Lysudbytte pr. watt?

Hej

Jeg bor i en forening hvor lyset i kælderen brænder konstant 24/7. Det bruger en masse strøm og det skal laves om. Vi er af en rådgiver blevet fortalt at vi kan spare 1/2 af strømmen hvis vi skifter fra de nuværende lysstofrør til LED. Jeg har kigget rund på nettet og alle steder synes der at være enighed om at lysudbyttet pr watt kun er lidt bedre ved LED end ved CFL.

Hvad er jeres erfaringer?

Hej Jeg bor i en forening hvor lyset i kælderen... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin skrev den 16-09-2018 00:15:34

LED rørene giver ca. 20% mere lys for samme forbrug og varer længere. Den største besparelse ligger i at lave installationen, så lyset enten tændes med en PIR sensor eller med tryk og trappeautomat. 30 armaturer, der brænder 24 timer i døgnet, bruger i omegnen af 15 kWh/døgn. Det svarer til 38kr/døgn svarende til omkring 13700 årligt. Der må være penge i at lave installationen, så lyset kun brænder, når der er brug for det.

 Jep, Det var også den konklusion jeg var kommet til. Besparelsen skal komme fra at slukke lyset, ikke fra at skifte lyskilde.

Jeg kan se at der findes forkellige sensorer. Der også en anden type med microbølger som ser interessant ud, fordi den er mere følsom og ikke kræver 100% line of sight?

Ulempen ved sensor, hvis de sidder i armaturerne, er at der kan være nogle at armaturerne der ikke tænder (i den anden ende af gangen og i de små sidegange), så det var måske bedre med separate sensorer det aktiverer alle armaturerne på en gang?


Ja der skal bruges separate sensorer som alle tænder lamper. De kan placeres på loftet med hvor sidegange går fra og ellers med passende mellemrum. 

Det giver dog den ulempe at der bliver mørk efter en tid, Så hvis der er 1 der skal arbejde lidt i sit materiale rum  må man en gang imellem ( stikke røven ud) for at få et kvarters lys igen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej igen.

Jeg har været nede og se hvor meget strøm der rent faktisk bliver brugt og jeg har bemærket, at selv om rørene er Philips TL-D 18W/830, som jo skulle være et 18W rør så viser vores digitale forbrugsmåler, at effekten falder ca. 30W hvis jeg tager ét rør ud.

Hvordan kan det være? Det er en kæmpe forskel.

I det ene kælderafsnit viser måleren viser også ca. 249W selvom der kun er 6 rør a 18W samt en udelampe og en mere over kældertrappen. Realistisk skulle den vise 150W eller deromkring.

???

Når man siger 18 w rør er det kun rørenes forbrug der oplyses. Tabet i armarturet er også betydelig. Det kan let være15-20 der skal lægges til.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Et 40 W armatur i en L kobling brugte ca 49 W kan jeg huske , det er drosselspolen der bruger ca 8- 10 W ..................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce

Ok, tak. Så giver det mere mening. Så er problemet med el-spild endnu større end jeg troede. Godt at få det afklaret.

Prøv at hør det eneste rigtige er at udskifte dine gamle armaturer til nye LED armaturer. Hvis i skifter 1-1 ud så bliver i fabrikant og dermed ryger garantien på jeres gamle armaturer, da de gamle armaturer ikke er beregnet til LED

sinkodingo skrev den 20-09-2018 21:01:52

Prøv at hør det eneste rigtige er at udskifte dine gamle armaturer til nye LED armaturer. Hvis i skifter 1-1 ud så bliver i fabrikant og dermed ryger garantien på jeres gamle armaturer, da de gamle armaturer ikke er beregnet til LED

 Sludder og vrøvl sinkodingo. Jeg vil gerne høre nærmere om din argumentation. Når du skifter dine lysstofrør ud med LED rør, er armaturerne formentlig så gamle, at der overhovedet ikke er nogen form for garanti på dem mere. 

Dan P. Noget andet er, at hvis du skifter dine 18 W lysstofrør ud med 9 W Led rør, så får du en nedsat lysmængde i dit gangareal. Så rådet fra din energirådgiver er ikke relevant, hvis du ønsker samme belysning i kældergangene. Rådgivningen er i mine øjne rigtig dårlig, fordi belysningsniveauet bliver dårligere.

Jeg har i mit tidligere svar givet et skøn over forbruget af energi, som er et konservativt skøn. Det betyder, at der ikke er taget hensyn til tabet i drosselspolen. Hvis den bliver koblet fra ved udskiftning til LED rør, er besparelsen større. 


fase

Nu er jeg i belysningsbranchen hverken phillips, Ledvance yder garanti på rør du køber og sætter i gamle armaturer. Du skal regner med de gamle armaturer er CE-mærket til brug med lysstofrør, og ikke nye LED rør. desuden kan der opstå problematikker med EMI. Derudover skal man,hvis man gøre det klippe kondensator fra,grundet fasekompensering. Alt det taget i betragtning. Er det klart bedst at købe nye LED armaturer der er mærket med en CE-mærkning.


http://www.elfokus.dk/faba-slaar-alarm-over-led-retro-fit/

Sinkodingo, jeg har sjældent oplevet så meget vås i ét indlæg.



Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis