Lysudbytte pr. watt?

Hej

Jeg bor i en forening hvor lyset i kælderen brænder konstant 24/7. Det bruger en masse strøm og det skal laves om. Vi er af en rådgiver blevet fortalt at vi kan spare 1/2 af strømmen hvis vi skifter fra de nuværende lysstofrør til LED. Jeg har kigget rund på nettet og alle steder synes der at være enighed om at lysudbyttet pr watt kun er lidt bedre ved LED end ved CFL.

Hvad er jeres erfaringer?

Hej Jeg bor i en forening hvor lyset i kælderen... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Bent Andersen skrev den 20-09-2018 22:55:10

Sinkodingo, jeg har sjældent oplevet så meget vås i ét indlæg.

Gerne uddyb?

Jeg har vedlagt hele artiklen fra FABA. Den beskriver netop de problemer jeg beskriver. 

Hvis Philips, Ledvance og hvemsomhelst sælger LED-rør som passer i størrelse og spænding/effekt i et klassisk armatur, så skal det bare virke. Basta!

Hvis ikke det er tilfældet, så skal de omdesigne produktet så det virker.

Og hvis ikke de kan dét, så skal de lade være med at tilbyde produktet.

Det kan ikke være rigtigt, at man som forbruger skal finde ud af, om en E27 230 V LED-lampe kan bruges i en gammel E27 skruefatning. Og det kan ikke være rigtigt at et LED-rør som passer i et klassisk armatur ikke virker.

Punktum!


Så skal man nok ikke bestille disse pærer til brug i hjemmet.

https://www.startrading.com/schonenberger-sort/light-sources/illumination-led/led-lamp-e27-g45-low-voltage-12-24v-357-71_p

Det vil nok kun være et ret kortvarigt glimt, som man ser.

Tak for alle svarene :-)

Jeg kan ikke forestille mig at det er en god ide at sætte LED i de nuværende armaturer. De er lavet til CFL med tænder og spole. Det gider jeg ikke rode med at modificere. Jeg forestiller mig, at der skal nye armaturer op med tilsvarende lysstyrke. Det kan være ham rådigiveren har ment at man kunne spare 50% på strømmen hvis man regnede spoletabet med. Altså 18w CFL + spoletab vs 12W LED uden spoletab?

 Jeg køber nogle LED armaturer med tilsvarende effekt, 18W, eller lidt mindre. Det er ikke så aførende, bare de ikke lyser mindre. Besparelsen skal heller ikke komme fra at skifte til LED. Den skal komme fra at slukke lyset når der ikke er nogen der bruger det. Så sparer jeg spoletabet oven i hatten og lyskilderne holder længere når de ikke kører 24/7. Dertil kan der komme "glas" over armaturet, i stedet for de nøgne rør der sidder der i forvejen.

Så skal jeg bare beslutte mig for om jeg vil køre med sensor eller kontakt. Der er ingen af delene i forvejen. Der må være nogen der her fjerne kontakterne.

S. Fabrin skrev den 20-09-2018 21:25:24

Dan P. Noget andet er, at hvis du skifter dine 18 W lysstofrør ud med 9 W Led rør, så får du en nedsat lysmængde i dit gangareal. Så rådet fra din energirådgiver er ikke relevant, hvis du ønsker samme belysning i kældergangene. Rådgivningen er i mine øjne rigtig dårlig, fordi belysningsniveauet bliver dårligere.

Jeg har i mit tidligere svar givet et skøn over forbruget af energi, som er et konservativt skøn. Det betyder, at der ikke er taget hensyn til tabet i drosselspolen. Hvis den bliver koblet fra ved udskiftning til LED rør, er besparelsen større. 


Jeg så godt din beregning. Jeg har gået lyskilderne igennem og er kommet til ca. det samme. Jeg er enig i at der ikke skal skiftes til 9W. Det var nok heller ikke det han mente. Han har nok ment, at man i forhold til de gamle armaturer som reelt trækker meget mere end de 18W som står på røret, kan spare ca. 50% på strømme ved at skifte til LED. Det er nok ikke helt skævt, omend optimistisk. Any way, står det til mig kommer der 18W, eller deromkring, LED i nye armaturer og så er den fis slået. Det vigtigste er, at det virker ordenligt, så der er godt med lys og så folk ikke skal lede efter kontakter i en mørk kælder. Der er der sikkert mange der ikke bryder sig om. Derfor så jeg helst der kom sensor op, men man kan også vælge alm. kontakter og så stille relæet til 5 minutter så lyset ikke slukker alt for hurtigt. Tænker bare at man kan klare sig med færre sensorer end en masse ny kontakter.

  

Annonce
Bent Andersen skrev den 21-09-2018 22:50:40

Hvis Philips, Ledvance og hvemsomhelst sælger LED-rør som passer i størrelse og spænding/effekt i et klassisk armatur, så skal det bare virke. Basta!

De yder kun garanti på de ballaster de selv har testet. Dem kan man finde via deres respektive hjemmesider. Så da jeg skrev at de yder ikke garanti var lidt overdrevet. Men det er noget de fleste elektriker/ El-installatører ikke ved. 

Der er iøvrigt rigtige mange landmænd der har fået lavet en Retro-fit løsning. Vi har snakket med en del landbrugskonsulenter Vedr. ovenstående og hvad de har sagt til os så er det noget de vil viderebringe til brancheorganisationen Vedr. garanti og ansvar.


Hvis ikke det er tilfældet, så skal de omdesigne produktet så det virker.

Og hvis ikke de kan dét, så skal de lade være med at tilbyde produktet.



Det kan ikke være rigtigt, at man som forbruger skal finde ud af, om en E27 230 V LED-lampe kan bruges i en gammel E27 skruefatning. Og det kan ikke være rigtigt at et LED-rør som passer i et klassisk armatur ikke virker.

Punktum!

Hvis det skal være lige efter bogen ja så er der mange henseender at tage hensyn til. 


efry skrev den 21-09-2018 23:50:44


Så skal man nok ikke bestille disse pærer til brug i hjemmet.

https://www.startrading.com/schonen...v-357-71_p

Det vil nok kun være et ret kortvarigt glimt, som man ser.

 Du skal som forbruger kigge efter  CE- mærke og gerne Enec mærkning. 

I stedet for at skændes, har i så ikke et input til kontakter vs sensor, PIR vs Microbølge , ... :-)

DanP skrev den 22-09-2018 10:01:23

I stedet for at skændes, har i så ikke et input til kontakter vs sensor, PIR vs Microbølge , ... :-)

 VI diskuterer  

Jeg vil købe en PIR det  vil  umiddelbart give bedst mening. De er generelt også billigere. Microbølge er noget der bliver gjort meget brug af på trappeopgange.

Så køb du en sensor samt din nye LED armaturer. Der skal være 100 lux på gulvplan (Hvis man går efter standarden) hvis det er en kælder, så er den fjong

Hvorfor bruger man så mikrobølge i opgangene. Er det fordi de ikke kræver line of sight eller er følsomme for "falske" signaler? Tænker at de måske var nemmere med en føler der ikke kræver line of sight?

Hvis man regner installatøren med i prisen er forskellen mellem PIR og mikrobølge måske ikke værd at bekymre sig over?

For mit vedkommende er det vigtigste, at det virker ordentligt og at det kan passe sig selv i lang tid. Om det koster et par 1000,- mere eller mindre betyder nok ikke det store.

DanP skrev den 22-09-2018 11:02:15

Hvorfor bruger man så mikrobølge i opgangene. Er det fordi de ikke kræver line of sight eller er følsomme for "falske" signaler? Tænker at de måske var nemmere med en føler der ikke kræver line of sight?

Ja det har du ret i. Det er nemlig en af fordelene ved denne sensoren de kan registrere bevægelse gennem tynde vægge. Hvad der giver mening for for netop jer, må du tage i samarbejde med installatøren. Men mange vil sætte en alm. pir sensor op. 


Hvis man regner installatøren med i prisen er forskellen mellem PIR og mikrobølge måske ikke værd at bekymre sig over?

For mit vedkommende er det vigtigste, at det virker ordentligt og at det kan passe sig selv i lang tid. Om det koster et par 1000,- mere eller mindre betyder nok ikke det store.

Jeg vil anbefale LED armaturer som virker i min 50.000 timer.  

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis