Dårlig lak på Skoda Octavia???

mmjj99
mmjj99
Postnr: 3150
mmjj99 mmjj99

Vi har en Skoda Octavia 2008, model som vi har kørt ca 15000km /år. Efter ca 7-8 år opdagede jeg at lakken som dørlisterne går ind til rundt alle dører mer eller mindre er blevet slidt ned, dels til primeren og dels helt ned til blankt stål (ved førerdøren, som er mest brugt). 

Naturligvis burde jeg tidligere have registreret dette, men uanset dette er jeg meget overrasket over den dårlige lakkvalitet, og slidstyrke!

Jeg har også registreret ekstremt mange stenslagsskader i lakken, sammenlignet med for eksempel naboens Golf, ca samme alder og kørelængde/-stil. 

Spørgsmålet er altså om lakken på Skoda Octavia (eller Skoda generelt) er berygtet for at være dårlig - eller om vi bare har været uheldige? Og lige så vigtigt: Er lakken evt blevet bedre siden 2005-08 eller er Skoda simpelthen bare et økonomiprodukt sammenlignet med f.eks VW?

Håber på gode tanker og erfaringer....

Gregeren
Gregeren
Postnr: 2830
Gregeren Gregeren

Jeg synes du skal kontakte forhandleren. Det kan tænkes at det er en kendt fejl, som man kun får hjælp til hvis man brokker sig. Sådan er det ofte, ellers koster det dem for mange penge.

Hvis forhandleren ikke er behjælpelig, ville jeg prøve at få rystet noget maling ud af ham, på hans regning selvfølgelig.

Alle mærkeforhandlere sælger maling i bilens originale farve, som stift til de små stenslag, og på spraydåse til lidt større områder.

I må kunne finde ud af noget i den retning.

Elektronikteknikeren
mmjj99
mmjj99
Postnr: 3150
mmjj99 mmjj99

Takker for svar! Udgifter til maling er vel næsten det mindste problem. Langt større er problemet med begyndende rust "overalt" og ikke mindst der hvor lakken er slidt ned. Her hjælper det jo ikke så meget med en lakstift...

Uanset begynder Octavian snart at blive så gammel at jeg ikke vil bruge så mange penge på den. Spørgsmålet er nok derfor ligeså meget om man stadig kna forvente at Skodaer har dårligere lak-kvalitet end VW - eller om disse burde være nøjagtigt lige gode, da de kommer fra samme koncern...??

larsen56
larsen56
Postnr:
larsen56 larsen56

havde det engang på en gammel ford taunus.

Tog en skuresvamp og fjernede det værste lidt rustomdanner, der efter spraymaling, tænkte ikke mere på det.

Gregeren
Gregeren
Postnr: 2830
Gregeren Gregeren

Hvis det bare er lidt overflade rust, skal det bare renses af. Hvis det er værre end det, er det selvfølgelig en helt anden sag.

Nu ved jeg ikke lige hvornår Skoda gik over til vandbaseret autolak, men det kan da være at din bil er en af de tidlige fra dér...

Hvis bilen er mekanisk i orden, og du er god med hænderne, er det bare at gå i krig med malingen. Det sidste kan konen svare dig på.

Elektronikteknikeren
Wezio
Wezio
Postnr: 4040
Wezio Wezio

Vi har tidligere haft en Octavia fra 2006. Her var ingen problemer med lak eller rust. Vi solgte den i 2014. 

Vores nuværende Octavia er fra 2014, hvor vi købte den fra ny. Lakken står stadig, som var bilen ny. Men jeg gør også meget ud af vedligeholdelsen af bilen! Vi valgte farven “brilliant silver metallic”, som er utrolig nem at vedligeholde - og de små ridser, der uundgåeligt kommer ses slet ikke! 

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Vil du være med? Log ind for at svare.