Ringe signal fra Stofa kabel TV

Hej igen - Jeg starter en ny tråd fordi mit forrige første indlæg ikke længere stemte overens med problemet.
Håber det er ok med alle.

Jeg har dårligt antennesignal inde i mit hus - Jeg ved det er kablingen der er årsagen!

Først en beskrivelse af mit setup.

Jeg har ændret husets gamle installation hvor der blev brugt sløjfedåse på sløjfedåse til løsningen du kan se på ovenstående billede (kommende stjernefordelingsanlæg med tilslutningsmuligheder for 3 TV).

Sløjfedåserne har ikke tidligere været et problem da vi kun har haft ét TV i huset, i stuen, som er første dåse på strengen.
Nu er sønnike dog blevet stor nok til at have sit eget TV.
Jeg gik derfor i gang med at udskifte "alle" de gamle kabler og erstatte dem med nye dobbeltskærmede kabler.

Jeg har IKKE mulighed for at sætte en fordeler på der hvor "fødekablet" kommer ind i huset. Der er kun 5 cm kabel som stikker indenfor væggen. Denne kabelstump var tidligere koblet til den første sløjfedåse.

Lige nu har jeg sat følgende adapter på og trukket kablet videre herfra og op på loftet.

Kablet går herefter ind i en Triax fordelerdåse (SCS-3) og tilbage til stuen til en slutdåse (Triax TD372).

Fra fordelerdåsen (SCS-3) går der et midlertidigt kabel direkte ind i sønnikes TV.
Dette midlertidige kabel er koblet på fordelerdåsen med følgende adapter:

Dette bliver selvfølgelig ændret til en rigtig slutdåse senere.

På den "overskydende" tilslutning på fordelerdåsen er der monteret en slutmodstand.

Hvordan er signalet nu?
Kobler jeg vores TV (i stuen) direkte til "fødekablet" fra Stofa (den lille kabelstump på 5 cm) har jeg en signalstyrke på 85% og signalkvalitet på 100%.
Monterer jeg førstnævnte U-adapter og tester igen har jeg ligeledes signalstyrke på 85% og signalkvalitet på 100%.

Men så er det også slut.

Kobler jeg min søns TV direkte til det forlængede fødekabel (uden om fordelerdåsen) har han en signalstyrke på ca. 35% (kvalitet 100%) - Kobler jeg TVet i stuen til det forlængede fødekabel (udenom fordelerdåsen), har det nu en signalstyrke på 50% (kvalitet 100%).
Jeg har (for at teste) erstattet fordelerdåsen med følgende adapter så der kun er koblet ét TV til af gangen:

Jeg er klar over, at da der er tale om to forskellige TV med to forskellige tunere, vil der sandsynligvis altid være forskel på den målte signalstyrke/kvalitet.

Erstatter jeg ovenstående adapter med fordelerdåsen ryger min sønnikes signalstyrke ned på ca. 17% (kvalitet 95%) - Signalstyrken i stuen forbliver på ca. 50% (kvalitet 100%).

Jeg synes det er et VOLDSOMT stort tab jeg har i systemet.

Begge kabler (det forlængede fødekabel og returkablet til stuen er begge blevet skiftet i dag (for 2. gang) - Jeg ved at ingen af dem har skarpe buk eller er knækkede på nogen måde.

Alle F-connectorer sidder som de skal (vil jeg mene). Der er, ifølge min gennemgangsmåler, ikke forbindelse imellem skærm og signalleder nogen steder.
Gennemgangstesteren siger, at signallederen heller ikke fejler noget.

Kan det virkelig passe, at der skal være så stort et tab pga. de få dele jeg har tilføjet?
Synes aldrig jeg har oplevet noget lignende.
Skal jeg have fat i en antenneforstærker, eller bare starte HELT forfra med et andet kabel??

Nuværende kabel har en signalleder af kobber som er tykkere end signallederen i kablet fra Stofa.
Kablet er et 7mm kabel - Kablet fra Stofa er 8mm (med kobbertrådsskærm).

What to do?? - Hilfe...


Mvh.

ps - jeg forventer at alle slutdåser bliver af denne type:


The knack of flying is learning how to throw yourself at the ground and miss...

Hej igen - Jeg starter en ny tråd fordi mit... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan have et stort signal-tab i dine splittere, kabler og samlinger/f-stik.  
de skal være i absolut god kvalitet.  
En forstærker den forstærker også støj fra fx dårlige stik/kabler etc

Ja, og det har overrasket mig hvor stort et tab jeg reelt set har.

Er det fordi mine F-connectorer har været for billige?
De er lavet af metal og har umiddelbart god forbindelse med skærmen i antennekablet.
Ellers er der kun selve kablet og Triax fordelerboksen som skulle kunne være de helt store syndere.

Der hvor jeg gerne vil placere en forstærker, skulle signal-kvaliteten stadig gerne være 100%. Signal-styrken er dog en anelse lavere end de ~85% hvor antennekablet kommer ind i huset.

Jeg har ikke noget måleudstyr som kan give nogle ordentlige resultater - Så jeg videregiver bare de tal som de to TV kan vise.

Vil DENNE forstærker kunne bruges (Triax GHV 920)? - HVIS der bliver brug for en forstærker...
Det er den eneste som kan klare temperatursvingningerne...


The knack of flying is learning how to throw yourself at the ground and miss...

For mig lyder det som dit signal ind er dårligt, og måske at de kabler/komponenter du bruger ikke er gode nok.

Jeg vil forslå at du tager kontakt til din tv-leverandør, og får dem til at måle om dit signal er i orden, og evt. vejlede dig i hvordan det kan laves. Det koster måske en plovmand, men det kan du også hurtigt få brugt på at købe forkerte dele, som ikke virker efter hensigten.

En mulighed kunne også være at få dem til at flytte indgangskablet til et mere praktisk sted, så du slipper for samlingen lige hvor kablet kommer ind - noget som alt andet lige giver et tab.

I forhold til dine målinger, så prøv at måle på forskellige programmer. Signalniveauet kan afhænge af frekvensen (noget, som nogle forstærkere kan kompensere for). Men igen, din signalleverandør har udstyret til at måle dette, og de kan hurtigt vurdere, hvad du har brug for. Det kan f.eks. også være nødvendigt at indsætte dæmpeled.

Jeg sidder og får en bange anelse nu...

Vi har næsten lige haft en anlægsgartner på besøg. Han fræsede den gamle have op, planerede og såede nyt græs... (kærestens beslutning).

Gad vide om han har været i kontakt med antennekablet et sted?

Jeg ved, at de tidligere ejere af huset IKKE har gravet kablet ret dybt ned...


The knack of flying is learning how to throw yourself at the ground and miss...

Er der dæmpning i dine fordelerbokse/forgrenere. Det er der nemlig typisk og det kunne jo være, at du havde en med voldsom stor dæmping. Så vidt jeg lige kan Google den Triax SCS3 så har den en dæmpning på 11,2 DB og det er jo meget.

De kan fås med stort set ingen dæmpning - så vidt husker har jeg 0,8 DB dæmpning på mine. Så prøv at starte med at udskifte den.

Men der må være mere der dæmper. Som du skriver har du prøvet at gå udenom fordelerdåsen, og alligevel er signalet lavt.

Hvor langt er dit kabel og er det den tykke udgave (der er 2 tykkelser). Du skriver 7 mm, det er vist den tykke.

I kablet er der noget "sølvpapir" har du klippet det af eller ligger det "udenpå" trådene? Jeg har oplevet med et kabel, at der var dårlig (eller ingen) forbindelse gennem "sølvpapiret", derfor klipper jeg det altid af, så trådene har direkte forbindelse til stikket.

Du kan ikke have fået sat stikkene forkert på (byttet rundt) på dem i SCS3eren?

Sidste forslag - klip alle stik at og sæt dem på igen - meget omhyggeligt. For at sikre, der ikke er et, hvor der er dårlig forbindelse (f.eks. for mange tråde klippet af ved afklipning af plastikken).

Og allersidste - monter en antenneforstærker så tæt på indgangen som muligt.

Annonce

Triax skriver en masse om den her - Jeg forstår 2% af det (cirka).

Jeg vil helst ikke have dæmpet noget som helst (tror jeg) - Så det kan godt være, at jeg skal kigge mig om efter en anden fordeler.
Gad vide om den slet ikke er møntet på kabeltv??

Hvis jeg skal have mig en ny splitter, hvilken kan eksperterne så anbefale?

Kablet der kommer ind i huset er et 8mm kabel - Det er kun 5 cm af det der stikker ud fra væggen, så jeg er ikke vild med at pille for meget ved DET stykke kabel.

Resten af de kabler jeg har trukket er 7 mm kabler med dobbelt skærm (kobber centerleder).
Jeg har ca. 6 meter kabel på 7 mm.
Fra"U-adapteren" (som er monteret på 8 mm kablet) og op til fordeleren er der ca. 3 meter. Derefter skal kablet retur til stuen, hvilket OGSÅ er ca 3 meter.

Fra fordeleren er der ca. 2 meter hentil sønnikes TV. De 2 meter er i øjeblikket IKKE opbygget som jeg gerne vil have det.

Alle F-connectorer har forbindelse til BÅDE tråd og folie ( i skærmen).

Kablerne er ikke vendt forkert på SCS-3eren.

Alle kabler og connectorer er blevet geninstalleret, så alt BURDE være i orden på DEN front.

HVIS der skal en antenneforstærker på, så kommer den til at sidde 3 meter fra hvor kablet kommer ind i huset - Det er IKKE en mulighed at sætte forstærkeren direkte til kablet fra stofa.


The knack of flying is learning how to throw yourself at the ground and miss...

Denne har 4,2 DB dæmpning og kun 2 udgange. Men du bruger heller ikke mere end 2. Jo flere udgange jo større dæmpning. https://www.bedresignal.dk/tv-parab...is-02.html

Placering af forstærker efter 3 meter bør ikke være et problem.

Forstærker og ny fordeler så tænker jeg du er kørende. Hvis ikke så er der en kabelfejl.

PS jeg forstår ikke helt din tegning efter fordeleren. Der går vel et seperat TV signal-kabel til hvert TV fra fordeleren? Og hvor trækker du lige internettet ud af Stofa-kablet. Er er filter på - ellers måske støj fra Internet (PC mv), der "kører baglæns" og generer.

Tak for link!

Jo, jeg bruger kun 2 udgange, men vil gerne have muligheden for at udvide, hvis det bliver nødvendigt på et senere tidspunkt.
Kan jeg ikke købe en fordeler med flere udgange og så bare montere en slutmodstand på de ubenyttede udgange??

Ang. tegningen - Vi får ikke internet via. kabeltv, men via fiber. Jeg har bare 2 cat7 ethernetkabler løbende langs antennekablet.
Skærmen på netværkskablerne er koblet til jord.
Grunden til de er med på tegningen er, at jeg tidligere (anden tråd) var nervøs for, at det var DEM som var årsagen til alt dette... Men det er det selvfølgelig ikke.
Men jo - Der går et separat antennekabel, fra fordeleren, ud til hvert TV.

Min plan med internet via kabeltv (hvis vi havner dér engang) er, at det skal være muligt, at vælge en vilkårlig vægdåse at trække datasignalet ud fra.
Ubenyttede vægdåser får monteret en slutmodstand på coax-udgangen.

Ang. forstærker, så overvejer at købe DENNE - Det er umiddelbart den eneste som ville kunne klare de temperatursvingninger jeg forventer den vil blive udsat for.
Kan den bruges til formålet??


The knack of flying is learning how to throw yourself at the ground and miss...

Jo du kan fint bruge en med 3 udgange. Der er bare lidt større dæmpning i en sådan end 2 udgange. Denne dæmper dog kun 4,3 DB pr. udgang så det er stort set samme, som den med 2 udgange : https://www.bedresignal.dk/tv-parab...itter.html og pænt under dæmpningen i den du har. Alene det vil give bedre signal.

Men der skal nok forstærker på også. Jeg kender ikke den du linker til og kan ikke kommentere på den. Har selv en Comega MC20 på loftet, der har klaret sig fint i den varme sommer. Men vi har så ikke fugtigt eller fygesne på loftet så ikke den udfordring.



Kan data passere begge veje igennem den splitter du linker til?


The knack of flying is learning how to throw yourself at the ground and miss...

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis