Forstår ikke mine rør

På baggrund af at der blev ved med at komme en sive lyd fra vores fyr og vandmåleren hele tiden var i bevægelse. Har jeg måtte indse at jeg ikke aner hvad de forskellige rør og dingenoter fra fyr og beholder er, og hvad de gør. Håber der er nogen der kan hjælpe. 

Det eneste der står mig helt klart er:

at nr. 5 er direkte til en radiator ved siden af fyret og nr. 6 er tilbage fra samme radiator. Hvorfor den lige er for sig selv, fatter jeg heller ikke.  

Nr. 3 er direkte til afløbet og tømmer beholderen/radiatorsystemet for vand? Og så vidt jeg forstod måske lidt utæt, da sivelyden lod til at komme derfra.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er nok flere rør, men nu kan vi jo gennemgå dem du viser. 

Slangen imellem  nr. 1 og hen over 4 er til vandpåfyldning på dit fyr. der skal så åbnes både ved 1 og over 4. 

5 og 6 er bare til at lukke af for denne ene radiator. nr. 2 er en termostat som sikkert bestemmer din varmt vands temperatur, men jeg kan ikke rigtig se føler røret fra den.

Nr 3 er sikkerheds ventil før din vandvarmer, og det der lukkes ud går ned i afløb. Her skal der sive lidt vand ud hver gang du har taget af det varme vand. Men det skal ikke sive hele tiden. Du kan uden problemer skrue slanen af under sikkerheds ventil, så kan du bedre se om det er her udsivningen er. .

Skulle det være utæthed i installationen, kan du jo lukke af for nr. 4 som er forsyning til varmt vandsbeholder. Kan det så standse vandmåler er det i vanmt vands forsyning at utæthed er. Standser den ikke må det jo så til gengæld være på det  kolde. Så kan det jo være et toilet der løber


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er rigtigt Frank Chr. 

I tilfældet her ville en stump 3/4" rør med skrå afskåret ende været at foretrække. Den valgte løsning har været "dyr" i overflødig fittings. Man skal visuelt kunne se om sikkerkedsventilen drypper.


Søren O

Tak for de gode svar, jeg føler mig en hel del klogere på det nu. Det lyder som en god ide med at skære lidt af røret ved sikkerhedsventilen.

Hvis der er en utæthed et sted i det varme vand, vil jeg gerne tømme det til der bliver kigget på det. Så slukker jeg fyret, lukker for 4 og åbner for 3?

Prøv at lukke for nr. 4, og se, om din måler så står stille. Allerførst ville jeg se ,om der er et toilet, der står og siver ganske langsomt. Så prøv at lukke for ventilen til toilettet og se om det hjælper.


fase
Annonce

Problemet er forsvundet. Det var ment som, hvis jeg får mistanke om en utæthed i det varme vand og jeg ikke kan få en til at kigge på det med det samme. 

Ok, jeg forstår det nok ikke helt alligevel. Nr 2 termostaten går mellem de to bagerste rør. Men forstår ikke hvad den styrer, er det ikke på fyret man bestemmer varmen? Termostaten har i hvert fald hele tiden været lukket og vi har varmt vand.

Jeg har åbnet for nr 1 og nummer 4. Men trykmåleren på fyret melder ikke om nogen forskel?

Findes der noget litteratur som vil kunne hjælpe mig med at forstå det?

Et foto der viser tilslutningen af termostat nr. 2 vil måske hjælpe.

Ventil nr. 4 er til at lukke for koldtvandstilførslen til din varmtvandsbeholder. Der hvor slangen er tilsluttet sidder der endnu en ventil, som egentlig er beregnet til at tømme varmtvandsbeholderen. Den kan dog udmærket bruges til at fylde vand på anlægget. For at fylde vand på anlægget skal du så have åbnet for "den nye ventil", ventil nr. 1 og ventil nr. 4. Når du så har fået fyldt vand på dit anlæg, skal du så igen have lukket for ventilerne i begge ender af slangen (ventil 1 og "den nye ventil").

Skal det være helt rigtigt, så skal slangen afmonteres i mindst den ene ende. Den må ikke være permanent tilsluttet.


Søren O

Perfekt. Så er der styr på det. Tak at der var en ekstra ventil gjorde hele forskellen. 

Ok, men hvorfor må den ikke være tilsluttet i begge ender? Der er jo som udgangspunkt lukket begge steder.


Og nu med nærbillede af den mystiske termostat

Den mystiske termostatventil kan være en shunt.

Tænk sig hvis slangen springer af og du har glemt at lukke for en af hanerne.   

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis