Skift af cirkulationspumpe (Hjælp og råd)

Hej alle LDS'ere

Jeg har modtaget klager fra konen, om at vores varmeanlæg larmer, eller dvs. cirkulationspumpen sender lidt for meget larm rundt i huset.
Jeg har for kort tid siden skiftet husets radiatorer mm. og har derfor måtte skrue en anelse op for cirkulationspumpen for at sende vandet helt ud til alle radiatorer.

Med det resultat at konen nu mener det larmer.
Især "summen" fra rørene lige over kælderen hvor maskinen sidder, og på 1.salen.

Lang historie kort.
Min cirkulationspumpe er en Wilo stratos para 25/1-7 t2, fra ca. 2011, som min varmepumpe i øvrigt også er.

Jeg kan sådan set selv skifte den (vil jeg mene), men er der nogen gode råd til hvilken jeg bør skifte til, hvis vi gerne vil have noget støjsvagt (svagere).

Al råd og hjælp modtages!

Tak på forhånd

Mvh

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Altså hvis du bliver nødt til at skrue så højt op for pumpen at anlægget larmer, så vil jeg vove den påstand at noget er galt. Hvad er dimensionerne på dine rør?


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Med hensyn til manglende varme på de fjerneste radiatorer, er du sikker på, at der ikke er luft i systemet. Støjen kunne skyldes luft i systemet og/eller manglende udluftning af pumpen.


fase

HVad er fremløstemperatur

Mine erfaringer med Grundfos:

En oldgammel cirkulationspumpe var blevet træt og skulle skiftes. Det blev en Grundfos pumpe. Året efter stod den af - ny Grundfos pumpe blev monteret.

Den stod også af og nu bestilte jeg en ny under højlydte protester. Den nye skulle være alt andet end Grundfos. Det hørte Grundfos som kontaktede mig og tilbød en ny pumpe mod at jeg sendte den gamle retur.

Begge Grundfos pumper begyndte nedturen med mislyde.

Aftalen var, at var det min fejl måtte jeg betale de fulde omkostninger. Var det deres fejl blev den nye pumpe leveret gratis. Helt efter bogen.

Jeg modtog både ny pumpe og kreditnota på den forrige. Det var en særdeles fair aftale trods den første Grundfos pumpe var smidt ad h.... til.

Fejl kan ikke undgås, men firmaerne skal bedømmes på hvordan de retter fejlen.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

hej alle

Tak for super svar!

Der er ikke luft i systemet. Det er ikke her problemet ligger.
Har 1/2" rør på hele anlægget. De er af ældre dato men har det noget at sige?

Jeg skruer ikke MEGET op, men den smule jeg skruer op gør at cirk. pumpen alligevel får sendt for meget støj afsted, sådan en kedelig "summe" lyd der kan høres i næsten hele huset, svagt men alligevel nok til at det er træls.

Derfor mit spørgsmål, findes der ikke bedre, mindre støjende cirk. pumper nu, min nuværende er da trods alt 7-8 år gammel.

Annonce

Jeg kommer med et bud.

Efter at du har skiftet radiatorer, er der kommet fremmedlegmer (kalk) i rørene.

Dette hindrer flowet.

Har du luftet cirkulationspumpen ud?


fase
larsen56 skrev den 17-09-2018 20:42:50

HVad er fremløstemperatur

 
Jeg har luft/vand varmepumpe, med radiatorer, ikke optimalt men det fungerer da.
Ved faktisk ikke hvad fremløbtemp. præcist hedder. Men det er jo relativt lavt.

Hvis du kun har 1/2" rør som "hovedrør" har du sikkert et problem. Der er grænser for hvor meget vand der kan sendes gennem så "ru" rør. Hvor mange m2 bolig har du koblet på dit 1/2" rør? 

Normalt kobles kun nogle få radiatorer på en 1/2" streng.


Søren O

Det er velkendt at jo mere man skruer op for cirkulationspumpen, jo mere larmer det - og det kan under uheldige omstændigheder forplante sig til hele varmeanlægget.

Grundfos måtte i fjor tilbagekalde 60.000 defekte pumper, derfor jeg selv valgte en cirkulationspumpe fra Smedegård da jeg skulle have ny pumpe. Man høre og læser aldrig om problemer med deres pumper. 

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis