PU skum rundt om vindue

Hej skønne hjælpsomme mennesker 😃

Jeg håber i kan hjælpe mig endnu en gang 🌟

Jeg har fået sat et nyt vindue i- på hver side er der ca 1 cm luft, og foroven 4-5 cm-er det noget jeg kan lukke med PU skum? Tænker at lukke sider og top med gips efterfølgende. 

Under vinduet er der isolering og muret op indefra på murernes anvisning 👌

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

pu-skum er roden til alt ondt :-(

det var så min menning omkring pu-skum, det du bør gøre er at lægge et bagstop og give det en god fugemasse 

Fugen skal fyldes med en strimmel isolering, kan købes til formålet.

På denne lægges bagstop, f.eks. en skumpølse til formålet, herpå latex fuge inde og mørtel fuge ude.


Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Tak for jeres svar en strimmel isolering, betyder det at jeg kan skære det jeg har i passende størrelse og lægge i? Vores tømrer har i vinduerne i vores tilbygning bare lagt flamingo, er det også ok?

Det giver fin mening i siderne med den beskrevne fremgangsmåde med bagstop og efterfølgende fuger inde og ude

De 4-5 cm over vinduet-vil i foreslå at jeg murer op (ned så mellemrummet bliver mindre og så samme fremgangsmåde?


Ud over at det er et giftigt produkt,har jeg aldrig fået en (fornuftig) forklaring på hvad der i vejen med PU-skum til vinduesmontage.

Det skal selvfølgelig anvendes rigtigt, og her er der så det problem at gør det selv folkene ikke har en pistol til rådighed så der kan doseres korrekt.

Et af problemerne er de samme som med understryge, det suger fugt. Et andet er, at man skal være yderst skarp på hvor meget der doseres, samt ekspansionsgraden, da man ellers får derformeret rammen.


Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Har da brugt skum til vinduer, uden problemer, skummet expandere jo den vej der er nemmest, altsår ud i det fri, ellers må man jo afstive vinduet imens, hvis vinduet er fuget korrekt skulle der ikke komme fugt ind tul skummet, og det suger ikke fugten til sig.



Vi prøver igen, i morgen --

Der blev også brugt skum hjemme hos os, inden der kom bagstop og fuget til slut.

Det største problem med fugt og træ er, hvor hurtigt og hvordan det forsvinder igen.

Det er aldrig en god ide at vælge materialer med tættere egenskaber end træ i forbindelse med vinduer og døre udsat for vind og vejr. PU skum klæber til træ, som under visse forhold bevirker ophobning af fugt i træet.

Det samme gælder for tætte malinger eller alulister.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg har gennem årene siden jeg begyndte (ca 1976) at anvende PU-skum, ledt eftet fugtrelaterede problemer i vinduer/døre p.g.a. dette, og har stadig til gode at finde sådanne problemer.

Ja fordelen med PU-skum, er jo at den limer og fylder sprækker ud, men kan dog ikke tåle ret store bevægelser i de omkringliggende materialer.

Så har du ikke ledt grundigt nok Orla.   

Jeg har ved flere lejligheder krejlet mig til vinduer med karme hvoraf nogle har flere hundrede år på bagen. Nogle har på et senere tidspunkt fået PU-skum hvor træet under næsten altid er frønnet.

PU-skum fremmer bestemt ikke holdbarheden på træ.

Snedkerne er heller ikke begejstret, men husejerne vrider sig for at betale hvad kvalitet koster. Herregud, 25-30 år, så er det ikke mere deres problem, hvis ikke vinduerne af andre grunde forlængt er blevet til kompost.

Det er afgjort både billigere og hurtigere at give karmene en omgang candy floss.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også