Flyde/bære/opdrift-evne polyetenskumplast

Hej Svende.

Er der nogen af jer der kan hjælpe mig med at finde ud af hvor mange kg, polyetenskumplast jeg skal bruge for at holde 220 kg flydende.

Sagen er den at jeg vil gøre min fiskekajak synkefri med polyetenskumplast rør fra Biltema. 

Men vil ikke bruge for meget, eller for lidt.


Kan du drømme det. Kan du også gøre det.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kan ikke sige hvor mange kg du skal bruge, da det ikke fremgår hvad det vejer pr. meter. Og jeg mener desuden at isolerings rør ikke er det bedste da hullet i midten jo bliver fyldt med vand. Desuden tror jeg ikke at din kajak vejer 220 kg. men måske har du taget din egen vægt med. Det kan man diskutere om man skal. for du er jo selv næsten i ligevægt når du er tippet rundt og faktisk ligger i vandet. Har du desuden redningsvest på så er den del jo helt oppe at flyde

Men alle principper siger jo at for at holde noget i balance med vand, skal man fortrænge lige så mange kg vand som der skal holdes oppe og da vejer meget nær 1 kg pr liter kan man direkte regne ud i liter.  For at det skal flyde skal man lidt længere op. 

Men for at komme til udregning. Du skal bruge 220 liter skum + det der skal til for at dække den egenvægt som skummet har. 

Jeg tager udgangspunkt i de små rør som er 28 mm i hullet og 13 mm gods- Så fylder det 2,39 Liter / m minus hullet som er 0,62 Liter /m. Altså en opdrift på lidt under på 1,67 kg /m 

Dividerer du så op i 220 kg skal du bruge 132 m af den tynde. 

for at sammenligne så bærer en 10 x60x120cm flamingo plade ca. 72 kg oppe 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ej! Tak for det Erik.👍🏻

Super! Brugbart.👏🏻


Kan du drømme det. Kan du også gøre det.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis