Måling af forbrug (ampere) med et multimeter?

Hej med jer.


Jeg vil gerne måle forbruget på en motor i en 12V sammenhæng.

Jeg har forbundet ledningsnettet så strømmen går gennem multimeteret, men motoren kan ikke køre, og der måles derfor intet forbrug... Hvis ikke jeg har multimeteret inde i serieforbindelsen så kører motoren fint.

Det skal lige siges at det er et "Harald Nyborg" multi meter jeg har :-)


Hvilke fejlkilder kan der være??


MVH Njord
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

1. dit multimeter kan ikke klare strømstyrken, og der er måske røget en sikring.

2. Du har ikke fået forbundet dit multimeter korrekt, ofte skal den ene ledning i et andet stik.


Vi prøver igen, i morgen --

Sikringen er OK og det samme bør ledningerne være....



MVH Njord

Du kan teste gennemgang i multimeterens strøm bøsning. Sæt kun prøveledninger i multimeter i det på billedet  øverste og midterste hul. Multimeer på Ohm måling. Så sætter du prøve ledninger sammen og der skal vises tæt på 0 ohm. Det er normal procedure. 

Så flytter du prøveledninger så de sidder i Øverste og nederste hul, og gentager målingen. Hvis strømkredsen virker med sikring og det hele, så vil ohm målingen igen vise tæt på = o ohm. 

Viser den i stedet uendelig ohm, så er der ikke gennemgang og motoren kørere ikke. 

En anden måde at måle strømforbrug er ved at lade strømmen gå igennem en kendt modstand som kan holde til det f.eks. 10 m ledning (tykkelse afhængig af størrelse på strøm) Så kører motr og du kan måle spændingsfald over denne ledning med multimeter i Volt måling.

Det  er en usikker metode da det er svært præcis at måle den kendte modstand præcis. Mendet er samme måde dit instrument virker. Der sidder en lile stykke tråd inde i srømkredsen, som man måler over.

Se opmærkning maks. 30 sekunder måling hver 15 minutter 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Njord, du er nødt til forklare hvor og hvad du prøver at måle. Hvis vi er ude i, at du indsætter multimetret i en af batteriledningerne, så fortjener du 500 "dope-slaps". Startmotoren alene trækker 300...400 A! Det vil ingen sikring i multimetret overleve.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis