30 stk. 12v 6w lamper på en ledning ?

Hej.

Jeg overvejer at nedgrave 150 meter 220v installations kabel og lave 30 udtag til montering af 30 stk. 12v max 6w lamper.

Er der noget særligt jeg skal være opmærksom på? Og kan det teknisk set lade sig gøre?


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvorfor kun 12 V? 

Du får et strømforbrug på 15 amp. Det burde umiddelbart kunne klares med 2,5 mm2 kabel. Men 150 lbm. kabel vil sikkert give et uacceptabelt spændingstab, så du skal endnu længere op i ledningstværsnit.



Søren O

Lamperne jeg har fundet kører kun på 12v, så det kan jeg ikke ændre så meget på.

Jeg var godt klar over at der vil være et spændingstab. Men måske kan det løses ved at øge forsyningsspændingen og ha en slags 12v begrænser på hver lampe, hvis en sådan findes?

Eller kunne jeg have de 150 m kabel monteret i ring (ligesom på gl.dags racerbane) og på den måde få halveret spændingstabet (75m)?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det kan rent teknisk godt lede sig gøre, men i stedet for at køre i ring kunne du lægge to kabler, og lade hver anden forsyne fra hvert sit kabel, så der kun går 7,5A i hvert kabel, det ville halvere spændingsfaldet. For at beregne spændingsfaldet, er det nødvendigt at kende afstanden mellem lamperne eller oplysning om, de er jævnt fordelt over de 150 m.


fase

Du kan jo også bruge 4 leder kabel så der er enten 2 ledere til hver af 15 lamper, eller simpelthen køre det de 4 x 1,5 som 2 x 3 mm2



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

God ide. 2 enkel kabler a 75 meter i hver sin retning med forsyning fra midten. Det kan godt lade sig gøre.

Der vil være ~7 meter mellem hver lampe.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis