Hulrum under min murstensvæg

Jeg har banket pudselaget af en væg i mit 120 år gamle hus, og har opdaget at der under væggen er luft. 


Nede i bunden ses en revne. Der er hul under væggen. Jeg stak en tommestok 60 cm ned. 

Her et billede taget ned i hullet ;)

  Er der nogen der har en ide om hvad der er sket, og om hvad jeg bør gøre nu?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville nok brække lidt af gulvet op. Hvis det ikke ser alarmerende ud, så understøbe muren.


Søren O

Update

Har taget et par sten ud og gravet lidt. Det er en gammel, rådden træbjælke. 


What to do ? Jeg har lyst til at hælde beton i og lukke det af  

uha, hvis det er jævnt brugt i hele huset, så er det nok ikke den eneste rådden bjælke. Jeg tænker du skal have understøbt den mur så den ikke falder sammen.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Fjern noget af det tilstødende gulv. Find nogle leca eller fundablokke og byg op i hullet. Bank nogle kiler ind for at være sikker på at der er fuld kontakt. Alternativt bruges en hydraulisk donkraft.

Når understøtningen er på plads, kan du fjerne den rådne bjælke, og mure væggen op i leca på hver side af støtten. Men underlaget skal være bæredygtigt, så det kan komme på tale at støbe et lille fundament, evt. et pælebor og en stribe huller med beton, hvis du ikke kan komme til med skovlen.


Elektronikteknikeren
Annonce

Kan jeg ikke bare tage nogle flere sten ud og rense hullet fra gammelt træ og snask, og hælde beton ned ? Tænker så at lave en halv meter af gangen på den måde 

Du kan jo risikere at fylde op med beton under hele gulvet


Elektronikteknikeren

Klyp:  Din opdagelse er ikke usædvanlig. Det er helt normalt i et 120 år gammelt hus. På den anden side har huset stået uden de store problemer, så afhjælpningen er rimelig simpel.

Undgå tunge konstruktioner som massiv beton, særligt hvis du ikke er 100% sikker på hvad der gemmer sig i undergrunden. Understøb partielt med Leca + cement i forholdet 1:8, men fjern al rådden træ først.

Når Leca + cement har sat sig, afsluttes med jordfugtig bakkegrus og cement i blandingsforholdet 1:5 mellem understøbningen og eksisterende murværk som stoppes og stampes grundigt for ikke at risikere sætningsskader.

Tilstræb at den afsluttende cementblanding er højest 10 cm. i tykkelse.

Dit hus er sandsynligvis bygget med enten ler- eller kalkmørtel, så dunkrafte er særdeles risikabelt. Understøb hellere højest 1 meter ad gangen.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis