Nedbrydningshammer/elmotor

dla
dla
Postnr: 8850
dla dla

Er der en som har forstand på en 230v 2000w elmotor, sidder i en nedbrydningshammer. Det er som om den ikke afgiver den kraft som den skal /omdrejninger prm. Alt det mekaniske i hammeren fejler intet.?

Søren
je_ns
je_ns
Postnr: 0000
je_ns je_ns

Jeg ville starte med at tjekke om kullene er ok...

Hellere eje, end at leje.
dla
dla
dla dla

Og hvordan tjekker jeg det? :-) Kullene er hele og motoren køre... bare ikke med den kraft den skal

Søren
ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Stadig kullene. Når du skruer dæksel af til kullene skal det sikres at de ikke er så korte at de knap kan nå ( det ser du på fjeder) , og at der ikke er støv ved dem så de ikke kan glide frit op og ned i kulholder. 

Er der hastighedsregulering på så se efter om den er blevet drejet til lav hastighed. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
dla
dla
dla dla

Jeg har selv samlet og kan nemt skille ad

Søren
ev elmand
ev elmand
ev elmand ev elmand

Ja naturligvis ! ! 

m.v.h. Erik
dla
dla
dla dla

Ingen hastighedsregulering. Vil prøve at skille igen tjekke længde på kul og for støv. Men hvis kullene er for korte eller har støvbelægning, vil kan den så stadig køre?

Søren
ev elmand
ev elmand
ev elmand ev elmand

Hvis de kun rører kommutator sporadisk så går der ikke nok strøm igennem og så trækker den ikke nok. En anden ting der kan svække strømmen er dårlig forbindelse i kabel, men det plejer hurtigt at blive værre, så den slet ikke vil køre. 

Men der kan naturligvis også være noget mere alvorligt galt som lejer der sidder fast eller delvis afbrændt vikling. Men det sidste er ikke muligt selv at reparere. 

m.v.h. Erik
Bent Andersen
Bent Andersen
Postnr: 0000
Bent Andersen Bent Andersen

Nye kul inkl. fjedre og rensning af kommutatoren. Isopropanol og en gul/grøn køkkensvamp virker godt. Ellers findes der særlige kridtstykker til kommutatorrens som man holder imod mens motoren kører (sviner ad H. til).

dla
dla
dla dla

I skal have tak for hjælpen. Vil prøve det foreslået og se om jeg ikke er heldig  

Søren
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Nedbrydningshammer
    Lav-Hus
  2. Nedbrydningshammer?
    Over hækken
  3. Nedbrydningshammer
    Værktøj og maskiner
  4. Tjekke en watt måler
    Grøn energi og sparetips
  5. Kul.