Franske skruer i træ - hvor stor forboring?

LennartBertelsen
LennartBertelsen
Indlæg: 86
Postnr:

Hej


Jeg skal til at lave skrue nogle stålben på en bordplade af 30mm krydsfiner.

Til det har jeg nogle franske skruer som går ca. 25-26mm ned i bordpladen efter de er kommet gennem spændskive og selve stålbenene.

Nu er spørgsmålet så: Med hvor stor diameter skal jeg forbore hullerne til de franske skruer? 

Skal jeg bare bruge samme tykkelse som kernen i de franske skruer? (dvs. Ø6mm)


Materialernes størrelse og placeringen af hullerne tillader ikke rigtigt at jeg borer hullerne med søjleboremaskine. Jeg bliver derfor nødt til at bore dem med en akkumaskine. Derfor:

1: har I et godt råd til hvordan jeg sikrer mig, at hullet bliver vinkelret på bordpladen? Min umiddelbare ide er at først bore et hul i samme diameter gennem et en stump træ med søjleboremaskinen og bruge denne klods til at guide boret. Har I en bedre ide?

2: jeg skulle jo nødigt komme til at bore igennem bordpladen. Hvordan sikrer jeg bedst, at jeg ikke borer for langt? Jeg kan jo sætte et stykke malertape på boret, men ville gerne have en mere sikker metode. Jeg tænker også på at file et par mm af spidsen af de franske skruer. De behøver jo ikke "prikke" i enden af hullet.



Picarro
Picarro
Indlæg: 247
Postnr: 2800
Picarro Picarro

Skal de sættes i nedefra? For i så fald, så ville jeg forbore med et 6 mm bor, med en tapemarkering omkring 20 mm. Det er fuldstændig ligegyldigt om hullerne går lidt skævt ned i pladen.

LennartBertelsen
LennartBertelsen
Indlæg: 86
Postnr:
Picarro skrev den 14-09-2018 21:20:57

Skal de sættes i nedefra? For i så fald, så ville jeg forbore med et 6 mm bor, med en tapemarkering omkring 20 mm. Det er fuldstændig ligegyldigt om hullerne går lidt skævt ned i pladen.

 Ja, de skal sættes i nedefra, men jeg vender selvfølgelig bordpladen om

Ville du kun bore 20mm ned? Selvom skruen måske går 25mm ned? Skal den så bare presse sig igennem det sidste? Det ville jeg være lidt bange for at den kunne ødelægge noget ved.

ev elmand
ev elmand
Indlæg: 11490
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

6 mm forboring, og så borer du igennem et stykke træ med en tykkelse så boret sidder præcis 25 mm ude (eller hvad du synes) Så kan du ikke bore længere ned selv ved uheld. Det har ikke den store betydning om hullet er lidt skråt. 

Men der findes andre skrue systemer der er bedre til møbelplader. Se f.eks. LINK koblings bøsning  hos Carl Rasch 

Og så giv den lidt polyuretan lim ved indsætning husk at træet skal fugtes let i hullet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Picarro
Picarro
Indlæg: 247
Postnr: 2800
Picarro Picarro
LennartBertelsen skrev den 14-09-2018 21:27:57

Picarro skrev den 14-09-2018 21:20:57

Skal de sættes i nedefra? For i så fald, så ville jeg forbore med et 6 mm bor, med en tapemarkering omkring 20 mm. Det er fuldstændig ligegyldigt om hullerne går lidt skævt ned i pladen.

 Ja, de skal sættes i nedefra, men jeg vender selvfølgelig bordpladen om

Ville du kun bore 20mm ned? Selvom skruen måske går 25mm ned? Skal den så bare presse sig igennem det sidste? Det ville jeg være lidt bange for at den kunne ødelægge noget ved.

 Det var mere hvis du var bange for at bore igennem. Det ville jeg nu ikke være hvis du bare tager det langsomt.

PinkHenrik
PinkHenrik
Indlæg: 4057
Postnr: 6300
PinkHenrik PinkHenrik

mht at bore lodret, er der et gammelt trik:
Du tager 2 stykker træ og sætter dem sammen så de danner et indvendigt hjørne som et L.
Så sætter du boret i hjørnet af "L'et" og bruger det som styr... det kræver naturligvis at "L'ets" bund er skåret vinkelret af. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Vil du være med? Log ind for at svare.