Afkalkning af opvaskemaskinen - hvordan gøres det bedst?

1. Hvordan afkalker jeg bedst en opvaskemaskine?

2. Findes der opvasketabs med afkalker og er det i så fald en god metode?

3. Hvad er resultatet af IKKE at afkalke opvaskemaskinen?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Vi plejer at benytte "maskinrens". Det leveres oftest af de samme som leverer opvasketabs.

Jeg ved ikke om det er den bedste måde, men det er let sådan en gang imellem at give maskinen en tur. Det giver helt klart en renere maskine.


Søren O

1. citronsyre på pulverform. Du fylder sæberummet og kører en tur på et langvarigt program. 

2. Du kan godt på afkalker tabs, men de er dyre, og det er bedre bare at købe citronsyren på pulverform.

3. Varmelegemet kalker til, så skal der bruges mere strøm til at varme vandet, og det tager længere tid, og tilsidst brænder det hele sammen.


Jeg plejer at afkalke min 3-4 gange om året ved at køre en 2:30 vask med citronsyre.

Picarro skrev den 23-09-2018 15:03:26
3. Varmelegemet kalker til, så skal der bruges mere strøm til at varme vandet, og det tager længere tid, og tilsidst brænder det hele sammen.

Bliver vaskeresultatet dårligere, hvis varmelegemet er tilkalket? Altså, kan man se det på servicen?

jeg bruger en maskinrens til 20 kr. den vendes på hovedet i bestikkurven og man kører tom maskine på min. 60 grader.

Her er et eksempel:

https://www.luxplus.dk/produkt/finish-maskinrens-250-ml?gsmp=1&gclid=EAIaIQobChMIpZH_0cLR3QIVkuR3Ch0J2A_2EAQYASABEgL_0_D_BwE


Det er kun, så du kan genkende den i en butik. Måske overdrevet, men jeg en igennem een gang månedlig - vi har meget okker i vandet. Men maskinen er 13 år gl og fuldkommen ren.


 

Du kan næppe se tilkalkningen på strømforbrug eller tiden, men kalken fungerer som termisk isolator mellem varmelegeme og vandet, så selve varmelegemets varmetråd vil køre med en højere temperatur og dermed hurtigere brænde over.

Det produkt, som uldal henviser til er vist kun beregnet til rensning for fedt o. lign. I beskrivelsen angives i hvert fald ikke, at det også foretager en afkalkning.


Annonce

Det som jeg håber at få afklaret i spørgsmål 3 er, om selve vaskeresultatet bliver ringere over tid ved helt at undlade at afkalke maskinen.

Ikke om det beskadiger varmelegemet. Ikke om det bruger mere strøm. Ikke om maskinen går i stykker hurtigere. Ikke om vasken måske tager længere tid. Det går udelukkende på om servicen (bestik, glas, etc.) bliver dårligere gjort ren og i så fald, hvorfor.

Ja, da kalken sætter sig i dyserne i spulearmene og filteret.

Hvis du kigger på dine spulearme i maskinen, sidder der små skråtstillede huller/dyser, som ikke må være blokeret. De er skråtstillede for at give en vandstråle som sender armen rundt med vandets kraft. Hvis de er blokeret af kalk, kan de ikke spule, men de kan heller ikke dreje rundt, så vaske resultatet bliver ikke godt.


Elektronikteknikeren

Jesus. Ro på mester. Der er ingen af os herinde der har en PhD i opvaskemaskinetilkalkning. Servicen kunne godt tænkes at blive mere beskidt, fordi kalkholdige rør giver større turbulens og kan tilbageholde flere partikler, men man vil nok ikke se en kæmpe stor forskel.

Haha, jeg ved godt at jeg går i dybden, beklager  . Godt, jeg stopper her så. Tak for alle svarene.

jeg bruger også sådan en maskinrens en gang imellem, her står der den tager fedt og kalk, skal ikke kunne sige om der er forskel på den uldal linker til og den her, men umiddelbart tror jeg indholdet er det samme..

https://huma.dk/neophos-maskinrens?gclid=CjwKCAjw85zdBRB6EiwAov3RioIRVD6WD19JYTKA6xCYSCmwS4iRyRkPtVIjpXDg8x1HfQE8vZZz1hoCy0AQAvD_BwE

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis