Gevind stål

Volmer
Volmer
Indlæg: 157
Postnr: 2605
Volmer Volmer

Det er ikke ret tit at jeg har brug for at slå/skære udvendig gevind på min drejebænk, og jeg er heller ikke sikker på om jeg har det/de rigtige gevindstål til formålet. Jeg har set at metrisk gevind skal skæres med 60 grader skær, men gælder det uanset hvor stort eller lille et gevind man skære, er det altid 60 grader vinkel når det er metrisk gevind.

VH
je_ns
je_ns
Indlæg: 4192
Postnr: 0000
je_ns je_ns

Ja er metrisk gevind altid 60 gr, så du kan i princippet, skære alle stigninger med samme ud/ind-vendige stål.

Hellere eje, end at leje.
Bent Andersen
Bent Andersen
Indlæg: 1760
Postnr: 0000
Bent Andersen Bent Andersen

Både metrisk og UNC (amerikansk tommegevind) er 60 grader. Whitworth er 55 grader, men det er der ingen der bruger mere (undtagen folk med britiske veteranbiler/MC).


je_ns
je_ns
Indlæg: 4192
Postnr: 0000
je_ns je_ns
Bent Andersen skrev den 22-09-2018 15:21:10

Både metrisk og UNC (amerikansk tommegevind) er 60 grader. Whitworth er 55 grader, men det er der ingen der bruger mere (undtagen folk med britiske veteranbiler/MC).


 Ja eller en som mig med en gammel Engelsk drejebænk   

Hellere eje, end at leje.
Volmer
Volmer
Indlæg: 157
Postnr: 2605
Volmer Volmer

Hej. Tak for svarene, så var det rigtigt hvad jeg havde set at metrisk gevind skal have en vinkel på 60 grader, så det er altså kun dybden der er forskel på ved store og små gevind

Tak. Volmer.

VH
Bent Andersen
Bent Andersen
Indlæg: 1760
Postnr: 0000
Bent Andersen Bent Andersen

Det er slet ikke nødvendigt med et præcist 60 graders stål, det må gerne være spidsere. Det er nok, at stålet er justeret ind, så skæret på spindelsiden er ret præcist 30 grader.

Forsætteren sætter man også i en vinkel på 30 grader, så kan du skære fine gevind ved at køre ind med forsætteren.

Fordelen er, at stålet kun skærer på den ene flanke, dermed undgår man "ruflen" og overfladen bliver meget fin.

Det allervigtigste ved gevindstål er iøvrigt, at de har nok frivinkel under skæret.

Volmer
Volmer
Indlæg: 157
Postnr: 2605
Volmer Volmer

Hej Bent Andersen. Jeg har godt engang læst det med at sætte forsætteren i 30 gr og det er jo nok det bedste så man som du skriver, kun skær med den ene side af stålet. Jeg har bare også set på film i youtube nogle som bare skære med 0 gr forsætterslæde, men jeg vil nu gøre som du siger, sætte forsætteren til 30 gr som jeg som sagt engang har læst for det lyder mest rigtigt.

Hilsen Volmer.

VH
je_ns
je_ns
Indlæg: 4192
Postnr: 0000
je_ns je_ns

Jeg vil nu stadivæk bruge et stål der har den rigtige profil, som regel køre man et par overløb, med samme dybde til sidst. Så plejer man at stille fortsætteren på 29,5 gr så der lige tages en anelse af bagerste flange i hver spån.

Jeg plejer nu bare at lade fortsætteren sidde lige, eller rettere sagt normalt bruger jeg ikke fortsætteren, jeg har erstattet den med en massiv klods i stedet for, det har givet en fantastisk stivhed, så nu er det meget bedre at bruge stikstål, har testet med et 6mm bredt HM stikstål det håndterede den fint i stål. 

 

Hellere eje, end at leje.
Bent Andersen
Bent Andersen
Indlæg: 1760
Postnr: 0000
Bent Andersen Bent Andersen

Jep, je_ns, stikstål og gevindstål er hobbydrejerens problembørn.

Som du selv skriver, hvis maskinen er stiv nok kan man gøre alt. Men de færreste af os er i den situation. Jeg kunne også drømme om en Monarch 10EE, men hvordan får man 1,6 ton ned i kælderen.

Volmer, prøv dig frem, jeg håber du får et godt resultat.


Volmer
Volmer
Indlæg: 157
Postnr: 2605
Volmer Volmer

Hej. Med hensyn til stikstål, så har det også været mit problem da en mini lathe som jeg kun har, da jeg ikke har plads til mere og ellers heller ikke har brug for en stor bænk. Jeg så så engang på youtube en som viste med en tegning og forklarede (som det vil føre for vidt at fortælle her) at man skulle vende stikstålet så skæret vender nedad og så køre centerpatronen baglæns med uret og det virker så nu kan jeg stikke i stål uden skuren, prøv det i som har det problem. Stålet skal selvfølgelig stadig flugte centrum, skæret skal altså være i pinolhøjde.

Volmer.

VH
je_ns
je_ns
Indlæg: 4192
Postnr: 0000
je_ns je_ns

Jeg har prøvet at vende stålet på hovedet, ja det hjælper også, men ofte kan det være et problem at få skæret i centerhøjde, især hvis man har stål med skaft på 16-20 mm som jeg har.

Men efter at have erstattet fortsætteren med en massiv jernklump, er der ingen problemer.

Har set på youtube at der er flere med små drejebænke der har samme erfaringer...

Jeg kan så lynhurtigt montere fortsætteren igen, så den mulighed er der stadigvæk.  


Hellere eje, end at leje.
Volmer
Volmer
Indlæg: 157
Postnr: 2605
Volmer Volmer

Hej Je_ns. Ja du har ret med højden, jeg bruger de stikstål med udskiftelig plat, og sådan en er meget høj og sidder i sin egen holder, men jeg lægger 2 stk 4 mm små fladjern under stålholderen og et stk 6 mm under stikstålet i holderen, så får skæret den rette højde. Man kan jo også anskaffe en quick tool post hvis ellers at den kan hejse stålet så højt op, men indrømmet, en fast blok som du har er nok bedst i stedet for alt det stavlen op.

VH
Vil du være med? Log ind for at svare.

 

Lignende indlæg

  1. Gevind
    Værktøj og maskiner
  2. Slå gevind på drejebænk/gevindur
    Lav-Hobby
  3. Gasfyr fra 2009 + L/L varmepumpe - er det smart?
    Grøn energi og sparetips
  4. Vesuv drejebænk, gevind
    Værktøj og maskiner
  5. L/V varmepumpe bedste effektivitet?
    Fyr og opvarmning