Egetræs spisebord hvidpigment

Hej gruppe, min kone købte for 2 år siden sådan et flot ubehandlet Børge Mogensen spisebord. Det er lavet i eg. Den gang gav vi det noget faxe halløj, som vi også bruger til gulvene, der er voks i så det duer ikke... Min kone havde givet det imens jeg var på arbejde. Resultatet blev ikke pænt, man kunne se i overfladen, hvor hun havde vendt om med svampen... Så jeg gav det et lag mere så det dækkede. Men kønt blev det aldrig, nærmest som var det malet. Nu har hun købt et sofabord fra Haslev snedkeri. De skriver at de kun bruger Guardian hvid olie til deres sofaborde i eg. Så afsted og købe sådan noget (Daells Bolighus). Har så lavet et par prøver på bagsiden af Mogensen bordet. Der er slebet først, ned til ren træ. På den ene prøve har jeg givet det hvid lud, og så Guardian, det ser rimelig ud, men slet ikke lyst nok. På den anden prøve har det fået ren guardian olie, her virker det som om bordet slet ikke tager imod, det hele bliver tørret med af igen.  Min kone er ikke meget for det med lud, og på lud bøtten står der det er til fyrre og aske gulve, der står ikke at det er til Eg. Men det virker altså som om det giver en pænere hvid, sikkert pga. det hvidpigment der også er i luden, samt den tager lidt af det gule i træet. Vores gamle spisebord som er 100 år, fik i sin tid lud og olie, det har fået en helt anden farve, men den kan jeg ikke ramme igen. Her er brugt faxe hvid pigment gulv olie, men det skal hærde i en hel uge, og er beregnet til gulve, ikke borde....

Hvad har i brugt til borde i eg, evt. med et  billede, og hele arbejdsprocessen, ikke mindst antal gentagelser. 

MVH


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Uanset hvad du behandler med, skal du være klar over at alle midler er tilsat pigmenter der sætter sig i overfladen og som mere eller mindre slides af.

Særligt for eg gælder, at træsorten er hård med tætte porer til forskel fra nåletræ.

En mere holdbar, men også mere langsommelig fremgangsmåde er at grundbehandle med krystalsæbe. Det er muligt krystalsæbe ikke bleger nok på netop den egesort dit bord er fremstillet af. Du kan blege yderligere med oxalsyre, men gør overfladen jævn fugtig først for ikke at få skjolder.

Efterfølgende  vedligeholdes med sæbespåner indeholdende 80% lanolin. Du kan altid senere blege yderligere med oxalsyre på eg såfremt du strikt holder dig til sæbespåner.

OBS. Brug IKKE nåletræslud til eg. Er du meget uheldig får det et grønligt stik.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Tror også der er stor forskel på egesorterne. Har før brugt oxalsyre på eg, men det var for at fjerne pletter. Har ikke prøvet hvor meget det bleger. Det skal da prøves. Der er masser af plads til test på bagsiden endnu. Tak for input. Vil gerne høre fra flere hvad de har gjort.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Har også haft et Børge Mogensen bord i eg som vi gav sæbespåner (eller faktisk noget der var færdigoprør og kostede 10 gange så meget) og det var vi rigtigt glade for. Ville nok ikke kaste mig ud i alt for mange eksperimenter med et Børge Mogensen bord.

Hej.

Vi har et mere end 10år gammelt egespisebord som der ikke ligger dug på. Det har fra start fået en tyk opløsning af sæbespåner. En gang imellem når det trænger. vi spurgte om vi måtte gi det gulvsæbe. Aldrig var svaret så ryger al garanti. Vi er meget tilfredse med sæbespånerne. Og et væltet glas rødvin ses ikke Vandskjolden fra en utæt vase var lang tid om at gå væk men nu ses den ikke mere. 

det hvide er et stk alm kopipapir  Det sorte i hjørnet er der hvor det ligger i skygge og pletten øverst er en skygge fra vinduet. Så kan du jo bedømme om det er hvidt nok til det du efterlyser.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Prøv at rense det helt af. Giv det grundrens og vask med skuresvamp. Giv det derefter eddikesyre - vask med svamp og slib. Brug derefter en hvid løvtræslud og eventuelt slut af med hvid bordolie. 

OG som andre skriver: Pas på med luden. Almindelig hvid lud er stærkt basisk og indeholder kalk, som kan reagerer med syren egetræet så det bliver mørkt.  Løvtræslud er surt og indeholder ikke kalk.  



Mvh Troels
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Er man tilfreds med et førsteklasses tredjerangs resultat så brug grundrens.

Krystalsæbe affedter og renser i dybden. Sæbespåner kan med årene blive gråt og kedeligt ved flittig brug af bordet.

Krystalsæbe fjerner alle rester af sæbespåner indeholdende snavs uden at misfarve eg, derfor skal eg umiddelbart efter rensning genbehandles med sæbespåner.

P.S. Brug aldrig løvtræslud og eddikesyre samtidig på eg.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Løvtræslud er bare en 15% Oxsalsyre kan jeg se på faxe deklarationen med en pH på 1, nåletræslud er basisk med en pH på over 8. Så grundrens med krystal sæbe. Løvtræslud, og så måske en møbel olie x 2-3, og så vedligeholdelsen frem over med skummet fra sæbespåner. Kunne det være en samling af alt hvad i har skrevet ?.

Og konens Mogensen shakerbord til mange penge er ikke ødelagt, det er lige til at slibe pænt. Vores arme har slidt det meste af.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 

Efter min opfattelse så arbejder olie og sæbespåner ikke sammen. Man må vælge det ene eller det andet. Kommer det en fedtplet på vores bord så får det en tur med sæben og den er pist væk. Og det er ikke skummet fra sæbespåner, det er sæbespåner opløst til en tyk pasta som tandpasta, som smøres på.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også