Kabelbakker har msnge navne - søger hjørner

Hej

Undskyld, man kan åbenbart  ikke rette i overskriften. Jeg mener selvfølgelig MANGE NAVNE.

Jeg skal have ført en tynd rund ledning fra IT installationsboksen 10 cm over gulv og ca. 10 cm hen mod et udvendigt hjørne, derefter indvendigt hjørne, forbi terassedørens bundstykke, indvendigt hjørne, 10 cm videre til udvendigt hjørne.

Måske kan vi skære flot i gering, men pænest vil det være med færdige hjørnestykker. Jeg ved at de findes, men alle trælaster og byggeforretninger kalder disse listeskjulere for noget forskelligt. Kabelbakker, kabelskjuler, kabellister osv. Hos Carl Ras ender man på karmpløkke når man søger kabelbakker😩. Hvem ved, hvor de kan købes uden at bestille på nettet til flere hundrede kroner?

Ingeborg



Når lysten driver værket
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ha ha, ja det er ikke nemt at finde rundt i de forskellige navne  

Som elektriker opererer man med 4 forskellige typer:

1. Ledningskanal.(klisterkanal) Som typisk er med dobbeltklæbende tape på bagsiden, og er enten åben så der kan presses en ledning fast i den, eller lukket til kun en ledning feks 2x0,75 lampeledning.


2. Minikanaler som er til 2-3 lampeledninger, og til dem findes der ingen hjørner-endestykker mm.

3. Kabelkanal. Findes i mange størrelse og er udført i plast. Fås i forskellige farver, selvom hvid nok er det mest gængse. der findes hjørner (ind og udvendig) og endestykker.

4. Installations kanaler. Store plastkanaler der er så store at der kan monteres dåser til feks stikkontakter mm i dem. Til dem findes der også alt tilbehør.

Så findes der fodpaneler, som er en gruppe for sig selv   

En kabelbakke er lavet af metal og er en åben bakke beregnet på at føre mange kabler(man kan dog godt få låg).
En afart af kabelbakken hedder kabel stige, som navnet siger er en stige hvor der fastgøres kabler, typisk meget store tunge kabler.
Og endelig findes der Gitterbakker, som er et trådgitter der er svejset sammen til en bakke, og bruges på samme måde som kabelbakker.

Puha det var en længere smøre   

Du kan se de forskellige ting her. Men mange forhandler dem...
 
 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Og stige...


Elektronikteknikeren
karl smart skrev den 18-09-2018 21:01:22

Glem ikke en kabelplade......

 ok... en afart af kabelbakker i metal.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Gregeren skrev den 18-09-2018 21:18:36

Og stige...

 Er nævnt....  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce

Ja, ja, tak for svarene, men det er jo en simpel enkel ledning jeg skal have ført rundt om et par hjørner, hvor jeg kke kan finde egnede hjørner i små dimensioner


Når lysten driver værket

Det er fordi det ikke laves... den mindste jeg kender til er 30x60mm.
Sorry, men du bliver nød til at finde geringssaven frem   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

https://www.billigvvs.dk/El-artikler-Kabelkanaler-Befaestigelse-Kabelkanaler--Vinkelsaet-for-kabelkanal-9x5-mm-Hvid-1634191.html

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis