Ege træ

Jeg skal have drejet nogle rosetter i Ege Træ 

Men jeg ved ikke om jeg skal bruge en skive fra en stamme eller om jeg skal bore en ud fra en planke med et kopbor

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

En skive vil med stor sandsynlighed revne eller flække, hvis ikke træet er 80 % tørt.
Men ved at skære ud fra en planke, vil åreretningen gå på tværs hvilket giver et svagt punkt, og gøre den nemme at flække, hvis du feks skulle bruge dem som en slags skiver.

Fortæl lidt mere om hvad de rosetter skal bruges til?


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 15-09-2018 10:27:17

En skive vil med stor sandsynlighed revne eller flække, hvis ikke træet er 80 % tørt.
Men ved at skære ud fra en planke, vil åreretningen gå på tværs hvilket giver et svagt punkt, og gøre den nemme at flække, hvis du feks skulle bruge dem som en slags skiver.

Fortæl lidt mere om hvad de rosetter skal bruges til?

 Jeg skal lave 3stk rosetter til nogle københavnerlamper 

De skal være ca 100 mm tror jeg 

Vil lave dem som disse?

https://www.hinchelys.com/products/...orie-2-str

Så hedder det et egebræt og et hulbor på 110...120 mm, Derefter skal der files/slibes kraftigt.

Personligt ville jeg vælge aluminium aller bruneret messing (alt efter hvor de skal passe/hænge), men det kræver naturligvis adgang til en metaldrejebænk.


Annonce
Bent Andersen skrev den 15-09-2018 23:14:39

Vil lave dem som disse?

https://www.hinchelys.com/products/...orie-2-str

Så hedder det et egebræt og et hulbor på 110...120 mm, Derefter skal der files/slibes kraftigt.

Personligt ville jeg vælge aluminium aller bruneret messing (alt efter hvor de skal passe/hænge), men det kræver naturligvis adgang til en metaldrejebænk.


 Men et egebræt er det ikke en egetræs planke 

Bræt, planke... kært barn har mange navne.

Bent Andersen skrev den 15-09-2018 23:34:10

Bræt, planke... kært barn har mange navne.

 Hej Bent

Prøv at læse det første svar der at man ikke Lan bruge en planke 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis