Blottede ledninger i kontakt

Jeg har skiftet kontakter i lejligheden, men kan se, at ledningerne i den ene kontakt er blottede, og dermed er i kontakt med træ, når jeg skruer kontakten fast. 

-Er det farligt på nogen måde? 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Giv det noget isoleringstape som midlertidig løsning  Hvor langt er stykket blottet og er der ikke nok ledning ellers til du kan klippe det blottede stykke af?


Og evt. så klip det blottede af, smid en samlemuffe i den afkortede leder og smid et længere stykke sammen med, så du har en lang leder igen.

Der er ikke lang nok ledning til at klippe det af. Eller, det er i hvert fald et sats. Der er ved en fejl lagt et 5 leder kabel i væggen, med nogle tykke sataner af nogle kobbertråde. Synes han sagde, det var ledninger man brugte til komfurer osv. Så de er svære at arbejde med.. 

Men det er et ‘must’ at få det fikset? 

Så det er 2,5mm2, og ikke så slemt alligevel :-) Men mit bud er isoleringstape på lederen så, og sørge for det er tæt Ellers må de andre kloge hoveder lige komme på banen



hjælpmig skrev den 17-09-2018 23:01:24

Men det er et ‘must’ at få det fikset? 

 Ja, hvis lederne pludseligt rører hinanden har du også en sprunget sikring der.. og så især når det er imod træ, så vil jeg helt klart anbefale at få det dækket! Nu bliver det kobber ikke varmt, så meget forbrug tror jeg ikke du har på lederen, men stadig.. få det isoleret! :-)

Annonce

Okay, jeg må ud og skaffe noget isoleringstape. Tak 

Når du skriver at det er imod træ leder det tankerne hen på afbryder eller stikkontakt boret ind i gerikter uden dåse bagved. Der må der ikke forekomme samlemuffer bagved. I stedet for tape vil jeg stærk anbefale krympe slange. Den som krymper ved varmepåvirkning. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg havde også tænkt på krympning, men jeg tænkte at når han skrev der ikke var lange ledere, så pladsen var minimal  


Og tak for læring om ingen samlemuffer ved træ! :-) Man bliver klogere hver dag.

Det er i kontakt med træ, fordi jeg har valgt at beholde den gamle dåse, for at bevare det 'gamle look' i lejligheden. Som I måske kan se på billederne, er ledningen blottet, fordi den støder på dåsen, når jeg trykker kontakten ind. Ledningen er tyk, og har svært ved at bøje, så den vil støde på lige meget hvad.
-Så vil 'krympningen' ikke også bare skrabes af, når jeg trykker kontakten ind?

det bliver ikke skrabt af ved at du gør det nogle gange, men hvis du tager din afbryder ud af væggen ofte så skal der jo selvfølgelig laves noget andet, men det tænker jeg ikke at du gør, så krympeslange/flex  er oplagt at bruge her.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis