Jordbor "præcision boring"

je_ns
je_ns
Indlæg: 4189
Postnr: 0000
je_ns je_ns

Skulle bore nogle ø 200 mm huller, i en meters dybde, til nogle 80 x 80 galvaniserede stolper til et hegn, som skulle støbes fast,  så hullerne skulle jo gerne sidde nogenlunde præcist.

Synes tit boret skrider, når det rammer sten, eller rødder.

Så jeg prøvede at lave sådan et borestyr, som er ca 215 mm indvendigt, når jeg retter fladen af, som det står på, går boret lige ned, og viger ikke at til siden, pladen fikseres med en pløk i hvert hjørne, gennem et hul i pladen. (har prøvet bare med en træplade med et hul i, det virkede ikke)

Og det virker, og der bliver en hel skarp kant på hullet, og den jord der bores op, falder ikke ned i hullet, da styret er 250 mm højt. ( er lavet i 2,5 mm rustfri plade, lige hvad der var for hånden)




Hellere eje, end at leje.
je_ns
je_ns
Indlæg: 4189
Postnr: 0000
je_ns je_ns
Frank Chr. skrev den 23-09-2018 20:49:47

Det er godt tænkt   

 Nu har jeg arbejdet i mange år på en maskinfabrik, for den del år siden, og i de "gode gamle dage" brugte man et værktøj med borebøsning, når det skulle være nøjagtig.

Så var det jo oplagt at lave en "borebøsning" i overstørrelse...  

Hellere eje, end at leje.
Vil du være med? Log ind for at svare.