Lysudbytte pr. watt?

Hej

Jeg bor i en forening hvor lyset i kælderen brænder konstant 24/7. Det bruger en masse strøm og det skal laves om. Vi er af en rådgiver blevet fortalt at vi kan spare 1/2 af strømmen hvis vi skifter fra de nuværende lysstofrør til LED. Jeg har kigget rund på nettet og alle steder synes der at være enighed om at lysudbyttet pr watt kun er lidt bedre ved LED end ved CFL.

Hvad er jeres erfaringer?

30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Min erfaring er at Led rør giver lidt mere lys, og så bliver de ved med at afgive samme styrke lys, hvor neonrør bliver dårligere med tiden.

og så bruger led rørene jo en del mindre strøm, som jeg lige husker det bruger de kun 1/3, i forhold til neonrør i samme størrelse/længde.


Vi prøver igen, i morgen --

Men det kan vel ikke være rigtigt at et LED-rør der bruger 1/3 af strømmen lyser mere end et CFL-rør?

Som det ser ud lige nu har vi omkring 30 stk 18W rør der brænder 24/7. Det er dumme penge, så vi leder efter et alternativ som giver ca. samme lysmængde, som kan slukkes, - enten med kontakt eller automatisk-, men som også kan tjene sig hjem inden for overskuelig tid.



Der er væsentligt mere bas for pengene hvis i installerer PIR-sensorer og hurtigstartere til lysstofrørene. (som IKKE er neonrør, de bruges til lysreklamer og kører på par et tusind volt).

Ja, den løsning har været under overvejelse, for der er alligevel ikke nogen trykkontakter og det er for dumt at lyset brænder døgnet rundt. En oplagt løsning kunne være at skifte de gamle armaturer, som er helt åbne, med lukkede armaturer med indbygget PIR. Ulempen er prisen.

Spørgsmålet var også i første omgang om det er rigtigt at LED lyser mere end CFL for samme effekt, sådan som vores rådgiver siger. Synes ikke det virker troværdigt at forskellen skule være så stor.

Det er et spørgsmål om hvem du spørger. Stiller du spørgsmålet til en LED- sælger/fabrikant, så giver LED meget mere lys end lysstofrør.

Kigger du nøgternt på tallene, så ligger LED pt. omkring 20% højere for de bedste, målt i lumen (som er den totale udstrålede lysmængde).

Men lysfordelingen er meget forskellig. LED stråler hovedsagligt i én retning, mens lysstofrør er rundstrålende. Så med LED-lys vil i nok opleve at der er vældig meget lys lige under lamperne, men ikke ret meget i hjørnerne. Omvendt belyser lysstofrørene også loftet omkring hvor de hænger.

Det er op til jer, jeg kender ikke jeres kælder. I de kældre jeg kender ville jeg vælge lysstofrør for at få fladebelysning, men det er kun min mening.


Annonce

Uanset hvad, så skal i vælge led lyskilder hvis i skal have nyt. Det er dumt at lave ny installation med gammel teknologi, som om få år bliver udfaset pga. kviksølv i rørene.


Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 15-09-2018 20:51:57

Uanset hvad, så skal i vælge led lyskilder hvis i skal have nyt. Det er dumt at lave ny installation med gammel teknologi, som om få år bliver udfaset pga. kviksølv i rørene.

 100% FUD. Sælger du LED lamper?


LED rørene giver ca. 20% mere lys for samme forbrug og varer længere. Den største besparelse ligger i at lave installationen, så lyset enten tændes med en PIR sensor eller med tryk og trappeautomat. 30 armaturer, der brænder 24 timer i døgnet, bruger i omegnen af 15 kWh/døgn. Det svarer til 38kr/døgn svarende til omkring 13700 årligt. Der må være penge i at lave installationen, så lyset kun brænder, når der er brug for det.


fase
Gregeren skrev den 15-09-2018 20:51:57

Uanset hvad, så skal i vælge led lyskilder hvis i skal have nyt. Det er dumt at lave ny installation med gammel teknologi, som om få år bliver udfaset pga. kviksølv i rørene.

 Ja, men skifter jeg fra 18W CFL til 9W LED, sådan som vores rådgiver har antydet at jeg kan, har jeg så lys nok? - Jeg mener det er ingen kunst at spare, men vi skal også kunne se noget ;-)

Bent Andersen skrev den 15-09-2018 20:41:55

Det er et spørgsmål om hvem du spørger. Stiller du spørgsmålet til en LED- sælger/fabrikant, så giver LED meget mere lys end lysstofrør.

Kigger du nøgternt på tallene, så ligger LED pt. omkring 20% højere for de bedste, målt i lumen (som er den totale udstrålede lysmængde).

Men lysfordelingen er meget forskellig. LED stråler hovedsagligt i én retning, mens lysstofrør er rundstrålende. Så med LED-lys vil i nok opleve at der er vældig meget lys lige under lamperne, men ikke ret meget i hjørnerne. Omvendt belyser lysstofrørene også loftet omkring hvor de hænger.

Det er op til jer, jeg kender ikke jeres kælder. I de kældre jeg kender ville jeg vælge lysstofrør for at få fladebelysning, men det er kun min mening.


 20% mere er også de tal jeg har fundet. Jeg har selv spekuleret over hvilket armatur der vil være egnet. Der er en lang smal gang hvor der er vand og varmerør i loftet så der skal armaturene sidde på væggen. Det dur ikke rigtig hvis armaturet lyser lige over på den modsatte væg uden at sprede op eller ned. De nuværende nøgne rør har løst opgaven rimelig i mange år.

Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis