Byggeriets ankenævn og efterfølgende retssag, erfaringer søges

Hej.

Jeg søger erfaringer fra folk som har haft en sag ved byggeriets ankenævn og det efterfølgende har været nødvendigt at køre en retssag. Hvordan er det gået og kan det betale sig?

Sagen er den at byggeriets ankenævn har sat godt 80.000 kr af til udbedring af fajl og mangler på vores badeværelse og håndværkerne som kommer med tilbud ligger på 150.000-160.000kr.

Det er et badeværelse på 10 kvm og bortset fra cirka 10 fliser skal det hele rives ned og genopføres. Håndværkerne vil ikke give garanti på det arbejde de ikke selv udfører, hvorfor de vil have det hele revet ned og starte forfra.

Og ankenævnet er umiddelbart fast besluttet på at syn og skønsmandens ord er lov, men de kan ikke være behjælpelig med st udpege håndværkere som kan udføre arbejde for 80.000kr

Lidt af sagen er beskrevet her https://www.lav-det-selv.dk/forum/aft/211521

Mvh

Thomas

                            


                                                                                                        

                                                            


Mvh
Thomas
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Desværre lader det ikke til som der er nogle der kan dele ud af nogle erfaringer.

Er der nogle der har erfaringer med at få ankenævnet til at genoptage en sag?


Mvh
Thomas

Den er svær. Jeg har netop været gennem to års trækkeri om to tage og fik medhold. Erstatningen er på kanten, men jeg orker ikke mere. Du har muligheden for at lave et civilt søgsmål og her kan du kontakte Nævnenes Hus i Viborg. Problemet er, at Byggeriet holder på medlemmerne ved at få dem selv til at betale erstatningen eller udbedre skaden. Dermed ryger de ikke ud.

Du bør kontakte en rådgivende ingeniør og betale ham for en rapport på sagen. Viser det sig at tangere syn og skøn, må du finde en håndværker, der kan lave det til de penge. Modsat kan hans vurdering være grundlag for et civilt søgsmål.


 

Tak for det.

Jeg har nu haft fat i en håndværker, der også agerer skønsmand for ankenævnet og det tilbud der er kommet ud af det, er lige i underkanten af 150.000, når han tager udgangspunkt i det som ankenævnet på baggrund af skønsmandens erklæring har bestemt, der skal laves.

Han undres jo lidt over at det kan være så lavt.

Jeg vælger at køre det i ankenævnet endnu en gang, men er udfaldet som forventet, at de fastholder, bliver det et civilt søgsmål.


Mvh
Thomas

Go held, og hold hovedet koldt, for det trækker ud!


 

Det grundlæggende i diverse ankenævn er jo, at det er en af "deres egne", der vurderer en af "deres egne", og det afspejler sig ofte i udbedringsmetoder og prissætninger.

Ja, jeg har selv været en af "deres egne" i Byggeriets Ankenævn   

Annonce

Det er ligesom forsikringsselskaber. Hvis de risikerer at skulle punge ud, må beløbet bringes ned. Privat søgsmål er også en mulighed.


 

Så er der kommet en afgørelse fra ankenævnet på min henvendelse med det tilbud, som en fungerende skønsmand ved byggeriets ankevævn har fremsendt. Den har været behandlet af formanden og er som flg: 

"Imidlertid kan det medsendte tilbud ikke indgå som bilag i sagen, idet det er afgivet af en fungerende skønsmand for Byggeriets Ankenævn. En skønsmand for ankenævnet kan ikke påtage sig at foretage udbedringsarbejder i forbindelse med ankenævnssager."

Jeg har så spurgt om hjemmel i vedtægterne til at jeg ikke kan tage en privat håndværker, som har en bibeskæftigelse som skønsmand. Det findes der ikke.

Afgørelsen betyder ret beset at ingen skønsmænd som har et udførende firma må stå for udbedring, når sagen har været forbi byggeriets ankenævn. Det har formanden besluttet, ergo formanden kan også en form for lovgivende magt...


Mvh
Thomas

Hehe, ja for skønsmanden skal dæleme ikke til at lave underbetalte arbejde. Jeg har fået en erstatning på kr 58000 til omlægning af to tage. Men der følger en del med som nok kommer til at koste mig 10-15000 oveni. Hvis du har mod på det, kan du lave privat søgsmål. Men risikoen for at der intet ændres, bortset fra din tomme pung, er til stede.



 

Så er jeg nået et skridt videre i min sag. Der har været syn og skøn i regi af det civile søgsmål jeg er startet på og skønsmanden er kommet med en udbedringspris, der ligger på den gode side af 200.000. 🙂 Der er også sket en mere grundig gennemgang end ved byggeriets ankenævn og derfor er prisen for udbedring steget.

Nogen som har erfaringer med det videre forløb?

Mvh
Thomas
Du skal lægge sag an mod håndværkeren, privat søgsmål. Henvend dig til Nævnenes Hus i Viborg, de hjælper med en fogedsag. Men du skal have ALLE papiret klar i filer.

 

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis