Hvordan isoleres loftet

Jeg skal have efterisoleret mit loft lidt, da jeg synes de 100 mm der var før var for lidt (og konen ville have gipslofter). Min plan er derfor at sænke loftet med 50 mm, og samtidig reducere de 100 mm ventilation til 50 mm. Det giver en samlet isoleringstykkelse på 200 mm (stadig ikke meget efter nutidens standard). For at undgå brud på dampspærren ved bl.a. spots tænker jeg at lave følgende opbygning: 

Jeg vil bruge en 48x48 mm lægte til at nedstroppe loftet. Jeg vil montere den vinkelret på spærrene. På den måde får jeg isolering under spærrene, og fjernet en kuldebro her. 

Ovenover lægterne kommer der 95 + 45 mm isolering i forbandt

Imellem spærrene og lægten kommer dampspærren.

Herefter monteres forskallingen på lægterne, og de sidste 45 mm isolering monteres vinkelret på de 2 andre lag isolering.

Jeg har vedhæftet 2 tegninger, som jeg håber illustrerer min intention.

Hvad siger I, god eller dårlig løsning? 

Det første billede er set ind mod enden af spærrene


På det næste billede ser vi ind mod siden af spærrene

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg vil mene at det er helt efter bogen. Husk at få gennembrudt evt. eksisterende dampspærre, så du ikke får to dampspærrer.

Det ser helt rigtigt ud. Når du kommer til det praktiske skal isolering mere ud over indermur, så det slutter tæt til den isolering der sikkert er i hulmur. Uden for sættes vindbræt så det ikek blæser ind i enden af isolering, og ganske rigtig snefang / insekt net øverst. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Husk alle el instalationer skal føres ned til det nye loft, det er ikke lovligt og forlænge kablerne eller på andre fuskede måder

perhans skrev den 17-09-2018 12:38:59

Jeg vil mene at det er helt efter bogen. Husk at få gennembrudt evt. eksisterende dampspærre, så du ikke får to dampspærrer.

 Tak for svar. Der er p.t. åbent helt op til troldtekt pladerne, så det hele bliver med ny isolering. 

ev elmand skrev den 17-09-2018 15:20:35

Det ser helt rigtigt ud. Når du kommer til det praktiske skal isolering mere ud over indermur, så det slutter tæt til den isolering der sikkert er i hulmur. Uden for sættes vindbræt så det ikek blæser ind i enden af isolering, og ganske rigtig snefang / insekt net øverst. 

 Ja, det er selvfølgelig rigtigt. Vindbremse/bræt bliver også fuget for maksimal tæthed. 

jetdirect skrev den 17-09-2018 15:29:21

Husk alle el instalationer skal føres ned til det nye loft, det er ikke lovligt og forlænge kablerne eller på andre fuskede måder

Der kommer nye installationer med nye ledninger eller kabler

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis