CN ventil, kold radiator

Vi har tændt for varmen, men 1 radiator virker ikke - eller den forbliver kolde. Den har en CN ventil der hvor jeg ville mene man burde have en almindelig termostat og så har den en anden form for termostat i bunden. 

Det hjalp ikke at skrue termostaten af og jeg aner ikke hvordan man gør med den anden :/ nogen der kender til et sådan problem?


Alle råd modtages med kyshånd!
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce


Velkommen her på siden.

Termostatventilen i bunden er en returløbstermostat der regulerer returvandet efter temperatur, så returvandet skal ned på den indstillede temperatur før ventilen åbner. 

Den lille stift der sidder i selve ventilen nederst - sidder den fast? Prøv at trykke stiften ind, når du slipper skal den selv komme ud. Sidder stiften fast, så træk stiften forsigtigt ca. 5 mm. ud. Gentag til det virker. En lille dråbe syrefri olie vil hjælpe. Når dtiften er ude, vil ventilen være helt åben, og der skal komme varme hvis ellers at ventilen for oven også er åben.


Søren O

Selv om stiften kan bevæge sig fint ud og ind, kan der ske det, at membranen, som åbner og lukker for vandet, sidder fast. Det ordner du ved at skrue pakdåsen ud og motionere membranen med f.eks. en tynd skruetrækker, så der kommer gang i gennemstrømningen. Der kan komme lidt vand ud, når pakdåsen skrues ud.


fase

Tak for svar!
Stiften sidder ikke fast og bevæger sig fint frem og tilbage. Jeg er ikke helt klar over hvilken del der er 'pakdåsen'? Tilgengæld prøvede jeg at skille den øverste termostat/CN-ventilen ad og fik skilt den ad til et punkt hvor der begyndte at komme lidt luft og noget for vand ud når jeg vrikkede med hvad jeg formoder må være denne termostattypes stift. Der er fortsat ingen forskel ifht om der kommer vand igennem.

Flere forslag? :-)


Alle råd modtages med kyshånd!

Pakdåsen er den del, som stiften sidder i. Den har, som du kan se, en sekskant og er beregnet til skrue ud. Når du får skruet pakdåsen ud, kan du komme til membranen, som er den del, der åbner og lukker for vandet. Membranen kan godt sidde fast, og derfor skal den lige hjælpes i gang.


fase

Din CN ventil er kun en simpel åbne-lukke ventil, og kan intet selv. Hvis du ved at "vrikke" med ventilen har fået lidt luft ud, tyder det på at der er luft i radiatoren. Sidder der ikke en luftskrue i den anden ende af radiatoren? Prøv at åbne luftskruen og se om der kommer luft. Hold lige en klud for, for at undgå vændstænk (beskidt vand).

Har du tjekket at der er vandtryk nok på varmeanlægget. Der bør være ca. 1,5 bar. Der skal sidde et manometer ved varmeinstallationen.


Søren O
Annonce

Det er den første lejlighed hvor jeg selv står for varmen, så beklager virkelig mit lack-of-know-how :-) Jeg prøver det med membranen og det med luften - jeg ved ikke hvor jeg tjekker vandtryk - jeg bor til leje på 4. sal, men samtlige 7 andre radiatorer i lejlighed fungerer som de skal.


Alle råd modtages med kyshånd!

Vandtrykket skal du nok i kælderen for at se. Det skal være større en 1,5 bar. Men prøv først lige om der er luft i radiatoren og dernæst membranen.


fase

Du betaler vel penge til en vicevært, så du skal ikke bruge alt for megen tid på radiatoren - det må være hans opgave, selv om det er prisværdigt at du selv forsøger.


Søren O

Søren, det er en opgang ejet af et firma min kæreste samarbejder med, så vi bor her under lidt specielle fohold - et af dem er desværre at vi selv står for vedligholdelse af radiatorer o. lign., så hvis jeg kan fikse det uden at få fat i en VVS'er - er jeg glad !

Tricket med stiften gjorde trick på to andre radiatorer, men ikke denne. Jeg tømte luft af vha. luftskruen indtil der kom vand ud i stedet for luft. Pakdåsen er jeg simpelthen ikke stærk nok til at få løs, da den er skruet meget hårdt fast :/

Jeg må nok lige vente til min kæreste kommer hjem om nogle uger.


Alle råd modtages med kyshånd!

Pakdåsen er jeg simpelthen ikke stærk nok til at få løs, da den er skruet meget hårdt fast.

En 8" skiftenøgle burde kunne løsne pakdåsen, selv om jeg foretrækker en fastnøgle. Den skal drejes mod uret for at bliver løsnet.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis