Tilslutning af lampe - mange ledninger

Hej Forum

Jeg kæmper med at få tilsluttet en lampe i nedenstående. Udover den nye lampe er der forbindelse til en lampe med egen afbryder, samt stik med egen afbryder. Den 'nye' lampe har også egen afbryder. Jeg ved at den sorte samt de dobbelte kobberstråde bruges til den 'gamle' lampe og at ledningerne i '+' går til et stik som også har egen afbryder. Hvad filan gør jeg? 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis den nye lampe skal erstatte den gamle lampe, så skal du forbinde den sorte og de dobbelte kobbertråde til den brune lampeledning. Den blå lampeledning til de blå ledninger i samledåsen.


Søren O

Den 'nye' lampe skal ikke erstatte den 'gamle'. Den skal blot til tilføjes. Men ellers er det helt korrekt. Det er nemlig allerede prøvet 👍

Spørgsmålet er om det overhovedet kan lade sig gøre at få en lampe mere på? 

Afbryderen er der, men den kan selvfølgelig være uden forbindelse. 

 Den sorte og den dobbelte kobberledning hører formentlig sammen, så dem forbinder du med en samlemuffe, så er det i orden. Test at det er OK. Du har nu to muligheder for forbindelse til den ny lampe. Den blå i ledningen til lampen forbinder du til klemmen med de blå og den hvide ledning. Flyt lige den blå i klemmen med den mindste skrue over i hullet, hvor de to andre ledninger er, så har du en fri tilslutning, hvor du placerer den blå fra lampen. Der er nu to muligheder for tilslutning af den brune fra den ny lampe tilbage. Den brune fra lampen tilsluttes den klemme, hvor der er en grå ledning eller den til sluttes den hvide ledning med samlemuffen. Mit gæt er, at du skal bruge den grå ledning. I øvrigt er det sådan, at hullet i klemmen med den største skrue er beregnet til ledningerne fra den faste installation, og hullet med den mindste skrue er beregnet til afgangen. Dine afisolerede ledningsender kan du passende bukke om på midten, så du får en bedre fastgørelse under skruen.

fase

Genialt! Det første forslag virkede som det skulle. Mange 1000 tak for hjælpen 👍 

Mvh Nikolaj 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis