Råd vedr. lakering af bordplade med skibslak

Jeg skal nu i gang med at lakere mit 30mm krydsfiner bordplade med skibslak.

Bordpladen er en rigtig fin krydsfinerplade af god kvalitet. Jeg har pudset den let af i hånden med korn 220 og støvsuget bordpladen grundigt.

Planen er følgende:


  1. Lakering første gang med Junckers skibslak, bred (65mm) pensel, strøg med årerne, så tyndt lag som muligt
  2. Lade tørre til dagen efter
  3. Pudse let med korn 220 i hånden
  4. Affejning med blød håndkost efterfulgt af grundig støvsugning af bordpladen
  5. Lakering anden gang med skibslakken
  6. Lad tørre til dagen efter
  7. Vurdere om et tredje lag er nødvendigt. Hvis det er det, så gentage punkt 3-6.


Holder den planlagte fremgangsmåde?

Hvordan gør jeg med rengøring af pensler? Skal de rengøres fuldstændigt i mineralsk terpentin mellem hver gang lak? Eller kan jeg evt. pakke dem ind i en klar (L/HDPE) frysepose natten over mellem hver gang lak?

Hvordan er en god fremgangsmåde for rengøring af pensler i terpentin? Jeg synes, hurtigt at man kan få brugt en frygtelig masse terpentin. Tips/vejledning modtages gerne!



Jeg skal nu i gang med at lakere mit 30mm... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jep det er netop hvad det sker. Enhver plade der skal limes eller lakkes skal have på begge sider. En spånplade der skal finerws skal også have på begge sider. Hvis det skal være billigt kan så bruge papir på bagsiden men noget skal der på. En trækøkkenbordplade der skal olieres skal også have på bagsiden (første gang). Ved ikke lige hvor du kan læse om men det er ihvertfald noget enhver møbelsnedker ved.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Brug altid en flad lak pensel til lak der flyder længe som skibslak. Du får et langt bedre resultat end med en rulle.

Jeg har en tilståelse: Jeg køber ikke de dyreste pensler, men de bedst som jeg efter brug kasserer. Ryk kraftigt i hårene inden køb. Det skiller fårene fra bukkene.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Her er et link vedr. lak/olie på begge sider

Jeg vil hellere bruge rulle end pensel, vi er heldigvis ikke alle ens. Du kunne jo prøve at lakere den ene side med pensel og den anden med rulle og så sammenligne resultatet! :-)

jhb: Har du prøvet med vinklede strøg?

Næste gang vil jeg anbefale du prøver med en pensel næsten langs med emnet. Vinkelen kan styres præcist hvilket har indflydelse på mikroskopiske luftbobler og sætning af lakken.  

En rulle løfter lakken da slippet er ens uanset hastighed og viskositet.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

@Lennart

Svar (kunne ikke finde ud af at quote):

Renser i terpentin hver gang.

Har ikke fortyndet lakken, den flyder super fint uden.

Har lakeret et plateau omkring en brusekabine (se billede)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Henrik19 skrev den 16-09-2018 17:40:16


@Lennart

Svar (kunne ikke finde ud af at quote):

Renser i terpentin hver gang.

Har ikke fortyndet lakken, den flyder super fint uden.

Har lakeret et plateau omkring en brusekabine (se billede)

 

Wow. Det ser godt ud. 

Har du også lakeret undersiden?

Hvordan renser du? 

Og skyller du pensel efter med vand?


Oversiden er lakeret, undersiden er fuldlimet med PU lim på membran. Bortset fra en sektion der kan fjernes, så man kan tilgå installationer. Den sidder med fer/not og lidt kreativ låsning.

Jeg renser i et syltetøjs-glas med terpentin. Første glas masserer jeg penslen godt rundt i. Så “kaster” jeg penslen tør (ud i haven og lad som om du vil kaste penslen i græsset, men hold fast). Tøm glasset, fyld op med ny terpentin. Gentag processen med andet glas. 

Du skal ikke bruge så meget terpentin. Blot nok til at dække penslen.

Hvis du vælger at skylle efter med vand? Så husk at sætte den et sted så den er knastør inden du tager næste lag dagen efter. Vand og olie - du kender ordsproget :-)

Nå, jeg har da lært noget nyt: at lakering af bordplader kræver at der lakeres på begge sider.

Men er det så nok med eet lag lak på undersiden? eller skal den også have 2-3 gange, så den bliver lige så "stærk" som oversiden?


Gælder dette princip for alle typer lak? Mig bekendt lakerer man da ikke gulvbrædder på undersiden? Og hvad med maling?


Nu har jeg som nævnt i en anden tråd (link https://www.lav-det-selv.dk/forum/aft/220290 ) netop monteret stålben under bordet. Går det an at undlade at lakere under disse ben? eller skal de afmonteres igen og lakeres nedenunder? (læs: det vil jeg helst være fri for)

Stålbenene dækker en flade svarende til en stribe på på ca. 8-10 cm tværs over bordet i hver side ca 10cm fra kanten. Billede af undersiden ses her:

https://i.imgur.com/cOFtaJG.jpg



Det er jo næsten videnskab det her   

Udgangspunktet for at lakere plader er  altid, at der lakeres på begge sider fordi lak/maling vil skabe spænding. På bagsiden vil det være nok med en gang. Hvis du har monteret pladen, kan du sagtens springe det over, som dækkes af bordben. Endelig vil jeg sige, at jeg tvivler på, at der vil ske noget som helst med en krydsfinerplade på 30 mm, selv om den ikke lakeres på bagsiden. Dels fordi den har så mange lag lim og dels fordi fineren jo ligger på kryds et utal af gange, netop for at tage spændingen af pladen.

Så hvis det er bare lidt besværligt at komme til at lakere bagsiden, ville jeg springe det over.

Angående rystepudser vil jeg sige, at jeg for ca. 40 år siden blev udlært som møbelsnedker, og jeg har lavet tusindvis af møbler, som alle blev mellemslebet med rystepudser med korn 240, så det er absolut ikke noget, som giver umiddelbare synlige ridser. Man holder rystepudseren, så den vender den lange led i samme retning som årerne. Så sliber man først hele pladen på tværs, mens man hele tiden holder den i samme retning, og sluttelig sliber man så hele pladen på langs i årernes retning, mens den stadig har samme retning.

Når man lakerer en liggende plade, skal man være dygtig for at lave løbere, så det er ikke en begrundelse for at spare på lakken. Vi har aldrig sparet på lakken i første lag og heller aldrig fortyndet det. 

Efter første lag lak er der størst chance for at overfladen vil være forholdsvis ujævn, idet træet ikke suger lige meget alle steder. Derfor er det bl.a. en god ide at slibe med rystepudser, således at man virkelig får slebet det plant igen, inden man kommer med anden gang lak. 

Vi kunne nøjes med at rense overfladen med en stor blød børste, inden vi lakerede 2. gang, så hvis man også støvsuger og bruger fugtig klud går man både med livrem og seler.

Nu var det ikke skibslak vi brugte, men syrehærdende lak. Principperne er dog de samme, og jeg har f.eks. brugt "min" metode til vores egetræsbordplade i køkkenet med fint resultat.

Jeg anbefaler min 3 lag til dit brug, idet desto stærkere det er, desto længere holder det. Det er ikke let at lave en usynlig pletlakering efterfølgende, hvis der skulle ske noget med pladen.

Sluttelig et sidste tip, som mange ryster på hovedet af, men ikke desto mindre har en kæmpe virkning. Efter sidste gang lak vil man uvilkårlig kunne mærke små støvkorn/urenheder i overfladen, selv om man har passet meget på. Så tager man sit sandpapir og vender om og sætter på en slibeklods. Altså så den glatte side er udvendig.

Så sliber man pladen let i årenes retning over det hele, hvorefter stort set alle disse små ujævnheder vil være væk.


Kurt B. Andersen
LennartBertelsen skrev den 16-09-2018 21:00:01

Gælder dette princip for alle typer lak? Mig bekendt lakerer man da ikke gulvbrædder på undersiden? Og hvad med maling?

Nu fastgøres gulvbrædder/vægbeklædning også helt anderledes end en bordplade, som egentlig blot fikseres med små vinkler eller lignende, så du kan ikke sammenligne de 2 ting.

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også