LED skydelysdæmper til korr. - så tæt på at virke, men alligevel ikke...

Goddag.

Nu har jeg læst samtlige tråde, og prøvet at kopiere alle jeres gode løsningsforslag over på min opsætning, men efter et utal af forsøg, så må jeg endelig give op!

Jeg har en stue med to afbrydere og to lampeudtag. I det ene udtag er en almindelig lampe (med pære fra Ikea) og i den anden er en lampe med 16 små LED pærer.

Jeg har prøvet at installere en skydelysdæmper fra FUGA som er beregnet til LED (506DA219). Og jeg har fået det til at virke således, at jeg godt kan tænde og slukke på lyddæmperen og justere lysstyrken, men kun hvis den anden alm. afbryder står på tænd funktionen. Hvis den anden alm. afbryder står på slukket, så kan jeg ikke tænde på lysdæmperen. Jeg kan også tænde og slukke på den alm. afbryder, men det er enten tænd eller sluk, så hvis jeg sætter fjeder på, så kommer den enten til at være konstant tændt eller konstant slukket.

1. billede: Afbryder hvor der skal monteres lysdæmper (original opsætning af ledninger)

2. Billede: Samme afbryder som billede 1., dog hvor man kan se alle ledninger.

3. billede: Den anden "alm." afbryder i stuen, hvor der skal sættes fjeder i.

4. billede: Dette er den opsætning (med lyddæmperen), som giver det bedste resultat, hvor den kan tænde/slukke osv. Det gør ingen forskel på resultatet om den sorte er sat til eller ej?
Hvis jeg fjerner en af de sorte på den alm. fjederafbryder (fra blå væg), så er det kun den ene lampe i stuen som virker.

I starten kunne jeg ikke slukke lampen overhovedet, der blev jeg nød til at skrue en alm pære i den ene lampe før jeg kunne slukke dem begge helt. Med en anden løsning stod de bare og tændte og slukkede og skrue op og ned. Jeg har efterhånden prøvet så meget, at jeg ikke kan huske hvad der er hvad, så jeg mangler desperat lidt ekspertråd, til at komme i mål! På forhånd tak!

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

I dine korrespondancer skal du have flyttet dine faser (brune) i den nederste klemme på afbryderne. Lige pt har du sat dem i tændingen, så der er fejl på dine stikkontakter eller lyset  Prøv lige at flytte faserne nederst og så de sorte op i den klemme, hvor de brune var 

Okay, tak for dit hurtige svar!
Nu har jeg prøvet at bytte de to sorte med de to brune i afbryderen fra den blå væg (som ikke har lysdæmper på).

Det gør ikke den store forskel, jeg kan stadig tænde og slukke samt justere på dæmperen, men kun når korrespondancen er i tændt position. Det der er ændret er, at jeg nu ikke længere kan tænde på korrespondancen, hvis jeg har slukket på dæmperen (som jeg kunne før) - der kommer kun et meget svagt blink i lamperne og ellers ikke andet. Jeg prøver lige at åbne et udtag op så du kan se det.

Men under alle omstændigheder, så skal den brune være nederst og så må jeg se på dit billede om det er grå eller sort som er tænd på dit lampeudtag

I din lysdæmper, så prøv lige at bytte rundt på sort og grå, så det er grå som er løs. Vil næsten tro det er sort som er tændledning.

Annonce

Det var et lidt dårligt billede, men ledningerne fordeler sig således:

N = to blå
M1 = to sorte
Cirkeltegn = to grøn/gule

Billedet er taget nedefra.


Jeg har byttet rundt på sort og brun som du sagde, men kan kun gøre det i denne afbryder? Billede 1 + 2 fra det første indlæg var sådan som ledningerne sad i afbryderen hvor jeg nu har sat lyddæmperen i (så det reelt kun er billede 3+4 som gælder nu).

Så har jeg misset nogle?

I din lysdæmper, så smid lige brun i L og så din sorte ledning i den pil som peger nedad (venstre klemme) og lad den grå være løs.

Skal lige siges jeg stadig er i lære som elektriker, og har aldrig arbejdet med en skydelysdæmper endnu, så bær over med mig, hvis det lige tager lidt tid, skal lige se nogle diagrammer imens

Prøv følgende.

De 2 brune i lysdæmperen klemme L.

Den grå skal i lysdæmperen klemme Pil ind.

Den sorte skal i klemmen lysdæmperen klemme"bølge"

I denne anden afbryder bytter du om på de brune og den grå (således at de brune sidder i den røde klemme og den grå sidder i den sorte klemme)

De 2 sorte fjernes fra afbryderen og samles i en samlemuffe.

Prøv og se om det så ikke virker...


Når en korrespondance benyttes som enpolet er det lige gyldig hvilken klemme fasen ( den brune ) sidder i virkemåden er ens.  

Farverne i det oprindelige viser at den grå ledning går direkte imellem de 2 korrespondancer og den sorte er tændledning til lamper. 

Så du sætter den sorte i lysdæmper hvor du har Bølge symbolet. 

Fase (De brune) skal i P klemmen i lysdæmper.  

Den grå venter du lidt med at montere  - Nu skulle din lysdæmper gerne virke alene. Så langt så godt. 

Så kan du gå videre ved at monterer den grå i klemmen med pil ind. Det er styresignal fra den anden afbryder. 

Ved den anden kontakt Skal den sorte have en samlemuffe da den ikke skal bruges der.

Den grå må gerne sidde som den gør i den røde klemme og så skal fasen ( De brune ) i en af de andre. Der skal så fjeder i så du kun afgiver en impuls hen til dæmper. Du kan godt afprøve det blot ved at skifte op/ned på kontakt men den skal have en fjeder når den monteres.

Korrespondance vendes sådan i hullet at et tryk nedad skifter lysdæmper. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis