Slibning af klinge til Rammesav

Jeg har været så heldig at finde mig en billig rammesav, snor og metal del var i ret slem stand, men har fået skiftet snoren fjerne alt rust. Det næste jeg skal have kastet mig over er at få slebet klingen, men jeg ved simpelthen ikke hvordan. Jeg har forsøgt at tage et nærbillede af klingen, som ses på det nederste billede.

Spørgsmål 1: Hvad hedder den type klinge? Jeg ved ikke om man kan se det på billedet, men hver tand er 6mm hvor den er bredest.

Spørgsmål 2: Hvordan sliber man den, det ser ud som om der slebet så den både skærer på træk og skub, og det har jeg ikke lige kunnet finde nogle videoer omkring på youtube.

Jeg har to file til rådighed lige nu to file, WISENT HÅNDFIL FLAD H3 250 MM og en WISENT SAVFIL TREKANTET NORMAL H2 150 MM til rådighed, kan jeg bruge dem eller skal jeg til at gribe til lommen?


Det bliver mahogni med tiden!
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Som jeg husker bruger man en dobbelt savfil    link

Set fra enden 


Vi prøver igen, i morgen --

Det er der nogetder tyder på :-) ved du hvad det skær hedder der er på sådan en sav? Og evt. hvor man kan gå hen og lære hvordan man bruger sådan en fil? Normalt bruger jeg youtube en del, men har simpelthen ikke lige kunne finde noget på den her klinge :-)


Det bliver mahogni med tiden!

Det er desværre ikke noget jeg ved så meget om, kan kun huske min far i sin tid havde sådanne save...

Måske Maskinsnedkeren eller andre kan komme med en god forklaring.

Men ellers må du jo file den som den er nu, og følge de vinkler, måske tænderne trænger til en udlægning også? (gøres med special tang)


Vi prøver igen, i morgen --

Det er ik så nemt at forklare. Der skal som jens skriver bruges sådan en fil som linket til. Klingen er det som kaldes krydsfilet. Der der ikke mange tømrer  som gør det mere, jeg har filet mange af dem for 40 år siden. Hvis den er filet mange gange så er tænderne ikke lige høje så man retter dem af med en fladfil på spidserne. Så lægger man tænderne ud hver anden til den ene side osv. Så filer man alle tænderne som man kan se så er hver tand filet fra to sider. Man skal ha en fileklo. Så vidt jeg husker så er vinklen mellem filefladerne 60gr. 

Hvis du tænker at du filer alle tænder til den ene side fra en ende derefter fra den anden ende  den anden side. Det er ikke noget man lære på en 1/2 time, men har man tiden er det rigtig hyggeligt.

Ps. den der har filet den sidst har gjort det rigtig pænt. Der kommer nemt nogle hak ind i tanden ved siden af.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
bluehelmet skrev den 19-09-2018 09:29:48

Det er der nogetder tyder på :-) ved du hvad det skær hedder der er på sådan en sav? Og evt. hvor man kan gå hen og lære hvordan man bruger sådan en fil? Normalt bruger jeg youtube en del, men har simpelthen ikke lige kunne finde noget på den her klinge :-)

Nu er jeg ikke træmand, men du kan finde klinger til din rammesav her: https://www.dorchdanola.dk/emmerich...700mm.html 

Og måden du skærper tænderne på, følger de normale regler for slibning af skærende værktøj, du skal slibe mod det punkt hvor æggen er, dvs der hvor skæret bryder materiale. Og filen du bruger ligner rigtig nok den Jens viste omridset af. Muligvis kan du file den gamle klinge op men nyere klinger er formodentlig af typen brug og smid væk.  I de gode gamle dage kunne du få klinger med  grove, mellem og fine tænder samt nogle der var beregnet til at save langs træets vokseretning.

Skal du have din klinge helt op på mærkerne findes der også fine carborundumsten der er meget tynde der er beregnet til finpolering af tanden så den virkelig kan skære. 

Og husk lige at det halve af savearbejdet kan spares ved at tænderne på din klinge er lagt rigtigt ud så siderne af klingen ikke   klemmer mod siderne af træet i savsporet. 

Håber det skrevne hjælper dig lidt videre.    



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce

Kan huske der også var en meget smal klinge til rammesaven, mener den blev kaldt for en svaj klinge, blev brugt til at save rundinger mv.

Kan for øvrigt også huske den gamle blev noget negativ, hvis man brugte hans savfil til at file alt muligt andet med. Det forstår man jo så bedre, her godt 50 år senere    


Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 19-09-2018 23:34:43

Kan huske der også var en meget smal klinge til rammesaven, mener den blev kaldt for en svaj klinge, blev brugt til at save rundinger mv.

Kan for øvrigt også huske den gamle blev noget negativ, hvis man brugte hans savfil til at file alt muligt andet med. Det forstår man jo så bedre, her godt 50 år senere    

 Ja det er også rigtigt der fantes klinger der ikke var "ret høje", så der kunne figursaves. Engang var rammesaven hvad snedker og tømrens kap/rund-sav og stiksav er i dag.

Ja det er sgi da klart han blev ond, da man ikke ødelagde det dyre værktøj dengang men tværtimod gik og passede på det !!!     


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Dem med smal klinge blev kaldt svejfsave. Der er i øvrigt en her, som sælger klinger til rammesave. Både alm. klinger og svejfklinger til rimelige priser. De ser umiddelbart helt nye ud. Så er det bare om de har den rigtige længde.

https://www.dba.dk/andet-haandvaerktoej-savkling/id-1030648942/



Kurt B. Andersen


Vil gerne komme med et "indspark" er jo ikke på ingen måde håndsnedker så langt fra. Kun fusker eller glad amatør.

Men har da en ide' om hvad det er for en savklinge du har til din rammesav.

I andre må rette mig om jeg er helt på vildspor tak.

Kunne måske lære lidt af dette. (ikke så towligt vel)

Din sav er en krydsfilet dvs. den er filet fra begge sider, (se på tanden hvordan) dertil skal/må du bruge en sværdfil.

Lav en anordning af 2 stykker træ helst høvlet, faset godt på kanterne der vender opad, et par bræddebolte og vinge møtriker så du får en slags fileklo til at spænde op i, det må jo siges at der skal nogen øvelse til, er mit bedste råd/gæt.


Sværfil.

Fileklo til mine båndsavsklinger, men kan naturligvis også bruges til en rammesavs klinge.

Se bort fra kaosset i baggerunden.   

Men som skrevet der ska' nogen øvelse til for det "spiller" kan save.


Udlægger tænger/værktøj.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Faktisk var der en rundsavsklinge, der skulle files på den måde, da jeg i sin tid stod i lære, meget snart et ½ århundrede siden.

Den tandform hed en' E tand & var go' til afkortning af træ.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis