Papiruld i gulvkonstruktion på punktfundament?

anders_ac
anders_ac
Postnr: 8000
anders_ac anders_ac

Da jeg kan forstå, at papiruld er ubehageligt for mus/rotter at ligge i, kunne jeg godt tænke mig at bruge det det i gulvet på mit nye kolonihavehus. Jeg er dog lidt i tvivl om, hvordan konstruktionen skal være.

Jeg har et bjækelag på 145mm tykkelse, og ca. 20cm hulrum under bjælkelaget, hvor der er god ventilation.

Min tanke er at montere difussionsåben vindspærre på undersiden af bjælkelaget, og så fylde op med papiruldsgranulat af denne type. https://www.bygmax.dk/iso-let-papir...palle.html (der bliver ligeledes monteret forskallingsbrædder med afstand 60/80cm under bjælkerne, for at bære isoleringen.)

Ovenpå bjælkerne kommer der 22mm spånplader, og laminatgulv. Jeg vil mene, at der ikke skal monteres en dampspærre under laminatgulvet - er i enige?

Orla Nautrup
Orla Nautrup
Postnr: 7870
Orla Nautrup Orla Nautrup

Vælg den sikre løsning:

Fintmasket metalnet nederst (evt noget forskalling til at holde det stram) med max 5 mm huller (mus kræver 7 mm)

En hård mineraluldsbatts med den hårde side nedad som vindspærre (bliver ikke angrebet af skimmelsvampe).

Derefter isoleres med almindelige mineraluldsbatts.

Dampspærre 

Gulvplader

laminatgulv

anders_ac
anders_ac
anders_ac anders_ac
Orla Nautrup skrev den 17-09-2018 10:35:01

Vælg den sikre løsning:

Fintmasket metalnet nederst (evt noget forskalling til at holde det stram) med max 5 mm huller (mus kræver 7 mm)

En hård mineraluldsbatts med den hårde side nedad som vindspærre (bliver ikke angrebet af skimmelsvampe).

Derefter isoleres med almindelige mineraluldsbatts.

Dampspærre 

Gulvplader

laminatgulv

Tak for dit svar.

Hvad mener du problemet er, hvis jeg vælger den løsning som jeg foreslår?

Oprindeligt ville jeg også monteret et finmasket metallet nederst, men efter at have testet det i et enkelt felt, virker det meget besværligt. Ligeledes vil det tage lang tid at tilpasse nettet helt tæt omkring kloakrør mm.

Derfor vil det lette mit arbejde rigtig meget, at bruge papiruld som forebyggelse mod gnavere.

Langs husets ydersider har jeg nedgravet perforerede metalplader ned til omkring 40cm. Der er rigtig god ventilation i gennem disse plader, og derfor kunne man håbe på, at gnaverne ikke har en god årsag til at grave sig ind under huset i første omgang 

anders_ac
anders_ac
anders_ac anders_ac

Tænker du at forskallingen skal sidde på langs, eller på tværs af bjælkelaget? 

Min tanke var oprindeligt at sætte dem på tværs. Men det er umiddelbart meget tidskrævende at montere metalnettet tæt langs alle kanter.

Måske vil det være nemmere at  montere brædder på langs af bjælkerne, så kan jeg klippe nettet lidt for smalt, da jeg vil have et par cm underlag at fastgøre det på i hver side?

En anden mulighed kunne være 9mm vindgips nederst, og så papiruld? Eller er det ligeså disponeret for skimmel? (Husk at der er god ventilation under huset) https://www.10-4.dk/varer/byggemate...de-1854874

Orla Nautrup
Orla Nautrup
Postnr: 7870
Orla Nautrup Orla Nautrup

Hvis dit metalnet er stift nok til at bære uden understøtning, kan du fint nøjes med en forskalling på langs af bjælkerne.

Gipsplader plejer at være endda meget modtagelige for skimmelsvampe, og skadedyr kan let gnave sig igennem.

Har du dokumentation for din påstand, om at mus ikke vil være i papiruld?

anders_ac
anders_ac
anders_ac anders_ac

Det må være et forsøg værd, at montere det på langsgående forskallingsbrædder. Dog forestiller jeg mig stadig, at der vil gå noget tid med at få nettet til at sidde helt tæt omkring kloakrør mm. Men det er jo nok nødvendigt for at være sikker på at holde dem ude. 

Jeg har hørt fra flere steder, at de tilsatte bor-salte gør det ulideligt for mus og rotter, at opholde sig i papiruld. Se eks. denne artikel https://www.bolius.dk/papirisolering-18610/

Og her et udklip fra en artikel i gør-det-selv.

Igen, tak for kvalificeret sparring på mit projekt  

Mortenjustesen
Mortenjustesen
Postnr: 9510
Mortenjustesen Mortenjustesen

Med hensyn til kloakrør o.lign. Måske kan du klippe en krave i nettet, ved at klippe ud fra midten af hullet i en stjerneform og så folde det op af røret og fastgøre det med strips eller spændbånd. Det må give en enkel og tæt samling. 

Ps. Jeg ved godt det ikke var det dit oprindelige spørgsmål handlede om, men syntes ideen med net er god. 

Morten
uldal
uldal
Postnr: 6500
uldal uldal

Mus og rotter gnaver i alt - beton er ingen hindring. Den smule net går de igennem den første vinter. Man skal være meget forsigtig med at tro, at gnavere ikke går i papiruld. Modsat dit spørgsmål om, hvad der er ivejen for at bruge ulden - kan jeg stille et modspørgsmål: hvorfor ikke bruge en metode der ER afprøvet og virksom? 

anders_ac
anders_ac
anders_ac anders_ac
uldal skrev den 18-09-2018 11:46:24

Mus og rotter gnaver i alt - beton er ingen hindring. Den smule net går de igennem den første vinter. Man skal være meget forsigtig med at tro, at gnavere ikke går i papiruld. Modsat dit spørgsmål om, hvad der er ivejen for at bruge ulden - kan jeg stille et modspørgsmål: hvorfor ikke bruge en metode der ER afprøvet og virksom? 

Tak for dit input.

Hvilken metode mener du er den bedste?(og afprøvede) 

Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Papiruld
    Lav-Hus
  2. Papiruld luftning?
    Lav-Hus
  3. Metalnet.
    Lav-Hobby
  4. Papiruld priser
    Lav-Hus
  5. Rotter
    Lav-Hus