Skift af cirkulationspumpe (Hjælp og råd)

Hej alle LDS'ere

Jeg har modtaget klager fra konen, om at vores varmeanlæg larmer, eller dvs. cirkulationspumpen sender lidt for meget larm rundt i huset.
Jeg har for kort tid siden skiftet husets radiatorer mm. og har derfor måtte skrue en anelse op for cirkulationspumpen for at sende vandet helt ud til alle radiatorer.

Med det resultat at konen nu mener det larmer.
Især "summen" fra rørene lige over kælderen hvor maskinen sidder, og på 1.salen.

Lang historie kort.
Min cirkulationspumpe er en Wilo stratos para 25/1-7 t2, fra ca. 2011, som min varmepumpe i øvrigt også er.

Jeg kan sådan set selv skifte den (vil jeg mene), men er der nogen gode råd til hvilken jeg bør skifte til, hvis vi gerne vil have noget støjsvagt (svagere).

Al råd og hjælp modtages!

Tak på forhånd

Mvh

Hej alle LDS'ere Jeg har modtaget klager fra konen... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin skrev den 17-09-2018 21:11:19

Har du luftet cirkulationspumpen ud?

 Har den en separat udluftning? I så fald nej.

larsen56 skrev den 17-09-2018 21:04:49

Jeg kommer med et bud.

Efter at du har skiftet radiatorer, er der kommet fremmedlegmer (kalk) i rørene.

Dette hindrer flowet.

 Jeg havde lign. problem med det gamle system, men der var der ikke brug for samme tryk på cirk. pumpen for at nå helt ud i systemet.

Det jo væsentligt at pointere. Cirk. pumpen er øget pga. de nye radiatorer er større end de gamle.

Søren O skrev den 17-09-2018 21:15:32

Hvis du kun har 1/2" rør som "hovedrør" har du sikkert et problem. Der er grænser for hvor meget vand der kan sendes gennem så "ru" rør. Hvor mange m2 bolig har du koblet på dit 1/2" rør? 

Normalt kobles kun nogle få radiatorer på en 1/2" streng.

 Interessant.
Jeg har ikke øget antallet af radiatorer. Kun størrelsen, og ikke væsentligt.
Jeg havde gamle støbejernsradiatorer, grimme og slidte. De blev skiftet til nyere Rio paneler.
Mener der er 13 stk. i alt. og har skiftet størrelsen på dem på ca. 6 af dem. Vil ikke mene det er en voldsom forøgelse?
(Rettelse, glemte at nævne det er en 159m2 bolig)

Frank Chr. skrev den 17-09-2018 21:23:44

Det er velkendt at jo mere man skruer op for cirkulationspumpen, jo mere larmer det - og det kan under uheldige omstændigheder forplante sig til hele varmeanlægget.

Grundfos måtte i fjor tilbagekalde 60.000 defekte pumper, derfor jeg selv valgte en cirkulationspumpe fra Smedegård da jeg skulle have ny pumpe. Man høre og læser aldrig om problemer med deres pumper. 

 Havde faktisk kig på en Grundfos Alpha2, men hvis der findes bedre er jeg helt åben! Tak for svar.

Jeg har pt. ikke forsøgt mig med at "finindstille" min nuværende cirk. pumpe. Da jeg opdagede varmen ikke nåede alle radiatorer skruede jeg naturligt bare OP. Så kom varmen.
Den kan justeres frit, ikke med trin, så kunne måske finde det helt præcise tryk der kan leves med, men ville nu hellere finde en bedre og nyere cirk. pumpe, hvis de findes.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis