Råd og vejledning ang. køb af traktor.

Hej til Jer.

Jeg skriver her for at høre hvordan og hvad man skal være ops på når man køber en gammel traktor. Min bekymring går på hvordan med betaling? Man bruger jo ikke chek længere, og jeg har ikke mobilpay. Kan man betale ubegrænset med mobpay?  De fleste traktorer står jo så langt væk at man er nødt til at få den bragt med en vognmand. Det kan ikke gøres nu og her. Så hvad gør man, betaler for dyret og håber at den dukker op? Hvis det er et firma er det nok ikke så problematisk, men ved en privat har man jo ikke meget at gøre med hvis man betaler og traktoren så aldrig dukker op. En bil ville man jo enten ta med, med det samme eller i det mindste få begge reg.attester.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Her har du i al fald reglerne for mobilepay https://www.mobilepay.dk/hjaelp/mobilepay-til-private/fakta/hvor-meget-kan-jeg-overfoere-med-mobilepay

At bruge bankoverførsel er det samme som at betale kontant, hvilket betyder, at det ikke kan fortrydes. Men skal du ikke se dyret eller har du set det? Mobilepay kan du få på den tid, det tager at hente appen og installere den på din smartphone.


fase

Tak for svar.

Jo jeg skal self se dyret først. Jeg prøver bare på at være på forkant så jeg ved hvad jeg skal gøre når den rigtige dukker op. Har ikke en smartphone derfor heller ikke mobilpay. kan mobil pay da fortrydes ligesom med et dankort? Kan se at beløbsgrænsen er 10000kr. Tænker på at købe en til 25-30000kr.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Man kan vel stadig købe en banknoteret check i banken. Den er lige så sikker som kontanter. En løsning kunne vel være et a-conto beløb ved købet, og så resten ved afhentning. 

Du kan jo også se om manden er Nem-ID valideret, og tjekke på tinglysning.dk om han skylder "både til højre og venstre".


Søren O

Hej Søren. 

Man skal vide temmelig meget for at bruge tinglysning.dk Der er en jeg er interesseret i men jeg kan hverken søge adresse frem på telfnr. eller på navn, men han er nemid valideret. Gir den validering andet end sikkerhed for at han er den han gir sig ud for?


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce

Har traktor nummerplade?


Elektronikteknikeren

Det er nu meget nemt at gå ind på "tinglysning.dk", men det kræver en adresse. Du går ind på: "tinglysning.dk", vælger "Forespørg uden log ind", vælg "fast ejendom", indtast adresse og postnummer, vælg "søg" og vælg "tingbog". Så kommer ejendommens ejere frem på skærmen, hvis ikke de er "navnebeskyttede". Så vælges hæftelser. Her kan du se om der løbende kommer nye poster på, hvilket normalt ikke er ret godt.

Tinglysning er helt offentlig, alle og enhver må gerne gå ind og læse. Hvis du vælger "Forespørg med log ind", bliver du registreret. Du kan dog også se langt flere detaljer.


Søren O

Ja men som jeg skrev så kan jeg ikke få adressen frem uden at ringe til ham først.  @ Gregeren nogle har nummerplade det er ikke et krav. Så hvordan kan man sikre sig mod at blive taget i røven?


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Hvis traktoren har nummerplade, kunne du jo bede om et foto af registreringsattesten.

Der findes da heldigvis rigtig mange hæderlige mennesker endnu. 

Jeg er dog selv blevet "taget lidt i røven engang", hvor jeg købte brugt bil privat. Sælger fortalte at der lige var skiftet "radiatorelement" i varmeapparatet af mekaniker nede i byen. Uheldigvis blev varmeapparatet ret hurtigt utæt igen, og jeg fik omlysninger om hvem der havde repareret. Fik fat i ham, men han afviste med at sælger selv kom med reservedelene. Sælger havde dog stadig kvittering på "radiatorelementet", så det fik jeg byttet. Der gik så det meste af en weekend på at afmontere hele instrumentbræt for at komme ind til varmeapparatet. Alt sammen blot for en besparelse på ca. kr. 100,- 


Søren O

Læser lige at man godt kan gøre en indsigelse ifølge reglerne i betalingstjenesteloven. Køber man som her fx. en traktor af en privatperson over nettet og man overfører penge men ikke modtager traktoren, så kan man faktisk gøre indsigelse mod banken, akkurat som hvis man havde købt en computer hos en forhandler over nettet og ikke modtager computeren.  

Ps. Fx. har Danske Bank valgt, at transaktioner via MobilePay skal ske som en dankort transaktion, hvilket betyder, at man kan gøre indsigelse efter de normale regler.

Pps. ...som så vil undersøge sagen og derved inddrage begge parter. Faktisk er det køber der har de bedste kort på hånden, i og med det er sælger som skal bevise at han har leveret varen. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis