PU skum rundt om vindue

gittesf
gittesf
Postnr: 3400
gittesf gittesf

Hej skønne hjælpsomme mennesker 😃

Jeg håber i kan hjælpe mig endnu en gang 🌟

Jeg har fået sat et nyt vindue i- på hver side er der ca 1 cm luft, og foroven 4-5 cm-er det noget jeg kan lukke med PU skum? Tænker at lukke sider og top med gips efterfølgende. 

Under vinduet er der isolering og muret op indefra på murernes anvisning 👌

mfrost
mfrost
Postnr: 9400
mfrost mfrost

pu-skum er roden til alt ondt :-(

det var så min menning omkring pu-skum, det du bør gøre er at lægge et bagstop og give det en god fugemasse 

Gregeren
Gregeren
Postnr: 2830
Gregeren Gregeren

Fugen skal fyldes med en strimmel isolering, kan købes til formålet.

På denne lægges bagstop, f.eks. en skumpølse til formålet, herpå latex fuge inde og mørtel fuge ude.

Elektronikteknikeren
gittesf
gittesf
Postnr: 3400
gittesf gittesf

Tak for jeres svar en strimmel isolering, betyder det at jeg kan skære det jeg har i passende størrelse og lægge i? Vores tømrer har i vinduerne i vores tilbygning bare lagt flamingo, er det også ok?

Det giver fin mening i siderne med den beskrevne fremgangsmåde med bagstop og efterfølgende fuger inde og ude

De 4-5 cm over vinduet-vil i foreslå at jeg murer op (ned så mellemrummet bliver mindre og så samme fremgangsmåde?

Orla Nautrup
Orla Nautrup
Postnr: 7870
Orla Nautrup Orla Nautrup

Ud over at det er et giftigt produkt,har jeg aldrig fået en (fornuftig) forklaring på hvad der i vejen med PU-skum til vinduesmontage.

Det skal selvfølgelig anvendes rigtigt, og her er der så det problem at gør det selv folkene ikke har en pistol til rådighed så der kan doseres korrekt.

Gregeren
Gregeren
Postnr: 2830
Gregeren Gregeren

Et af problemerne er de samme som med understryge, det suger fugt. Et andet er, at man skal være yderst skarp på hvor meget der doseres, samt ekspansionsgraden, da man ellers får derformeret rammen.

Elektronikteknikeren
je_ns
je_ns
Postnr: 0000
je_ns je_ns

Har da brugt skum til vinduer, uden problemer, skummet expandere jo den vej der er nemmest, altsår ud i det fri, ellers må man jo afstive vinduet imens, hvis vinduet er fuget korrekt skulle der ikke komme fugt ind tul skummet, og det suger ikke fugten til sig.

Hellere eje, end at leje.
TLA
TLA
Postnr: 7900
TLA TLA

Der blev også brugt skum hjemme hos os, inden der kom bagstop og fuget til slut.

Rantzau
Rantzau
Postnr: 2970
Rantzau Rantzau

Det største problem med fugt og træ er, hvor hurtigt og hvordan det forsvinder igen.

Det er aldrig en god ide at vælge materialer med tættere egenskaber end træ i forbindelse med vinduer og døre udsat for vind og vejr. PU skum klæber til træ, som under visse forhold bevirker ophobning af fugt i træet.

Det samme gælder for tætte malinger eller alulister.

Orla Nautrup
Orla Nautrup

Jeg har gennem årene siden jeg begyndte (ca 1976) at anvende PU-skum, ledt eftet fugtrelaterede problemer i vinduer/døre p.g.a. dette, og har stadig til gode at finde sådanne problemer.

Ja fordelen med PU-skum, er jo at den limer og fylder sprækker ud, men kan dog ikke tåle ret store bevægelser i de omkringliggende materialer.

Rantzau
Rantzau
Rantzau Rantzau

Så har du ikke ledt grundigt nok Orla.   

Jeg har ved flere lejligheder krejlet mig til vinduer med karme hvoraf nogle har flere hundrede år på bagen. Nogle har på et senere tidspunkt fået PU-skum hvor træet under næsten altid er frønnet.

PU-skum fremmer bestemt ikke holdbarheden på træ.

Snedkerne er heller ikke begejstret, men husejerne vrider sig for at betale hvad kvalitet koster. Herregud, 25-30 år, så er det ikke mere deres problem, hvis ikke vinduerne af andre grunde forlængt er blevet til kompost.

Det er afgjort både billigere og hurtigere at give karmene en omgang candy floss.   

Orla Nautrup
Orla Nautrup

Jeg har før hørt påstandene som du kommer med, men bare aldrig fået beviset.

For lang tid siden, havde jeg en diskussion med en person, som have lidt samme holdning som dig, og fremkom med den påstand, at han havde oplevet et råddent teaktræsvindue p.g.a. PU-skum     

Til alles orientering er teaktræ nok det træmateriale der holder længst p.g.a. sit naturlige olieindhold.

Rantzau
Rantzau
Rantzau Rantzau

Bemærk venligst at jeg ikke nævnede teak specifikt, men heller ikke præsicerede der var tale om fyrretræ. Det vil hermed understreges at problemerne  med PU-skum er reelle.

Du kan ikke sammenligne forskellige  træsorters egenskaber som anbefaling til PU-skum under alle forhold.

Det var også påfaldende at fyrretræet som jeg har haft mellem fingerne kun var frønnet hvor det havde været i kontakt med PU-skum.

Det var tydeligt at karmene var forsøgt repareret  efter vinduerne var sat i. De steder der stadig var rester af mørtel, var karmene stort set som nye, men omstændighederne under reparationerne kan jeg af gode grunde ikke redegøre for.

Bemærk også, at PU-skum har ingen antiseptisk virkning på de mikroorganismer der forårsager råd og svamp til forskel fra  kalk.

Nu kommer jeg ikke med påstande, men erfaringer jeg med egne øjne (og fingre) har konstateret. Jeg har derfor stadig den holdning, at til karme er selv candy floss at sammenligne med PU-skum så længe vi taler om det mest udbredte materiale i Danmark, fyrretræ - indtil det kan dokumenteres at jeg tager fejl.

Min holdning bygger på, og understøttes af, at træarternes levetid i brugsklasserne 1, 2 og 3 efter DS/EN 335 stadig er mangelfulgt  dokumenterede blandt de fagfolk (trænørder  ) jeg har talt  fornøjelsen af at møde.

Franz F. P. Kollman er mig bekendt  den eneste der har publiceret anvendelige værdier for træs holdbarhed over jord, baseret på langtidsstudier som er umiddelbar gældende for vinduer til forskel fra DS/EN der er bygget på skrivebordsteorier.

Orla:  Det er en meget forenklet konklusion, at fastslå teak er den mest holdbare træsort.

Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. PU-skum
    Lav-Hus
  2. Pu skum
    Lav-Hus
  3. pu skum under tag
    Lav-Hus
  4. PU skum og vand
    Lav-Hus
  5. Maling ovenpå PU-Skum
    Lav-Hus