Råd vedr. lakering af bordplade med skibslak

Jeg skal nu i gang med at lakere mit 30mm krydsfiner bordplade med skibslak.

Bordpladen er en rigtig fin krydsfinerplade af god kvalitet. Jeg har pudset den let af i hånden med korn 220 og støvsuget bordpladen grundigt.

Planen er følgende:


  1. Lakering første gang med Junckers skibslak, bred (65mm) pensel, strøg med årerne, så tyndt lag som muligt
  2. Lade tørre til dagen efter
  3. Pudse let med korn 220 i hånden
  4. Affejning med blød håndkost efterfulgt af grundig støvsugning af bordpladen
  5. Lakering anden gang med skibslakken
  6. Lad tørre til dagen efter
  7. Vurdere om et tredje lag er nødvendigt. Hvis det er det, så gentage punkt 3-6.


Holder den planlagte fremgangsmåde?

Hvordan gør jeg med rengøring af pensler? Skal de rengøres fuldstændigt i mineralsk terpentin mellem hver gang lak? Eller kan jeg evt. pakke dem ind i en klar (L/HDPE) frysepose natten over mellem hver gang lak?

Hvordan er en god fremgangsmåde for rengøring af pensler i terpentin? Jeg synes, hurtigt at man kan få brugt en frygtelig masse terpentin. Tips/vejledning modtages gerne!



29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvorfor så tyndt et lag som muligt første gang? Pladen skal vel have noget at leve af.

Da det er en rå plade vil der ske lidt rejsning af træet, så jeg ville bruge en rystepudser til mellemslibningen, da det er vigtigt, at alle ujævnheder bliver slebet så meget ud som muligt.

Alt efter hvad pladen skal bruges til, skal det vurderes om et 3. lag er nødvendigt. Hvis der vil komme fugt/vand på pladen, ville jeg vælge at give den et tredje lag. Her ville jeg også mellemslibe med rystepudser. Med hensyn til  penslen kan man sørge for at der er lak på den og så pakke den ind i en plasticpose, hvor man presser så meget luft ud som muligt. Hvis det er muligt kan man også lade penslen blive stående/hængende i lakbøtten og så lukke det hele med plasticpose, hvor man igen presser så meget luft ud som muligt.


Kurt B. Andersen

Du mangler et par ting.

Første lag påfører du med fortyndet skibslak. Hæld noget lak i et syltetøjsglas og tynd det op så det er ca. halvt så tyktflydende som den normale lak.

Nu kommer det vigtige!!! Du skal have pladen op at stå stabilt så du kan lakere både over- og underside i én omgang. Hvis ikke du lakerer begge sider kommer pladen til at hænge! (Det gælder også for en 30 mm plade, tro mig.)

Lad lakken hærde er døgns tid og giv undersiden endnu et lag fortyndet lak.

Derefter kan du gå i gang med oversiden - slibning, lakering med normal lak, endnu en slibning og så det sidste lag.

Send et billede når du er færdig


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Jeg har lige selv været igennem processen med Junckers.

Mine forslag.

Efter støvsugning, tør af med ren klud som er hårdt opvredet for at fjerne det sidste støv. Vent et par timer efter aftørring. 

Sørg for en kvalitetspensel. Virkelig vigtigt for et godt resultat. 

Slib i hånden - evt. med slibeklods. Mærk efter hvornår overfladen er glat med hånden. Der skal ikke slibes meget mellem hvert lag. 

Jeg endte med 5 lag. Dumt sted at spare. Første lag tager længst tid om at tørre. Tålmodighed er en dyd. Anden, tredie, fjerde etc. går hurtigere. 


NB: rens penslen. Pose er ikke lufttæt nok.

Lennart:

Din planlagte fremgangsmåde lyder fornuftig, men støvsugning er ikke nok. Aftør også med en fugtig klud som Henrik foreslår. Det gælder særligt de sidste mellemslibninger.

Slib i hånden. Maskiner er for voldsomt til mellemslibninger.

Ønsker du højglans, kan de sidste lag lakeres på badeværelset hvor gulvet forinden er gjort vådt for at binde støv.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
kurta skrev den 15-09-2018 22:48:57

Hvorfor så tyndt et lag som muligt første gang? Pladen skal vel have noget at leve af.


For at undgå løbere.





Da det er en rå plade vil der ske lidt rejsning af træet, så jeg ville bruge en rystepudser til mellemslibningen, da det er vigtigt, at alle ujævnheder bliver slebet så meget ud som muligt.


En rystepudser virker umiddelbart voldsomt. Og med en rysepudser kan jeg ikke sikre mig, at kun sliber med årerne.


Alt efter hvad pladen skal bruges til, skal det vurderes om et 3. lag er nødvendigt. Hvis der vil komme fugt/vand på pladen, ville jeg vælge at give den et tredje lag. 


Pladen skal bruges som et arbejdsbord, så den må gerne kunne tage lidt af hvert. Det taler for tredje lag



 Med hensyn til  penslen kan man sørge for at der er lak på den og så pakke den ind i en plasticpose, hvor man presser så meget luft ud som muligt. Hvis det er muligt kan man også lade penslen blive stående/hængende i lakbøtten og så lukke det hele med plasticpose, hvor man igen presser så meget luft ud som muligt.

Metoden med en plasticpose har jeg tidligere brugt med maling, men er lidt i tvivl om hvor godt det fungerer med skibslak. Har du prøvet det med skibslak?


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Bent Andersen skrev den 15-09-2018 23:30:14

Du mangler et par ting.

Første lag påfører du med fortyndet skibslak. Hæld noget lak i et syltetøjsglas og tynd det op så det er ca. halvt så tyktflydende som den normale lak.


OK. Der står ellers på bøtten, at det anbefales, at man IKKE fortynder lakken. Jeg kan se, at fx Hempel anbefaler fortynding med 30 % i første lag og så 10 % i næste lag og til sidst ingen fortynding. Men Junckers anbefaler altså ingen fortynding.

Har du erfaring med netop Junkcers? Eller er det en generel anbefaling med skibslak?



Nu kommer det vigtige!!! Du skal have pladen op at stå stabilt så du kan lakere både over- og underside i én omgang. Hvis ikke du lakerer begge sider kommer pladen til at hænge! (Det gælder også for en 30 mm plade, tro mig.)


Jeg forstår ikke, hvad du mener med at den kommer til at hænge. Vil du uddybe?

Jeg har ingen planer om at lakere undersiden af bordpladen. Kun toppen og kanterne.



Henrik19 skrev den 16-09-2018 00:33:52

Jeg har lige selv været igennem processen med Junckers.

Mine forslag.

Efter støvsugning, tør af med ren klud som er hårdt opvredet for at fjerne det sidste støv. Vent et par timer efter aftørring. 


OK. Der står godt nok på bøtten at man skal tørre af med hårdt opvredet klud, men jeg syntes bare det klingede forkert at komme vand/fugt i nærheden af pladen inden lakering. Men jeg lytter og tørrer pladen af i hårdt opvredet klud og lader tørre





Sørg for en kvalitetspensel. Virkelig vigtigt for et godt resultat. 

Slib i hånden - evt. med slibeklods. Mærk efter hvornår overfladen er glat med hånden. Der skal ikke slibes meget mellem hvert lag. 

Jeg endte med 5 lag. Dumt sted at spare. Første lag tager længst tid om at tørre. Tålmodighed er en dyd. Anden, tredie, fjerde etc. går hurtigere. 


NB: rens penslen. Pose er ikke lufttæt nok.

 

Hvordan gør du med pensler så? Renser du dem helt i terpentin mellem hver gang?

Og vil du evt. dele din fremgangsmåde for rengøringen?

(Jeg har normalt kun lavet ting med vandbaseret malinger og der bruger jeg vel nok henimod 10 L vand når jeg rengør pensler - så meget terpentin håber jeg ikke jeg skal bruge mellem hver gang!   )


PS. Har du brugt noget fortynding med din Junckers?

Hvad har du lakeret og vil du evt. dele nogle billeder?


Rantzau skrev den 16-09-2018 05:40:05

Lennart:

Din planlagte fremgangsmåde lyder fornuftig, men støvsugning er ikke nok. Aftør også med en fugtig klud som Henrik foreslår. Det gælder særligt de sidste mellemslibninger.

Slib i hånden. Maskiner er for voldsomt til mellemslibninger.

Ønsker du højglans, kan de sidste lag lakeres på badeværelset hvor gulvet forinden er gjort vådt for at binde støv.


Pladen er for stor og tung til at jeg kan flytte den til badeværelset - lakeringen må foregå i garagen.


Jeg bruger altid en korthåret malerulle i stedet for en pensel, det giver en helt glat overflade. Skyl den i rindende vand før du begynder, for at fjerne løse fnuller. Hvis du har en kompressor, kan du blæse den igennem med en luftpistol, (hvor rullen er monteret på håndtaget). Jeg rengør rullen hver gang, ca. 1 dl. terpentin i malerullebakken og kør rullen frem og tilbage som når du kommer lak på rullen, gentage et par gange indtil det meste af lakken er opløst. Derefter presses det sidste af terpentinen ud i et stykke køkkenrulle, (avispapir dur ikke da det ikke suger), kør rullen frem og tilbage som når du er ved at lakere, indtil der ikke kommer mere terpentin på køkkenrullen. Du kan gentage ovenstående med ny terpentin hvis du stadig synes der er lakrester tilbage i rullen. Derefter vask rullen i vand med opvaskemiddel, gentag indtil rullen føles ren, og blæs den derefter igennem med luftpistolen, (hvis du har en).

Og gør som de andre nævner, tør pladen af med hårdt opvredet fnugfri klud. Du vil blive forundret over hvor meget støv der sidder på kluden bagefter. 

Du "sliber" pladen mellem hver lakering med let hånd, dvs. der slibes for at fjerne rejst træ og eventuelle nupper, et strøg eller to med sandpapiret er som regel nok, føl efter med hånden.

Pladen skal lakeres på begge sider for at undgå at den krummer/buer. Det samme er der på de bordplader man køber, hvor der er balancepapir eller kontralaminat på modsatte side.

jhb skrev den 16-09-2018 09:06:38

Jeg bruger altid en korthåret malerulle i stedet for en pensel, det giver en helt glat overflade. Skyl den i rindende vand før du begynder, for at fjerne løse fnuller. Hvis du har en kompressor, kan du blæse den igennem med en luftpistol, (hvor rullen er monteret på håndtaget). Jeg rengør rullen hver gang, ca. 1 dl. terpentin i malerullebakken og kør rullen frem og tilbage som når du kommer lak på rullen, gentage et par gange indtil det meste af lakken er opløst. Derefter presses det sidste af terpentinen ud i et stykke køkkenrulle, (avispapir dur ikke da det ikke suger), kør rullen frem og tilbage som når du er ved at lakere, indtil der ikke kommer mere terpentin på køkkenrullen. Du kan gentage ovenstående med ny terpentin hvis du stadig synes der er lakrester tilbage i rullen. Derefter vask rullen i vand med opvaskemiddel, gentag indtil rullen føles ren, og blæs den derefter igennem med luftpistolen, (hvis du har en).

Og gør som de andre nævner, tør pladen af med hårdt opvredet fnugfri klud. Du vil blive forundret over hvor meget støv der sidder på kluden bagefter. 

Du "sliber" pladen mellem hver lakering med let hånd, dvs. der slibes for at fjerne rejst træ og eventuelle nupper, et strøg eller to med sandpapiret er som regel nok, føl efter med hånden.

Pladen skal lakeres på begge sider for at undgå at den krummer/buer. Det samme er der på de bordplader man køber, hvor der er balancepapir eller kontralaminat på modsatte side.

 

Tak for råd.

Det er første gang jeg hører om det med at den skal lakeres på begge sider. Hvor kan jeg læse mere om dette fænomen?

Er det noget specielt der gælder for lak? Jeg mener, hvis jeg maler f.eks. beklædningsbrædder på et udhus skal de jo ikke males på begge sider. Mener du, at pladen vil slå sig på grund af at lakken trækker sig sammen, eller hvad er det der sker?



Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også