Albin 022 problemer

One2many
One2many
Indlæg: 11
Postnr: 9210
One2many One2many

Hej alle - håber der er nogen herinde der har nogle bud på, hvad der kan være galt med min Albin 022 benzin motor. 

Problemet er at hvis jeg giver den hurtigt gas, dør den og går i stå. Der er aldrig problemer med at starte motoren og køre i tomgang og hvis jeg giver gas langtsomt kører det hele fint. Problemet er bare at der nogle gange er behov for at give gas relativt hurtigt og så skal den gerne virke uden at gå i stå. 

Jeg har haft karburatoren og alle dyser renset og der er nye pakninger men det har ikke løst problemet. 

Er der nogen der har et bud på, hvad det kan være? 

På forhånd tak. 

je_ns
je_ns
Indlæg: 4189
Postnr: 0000
je_ns je_ns

Har du tjekket tændingstidspunktet ?

Men eller lyder det som om den får for mager blanding..

Det kan godt drille lidt at rense karburator, så der skal et par forsøg til.

Har du tjekket svømmerhøjden, samt at der ikke er utætte pakninger på sugesiden?

Hellere eje, end at leje.
Nitter
Nitter
Indlæg: 5934
Postnr: 7700
Nitter Nitter

Defekt accelerationspumpe i karburatoren. Med stoppet motor skal du skal kunne se/høre der bliver sprøjtet ekstra benzin ind når du kigger ind i karburatoren uden luftfilter og åbner gasspjældet fuldt.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
One2many
One2many
Indlæg: 11
Postnr: 9210
One2many One2many

Mange tak for svar: je_ns vedr. Karburatorer så har jeg haft den renset flere gange uden at der en forandring, men jeg har ikke set på benzinpumpen endnu - men det vil jeg lige gøre. 

Nitter: jeg vil lige se om der er mulighed for at høre/se noget når jeg har luftfilteret af. Det er dog ikke så nemt at se noget i en albin vega da der ikke er meget plads men det kan være at jeg kan høre noget i stedet for. Tak for svar.

One2many
One2many
Indlæg: 11
Postnr: 9210
One2many One2many

Hej igen

Vedr. Accelerationspumpen så har jeg svært ved at lokalisere den på en solex 26(se billede) er der nogen der kan sige hvor den er på sådan en kaburator ?

Nitter
Nitter
Indlæg: 5934
Postnr: 7700
Nitter Nitter
One2many skrev den 23-09-2018 18:16:48

Hej igen

Vedr. Accelerationspumpen så har jeg svært ved at lokalisere den på en solex 26(se billede) er der nogen der kan sige hvor den er på sådan en kaburator ?


 Det kan jeg nu godt forstå det kniber lidt da der ikke er en sådanne til stede på din Solex karburator.     Det vidste jeg så ikke.    

Så kan du kun justere tomgangs blandingsskruen så meget ud at den vil tage gassen. Det bliver nok en mellemvej mellem at kunne holde motoren i gang i tomgang og undgå udsættere, måske uden det nogensinde vil lykkes.

Har du skiftet strålespids på det sidste, eller har motoren altid haft de problemer ?

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
finnband
finnband
Indlæg: 285
Postnr: 2670
finnband finnband

Kan svømmerstanden af en eller anden grund være blevet i underkanten af det normale ?

Finnband
One2many
One2many
Indlæg: 11
Postnr: 9210
One2many One2many
Nitter skrev den 23-09-2018 22:39:03

One2many skrev den 23-09-2018 18:16:48

Hej igen

Vedr. Accelerationspumpen så har jeg svært ved at lokalisere den på en solex 26(se billede) er der nogen der kan sige hvor den er på sådan en kaburator ?


 Det kan jeg nu godt forstå det kniber lidt da der ikke er en sådanne til stede på din Solex karburator.     Det vidste jeg så ikke.    

Så kan du kun justere tomgangs blandingsskruen så meget ud at den vil tage gassen. Det bliver nok en mellemvej mellem at kunne holde motoren i gang i tomgang og undgå udsættere, måske uden det nogensinde vil lykkes.

Har du skiftet strålespids på det sidste, eller har motoren altid haft de problemer ?

Tak for svar og nej så er det ikke så sært at jeg ikke kunne finde den😊

Motoren har ikke altid haft problemet, men jeg har ikke skiftet strålespids. Kan strålespidsen være skyld i at motoren dør ud, hvis der gives gas?

One2many
One2many
Indlæg: 11
Postnr: 9210
One2many One2many
finnband skrev den 24-09-2018 08:20:15

Kan svømmerstanden af en eller anden grund være blevet i underkanten af det normale ?

 Umiddelbart så svømmeren ok ud da jeg rensede karburatoren, men spørgsmålet er, hvordan man kan se om den er i underkanten af det normale?

Nitter
Nitter
Indlæg: 5934
Postnr: 7700
Nitter Nitter
One2many skrev den 24-09-2018 11:12:10

Nitter skrev den 23-09-2018 22:39:03


 Det kan jeg nu godt forstå det kniber lidt da der ikke er en sådanne til stede på din Solex karburator.     Det vidste jeg så ikke.    

Så kan du kun justere tomgangs blandingsskruen så meget ud at den vil tage gassen. Det bliver nok en mellemvej mellem at kunne holde motoren i gang i tomgang og undgå udsættere, måske uden det nogensinde vil lykkes.

Har du skiftet strålespids på det sidste, eller har motoren altid haft de problemer ?

Tak for svar og nej så er det ikke så sært at jeg ikke kunne finde den😊

Motoren har ikke altid haft problemet, men jeg har ikke skiftet strålespids. Kan strålespidsen være skyld i at motoren dør ud, hvis der gives gas?

Ja det kan den godt hvis der sidder noget skidt i den så hullet bliver mindre og motoren derved får en mere mager blanding. Grunden til jeg spurgte til en ny strålespids er at du kunne have fået en et nummer mindre så hullet ligeså er mindre og den derved giver en mere mager blanding.

Men prøv oj tage strålespidsen ud og gennemblæs den med trykluft.  Alternativt kan du stille den ud med håret fra en opvaskebørste eller pensel. Du må aldrig bruge noget ståltråd eller lignende da det ændre hullets mål og dermed motorens blanding.

Hjælper det ikke med at få motoren til at kunne tage gassen kan du prøve at hæve benzinhøjden i svømmerhuset en smule ved at sænke ventilen  et par mm eller tre hvis muligt. Jeg kan ikke her se om det er muligt uden at stå med svømmeren i hånden. I øvrigt skal du være opmærksom på at tykkelsen af skiven 115 også ændre på svømmerhøjden hvis den er skiftet ud.   

Du bør måske lige inden du du roder med svømmerhøjden sikre dig at filteret nr 112 i banjoskruen ikke er fyldt med skidt samt at eventuelle filtre op til tanken ligeså er rene. Du skal regne med der skal kunne løbe mindst en kopfuld benzin gennem svømmerventilen i minuttet når svømmerhuset ikke er monteret. 

Du kan dog nok ikke helt tjekke det sidste, hvis der er en mekanisk benzinpumpe mellem tanken og karburatoren, hvilket jeg kan de der er efter at have fundet regningen over motoren. Dog kan 15 sekunders kørsel på selvstarteren sige noget om mængden der kommer. 

I øvrigt sidder der nok også et filter under klokken på fødepumpen, der formodentlig vises på den næste tegning tegning efter den af karburatoren.  Pas på membranen ved eventuel adskillelse.

 https://www.albinmotor.com/AlbinMot...index.html

Håber det skrevende her hjælper dig videre.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
One2many
One2many
Indlæg: 11
Postnr: 9210
One2many One2many
Nitter skrev den 25-09-2018 00:31:29

One2many skrev den 24-09-2018 11:12:10

Nitter skrev den 23-09-2018 22:39:03


 Det kan jeg nu godt forstå det kniber lidt da der ikke er en sådanne til stede på din Solex karburator.     Det vidste jeg så ikke.    

Så kan du kun justere tomgangs blandingsskruen så meget ud at den vil tage gassen. Det bliver nok en mellemvej mellem at kunne holde motoren i gang i tomgang og undgå udsættere, måske uden det nogensinde vil lykkes.

Har du skiftet strålespids på det sidste, eller har motoren altid haft de problemer ?

Tak for svar og nej så er det ikke så sært at jeg ikke kunne finde den😊

Motoren har ikke altid haft problemet, men jeg har ikke skiftet strålespids. Kan strålespidsen være skyld i at motoren dør ud, hvis der gives gas?

Ja det kan den godt hvis der sidder noget skidt i den så hullet bliver mindre og motoren derved får en mere mager blanding. Grunden til jeg spurgte til en ny strålespids er at du kunne have fået en et nummer mindre så hullet ligeså er mindre og den derved giver en mere mager blanding.

Men prøv oj tage strålespidsen ud og gennemblæs den med trykluft.  Alternativt kan du stille den ud med håret fra en opvaskebørste eller pensel. Du må aldrig bruge noget ståltråd eller lignende da det ændre hullets mål og dermed motorens blanding.

Hjælper det ikke med at få motoren til at kunne tage gassen kan du prøve at hæve benzinhøjden i svømmerhuset en smule ved at sænke ventilen  et par mm eller tre hvis muligt. Jeg kan ikke her se om det er muligt uden at stå med svømmeren i hånden. I øvrigt skal du være opmærksom på at tykkelsen af skiven 115 også ændre på svømmerhøjden hvis den er skiftet ud.   

Du bør måske lige inden du du roder med svømmerhøjden sikre dig at filteret nr 112 i banjoskruen ikke er fyldt med skidt samt at eventuelle filtre op til tanken ligeså er rene. Du skal regne med der skal kunne løbe mindst en kopfuld benzin gennem svømmerventilen i minuttet når svømmerhuset ikke er monteret. 

Du kan dog nok ikke helt tjekke det sidste, hvis der er en mekanisk benzinpumpe mellem tanken og karburatoren, hvilket jeg kan de der er efter at have fundet regningen over motoren. Dog kan 15 sekunders kørsel på selvstarteren sige noget om mængden der kommer. 

I øvrigt sidder der nok også et filter under klokken på fødepumpen, der formodentlig vises på den næste tegning tegning efter den af karburatoren.  Pas på membranen ved eventuel adskillelse.

 https://www.albinmotor.com/AlbinMot...index.html

Håber det skrevende her hjælper dig videre.

 Rigtig mange tak for svaret - det giver mig helt sikkert hjælp, til at komme videre i forhold til at finde løsningen på problemet. 

Mvh

Mads 


Nitter
Nitter
Indlæg: 5934
Postnr: 7700
Nitter Nitter

Ja det håber jeg Mads. Lykkes det ikke er du velkommen til at komme igen.    

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Vil du være med? Log ind for at svare.