Erfaringer med Qlima varmepumpe

Hej med jer


Jeg har et værksted på 13 m2 jeg skal have noget varme på hen over vinteren. Det skal holdes på 10 grader normalt og så vil jeg skrue op for varmen når det bliver koldere. Der hænger værktøj, står maling, en motorcykel m.m.

Jeg har tænkt elradiator, men det bliver lige dyrt nok i drift.

Derfor har jeg kigget på luft/luft varmepumper. Jem og fix samt bauhaus har en Qlima S5125, som umiddelbart ser fornuftig ud (kr. 3800,-). Den larmer en anelse mere end fx Panasonics billigste model, som er ca. dobbelt så dyr. COP-faktorerne på de to ligger ret tæt.

Har nogen herinde erfaring med den Qlima S5125, så hører jeg gerne fra jer.

Husk det er et værksted, så jeg går ikke ud og køber en varmepumpe til kr. 15.000,-. De penge kan jeg få rigtig meget elradiatorvarme for.


Vh. Anders

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg er ikke sikker på at en varmepumpe er en billigere løsning end radiator. 

De billige varmepumper kan sjældent varme mindre end 19-20 grader (ja det lyder sært men de har faktisk et minimum når man læser specifilationerne grundigt). Samtidig så er de når det er koldt kun marginalt billigere i drift end en elradiator (den scop værdi der opgives er et gennemsnit over hele året, hvis du kun bruger varmepumpen når det er under 10 grader udenfor vil de opleve en meget lavere effektivitet. Hvis du finder dokumentationen for energimærket er der ofte en kurve som viser effektivotet henovet året) 

Endelig er en lille varmepumpe dimensioneret til 50-60 kvm. Hvis du bruger den til så lille et rum falder effektivitet yderligere 

Det tilsammen peger for mig på elradiator til dit behov 


Ask

Jeg tror ikke du skal være så bekymret for qlima pumperne, når du køber den i en større dansk kæde butik. Kvaliteten er steget en del de sidste år, og teknologisk læner qlimapumperne sig op ad de etablerede brands, med brugen af inverter teknologi.

Det kristiske punkt, som dikterer pumpens drift fremadrettet, ligger i selve monteringen. 

Derfor bør du tilkøbe montering hvor du køber pumpen.

Der skal nemlig bruges vacuum pumpe og nitrogen fra trykflaske, hvis man skal lave en tilfredsstillende installation. Endvidere skal der bruges måleinstrumenter som kan måle om systemet kan holde vacuum.

Endvidere er det kritisk at slangefittings spændes korrekt.

Man skal dog ikke forvente at den kan holde i 15år som f.eks. Panasonic har bevist snilt. 

Det vil kun tiden vise, dog kører svigermors Bilka pumpe på 10.år i sommerhuset ved den jyske vestkyst!



Elektronikteknikeren

Du skal købe en varmepumpe med 8-10 gr. C  funktion det  holder typisk en temperatur på ca 12 C  , så kan du altid skrue op for varmen når der er behov for det ,  og der skal være automatisk afrimning , jeg bruger selv en Bosch varmepumpe til at holde 18 m2 frostfrit og det virker fint.

Al montering skal foretages af kølemontør.


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Den omtalte pumpe har denne "sommerhus funktion"


Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også