 kw ikke kan klare opvarmningen.   

Ps. Flaskegas koster ca. 1,30 kr/kwh. Så en varmepumpe, brændeovn eller pilleovn (hvis det er tilladt) var måske værd at overveje. 

gordonfreeman
gordonfreeman
Postnr:

Nogen der kender en der kan installere en kakkelovn? Jeg tror det vil være en løsning!

Der skal være udtræk gennem væggen lige bagved og så skorstenrør op gennem et

halvtag/udhæng. Anyone?

gordonfreeman
gordonfreeman
Postnr:

Det er en "handy heat" gasovn med to varmeelememter , den kan køre med et

eller begge, med en 10 liter gasflaske. Lige så snart jeg slukker den blir der

pivkoldt herinde.

Frank Chr. skrev den 24-09-2018 09:37:17

"Boligen" må være pivutæt hvis en gasovn på normalt 4,2 kw ikke kan klare opvarmningen.   

Ps. Flaskegas koster ca. 1,30 kr/kwh. Så en varmepumpe, brændeovn eller pilleovn (hvis det er tilladt) var måske værd at overveje. 

Frank Chr. skrev den 24-09-2018 09:37:17

Frank Chr.
Frank Chr.
Frank Chr. Frank Chr.

Jeg ved ikke om der findes klasse 5 godkendte kakkelovne idag. Men ellers er det en vvs´er eller skorstensfejeren du nok skal have fat på. under alle omstændigheder en skorstensfejer, for han skal syne installationen inden ibrugtagning. 

Rantzau
Rantzau
Postnr: 2970
Rantzau Rantzau

For lige at få begreberne på plads:

En kakkelovn er muret i sten og beklædt med keramiske kakler, som sammen med udmuringen fungerer ved at ilden opvarmer sten og kakler der efterfølgende afgiver varmen til rummet.

En kakkelovn er normalt opført med flere røgkanaler for effektiv udnyttelse af røgtemperaturen. Korrekt opført kræver en kakkelovn kun opfyring en eller højst to gange i døgnet for at holde en jævn varme.

Her hjemme er de karakteristiske svenske kolloneovne med hvide buede kakler nok de mest kendte. Kakkelovnen er meget energieffektiv. Vores kakkelovnovn bruger ca. 1/8 af hvad en tilsvarende brændeovn kræver for samme effekt.

Betegnelsen kollonne- og kakkelovn bruges i flæng om samme ovntype.

En brændeovn er en jernkasse som ilden opvarmer . En brændeovn kræver kontinuerlig påfyldning for at holde en jævn varme.

Både kakkelovne og brændeovne er beregnet til fyring med træ.

Ofte bliver cylinderovne fejlagtigt benævnt kakkelovne, men cylinderovne er opført helt i jern og kun beregnet til koks hvor brandkammeret er konstrueret helt anderledes. En cylinderovn kræver ombygning for at håndterer brænde, men det er stadig en bastard der ikke rigtigt udnytter brændet.

En cylinderovn vil jeg ikke anbefale, og en kakkelovn er nok overkill i et kolonihavehus da prisen let løber op i det dobbelte eller mere sammenhold med en kvalitets brændeovn i jern.

Tilbage står brændeovnen som eneste realistiske mulighed som stand alone enhed, men under alle omstændigheder skal skorstensfejeren med på råd inden der foretages noget drastisk.

Frank Chr.
Frank Chr.
Frank Chr. Frank Chr.

De her "kakkel-ovne" som vist rigtigt nok var konstrueret til koksfyring (som iøvrigt snart bliver forbudt) husker jeg stod i mange hjem i min barndom. Og ja der skulle tit og ofte fyldes på, hvis man fyrede med (små) brændestykker.   

kovas
kovas
Postnr: 9670
kovas kovas

Hvad med en pille ovn. Ganske vist skal man høre på en blæser men mange siger at det ikke er så slemt. Man skal nok høre den i drift inden køb. Vores brændeovn (bullerjan) som desværre ikke længere sælges i dk cirkuler 4m3 luft i min uden blæser. @ Rantzau Kan du forklare nærmere hvordan det kan lade sig gøre, at fyre med 12.5% af det som andre brænde ovne skal bruge for at få samme effekt.  Hvad er det for en brændeovn som har så lav en udnyttelsgrad. De idag  godkendte brændeovne har jo rigtig gode udnyttelsesgrader, men det svære er som du skriver at få en konstant varme.

Mange hilsner Kovas,

Nu med pillefyr og 4900wp på taget.
1, år produceret  4782kwh.
Frank Chr.
Frank Chr.
Frank Chr. Frank Chr.

Man kan læse at nyttevirkningen i de bedste (kolonne-)kakkelovne er på omkring 85% http://www.kakkelovn.dk/Fakta.htm

Kovas, Jeg synes man vender sig hurtigt til pilleovne, de larmer i hvert fald ikke mere end en luft/luft varmepumpe. Måske lige med undtagelse når de starter op, og doserer piller i brændeskålen.   

Rantzau
Rantzau
Postnr: 2970
Rantzau Rantzau

Kakkelovne består af kakler som bygges på stedet med en kerne af mursten og ildfaste sten muret med en blanding af blåler og skarpkantet bakkesand.

Der laves 2 kanaler foran og 2 kanaler bagtil i ovnen, således at røgen ledes gennem 6-8 m kanaler inden den forlader ovnen i toppen.

Sten og kakler oplagrer så meget af varmen, at man kan holde hånden på afgangen af ovnen selv når der fyres optimalt.

Ovnsætter Lars Helbro på Drejø som har videreudviklet på typen til masseovne, har dokumenterede virkningsgrader fra Teknologisk Institut. Det er desværre langt tid siden jeg sidst har talt med Lars, måske er han nu permanent flyttet til Barcelona.

http://www.stenovne.dk/

Ovnsætter Richard Wettstein i Helsingør stammer fra Østrig hvor han er udlært ovnsætter. Richard taler jeg jævnligt med, og ved han stadig udvikler på ovne til danske forhold.

https://wettstein.dk/

Der findes sikkert andre dygtige ovnsættere, men både Lars og Richard har overalt stor anerkendelse for deres omfattende viden om ovne.

Mjølner
Mjølner
Postnr: 2000
Mjølner Mjølner

Hej  gordonfreeman 

inden du ser dig lækker på en ovn, tjek lige hvad der tilladt at installere i kolonihaven. Der kan være restriktioner fra både myndigheden og foreningen. 

Det vil være sure penge hvis du for påbud om at nedlægge eller endda nedrive ovnen, bare fordi din nabo ser sig sur på dig og sender brandmyndigheden forbi. 

Og hvis der ikke er restriktioner gælder selvfølgelig de almene regler om indretning af fyringer. Det kræver afstande, det kræver ikke-brandbare materialier. Jeg kender ikke dit kolonihavehus, ofte bliver der trangt når man skal overholde afstande og ofte er de bygget at brændbare materialier. 

Kononihavehuse plejer at være lette konstruktioner - måske nogle enkelte punktfundamenter og - der ikke altid lige bygget til at man stiller så tunge ting som en masseovn i den. 

Mjølner
Mjølner
Postnr: 2000
Mjølner Mjølner

Gasovne som "Handy-heat" benytter sig af strålevarme princippet. De er ikke til at opvarme luften eller endda huset konstruktion. 

Du tænder - du oplever varme med det samme.
Du slukker - oplevelsen af varme forsvinder. 

De er rigtig god til mobile "HER og NU" løsninger. 

Forbrændingsluften er rumluft. Røggassen går i rummet. De afgiver fugt og CO2 til rummet og æder ilten du har brug for at trække vejr.  Dit hus er nok så utæt at du ikke oplever det som et problem. 

kovas
kovas
Postnr: 9670
kovas kovas

@ Rantzau jeg synes stadig du mangler at dokumentere hvordan du kan opnå den samme varme med 12.5% af den mængde brænde som en brænde ovn skal bruge. Selv om vi er flinke og siger at din kakkelovn udnytter 90% så siger du at der er folk som har brændeovne med en udnyttelse på 11-13%. det stiller jeg mig meget tvivlende over for.

Mange hilsner Kovas,

Nu med pillefyr og 4900wp på taget.
1, år produceret  4782kwh.
Frank Chr.
Frank Chr.
Frank Chr. Frank Chr.

Den øvre brændværdi i træ er 5,3kwh/kg, den effektive brændværdi i meget tørt træ med 6-8% vandindhold er 4,9 (muligvis 5,0) kwh/kg.  

Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Opvarmning af kolonihavehus
    Fyr og opvarmning
  2. Opvarmning og isolering af kolonihavehus
    Fyr og opvarmning
  3. https:// links, virker ikke
    Om Lav-det-selv
  4. Renovering af kakkelovn - hvor?
    Lav-Hus
  5. Kakkelovn med revner
    Fyr og opvarmning