svag varme i radiatorer

Hej alle LDS'ere


Jeg fik starte fyret op den anden dag, for nu nærmere vinteren sig :)

MEN der kommer ikke varme ud i centralvarmeanlægget. De første radiatorer afgiver varme, få er halvlunkne og kun i området ved thermostaten :(


Jeg har prøvet og kontrolleret.

-vand påfyld anlægget (2.5 Bar)

-radiatorer udluftet.

-Thermostat ventiler motioneret (en enkelt sat fast)

-Ændret på vamepumpen fra autoadapt til konstant tryk

-Banket på den lukkede ekspansionsbeholder, den lyder hul og er kold 


Huset er fra 1915 på 400M3 fordelt på 2 etager

Jeg har et (under 3 år ) MGM Comfort 25 pillefyr med grundfoss aplha2 varmepumpe og lukket ekspansionbeholder monteret på

-Kan lavt tryk i ekspansionsbeholderen skabe problemer? Der står fortryk skal være 0,5 bar, kan dette kontrolleres?

-Skal fyret også udluftes?

Håber i kan hjælpe mig i den rigtige retning :)

Mvh. Nichgolas


www.Duckduckgo.com sikker søgemaskine
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Viser din pumpe samme strømforbrug som den plejer, og kan du høre pumpen køre? Ellers tyder det på en luftlomme et sted som hæmmer cirkulationen. Prøv at hæve trykket på pumpen til max.

Hvis du vil måle trykket trykket i din trykekspansionsbeholder skal du først have taget trykket af dit anlæg, men når du har et anlægstryk på 2,5 bar er det ikke trykket der er for lille.


Søren O

tak for svar.

Jeg har prøvet at hæve trykket til maks, dog kun i et par timer, jeg vil prøve at sætte den på maks natten over.

Øv, tænkte det nok, men skal havde vandet af systemet i næste uge, så må jeg måle trykket på beholderen..


www.Duckduckgo.com sikker søgemaskine
Nicholas Efternavn skrev den 14-09-2018 20:21:20

tak for svar.

Jeg har prøvet at hæve trykket til maks, dog kun i et par timer, jeg vil prøve at sætte den på maks natten over.

Øv, tænkte det nok, men skal havde vandet af systemet i næste uge, så må jeg måle trykket på beholderen..

 Det er sikkert din pumpe der ikke køre rundt efter stilstanden. Når du lægger øret til den kan du høre en karakteristisk syden når den køre på fuld skrald. Det er selvf. lidt svært at høre hvis det er første gang du lytter.    

Etn anden ting der også kan svigte er din shuntventil der gerne skulle være indstillet til at lukke for gennemløb til returen ca 15 grader under fyrets settemperatur. Står den for højt får du ingen varmt vand ud i anlægget. Ventilen kan naturligvis også sidde fast.

Der er ingen grund til at tappe vandet af anlægget for at tjekke fortrykket. Glem det arbejde til du mister trykket ud af anlægget gennem overtryksventilen. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hej Nitter

Jeg kan høre pumpen snurre, og den ændre hastighed når jeg skifter indstilling.

Mht til shuntventil, så mener jeg ikke det er monteret på en MGM, men må ud i morgen og se om jeg kan finde en et sted på fyret.


www.Duckduckgo.com sikker søgemaskine

Hvad er kedeltemperaturen, og er den stabil?

Hvad er pumpestart og pumpestop sat til?

Er der skruet helt op for radiatorventiltermostater?

Og hvad er returtemperaturen (anslået)?

Ps. MGM er ikke født med shunt (selv om jeg synes det er en dårlig ide). 

Annonce

Kedeltemperaturen er sat til 60 Grader, og normal stabil.

Jeg ved desværre ikke hvad du mener med pumpe start og stop, er det hysteresen?

Der er skruet helt op for thermostaterne, på nogle radiatorer har jeg fjernet dem

Retur temparaturen er nok 30 grader, mere end den plejer at være


Det er nu meget konsekvent, de radiatorer (både i stue og 1 sal.) som er  tættest på fyret har varme, så kommer der 3 lunkne og resten er kolde :/


www.Duckduckgo.com sikker søgemaskine

Prøv at stoppe pumpen, og derefter udlufte radiatorer igen. Måske der er nogle "skjulte" udluftninger på de højeste steder på din rørføring. Start derefter pumpen igen.


Søren O

Ja kedel (set) temperatur skal være min 60 grader, men prøv at hæve temperaturen til 65 grader.

Med stop/start af pumpe (f.eks. sat til 50/55 grader + hysterese) med det mener jeg ikke at trække varmen ud af kedlen under opstart ind til set punktet er nået. Hvilket har den fordel, at kedlen kommer hurtigt op i temp. når der startes fra kold.

Nu er et 25 kw pillefyr ganske stor, men hvad ligger den indfyret effekt på når den ønskede kedeltemperatur er opnået (fordi en retur på kun 30 grader er dæleme ikke meget)? 

Tjek lige op på fejlfindinsskemaet her i manualen    file:///C:/Users/Frank/Downloads/Slimpel-operating-manual.pdf

Ps. Selv om MGM ikke er "født" med shunt - læser jeg lige at der faktisk bør være installeret en sådan - returen bør nemlig ikke komme under 50 grader.  

 

Frank Chr. skrev den 14-09-2018 22:23:51

Hvad er kedeltemperaturen, og er den stabil?

Hvad er pumpestart og pumpestop sat til?

Er der skruet helt op for radiatorventiltermostater?

Og hvad er returtemperaturen (anslået)?

Ps. MGM er ikke født med shunt (selv om jeg synes det er en dårlig ide). 

Frank Frank Frank Frank, selvfølig skal der være et shuntkredsløb på en pladejernskedel. 

Frank Chr. skrev den 15-09-2018 11:03:18

Tjek lige op på fejlfindinsskemaet her i manualen    file:///C:/Users/Frank/Downloads/Slimpel-operating-manual.pdf

Ps. Selv om MGM ikke er "født" med shunt - læser jeg lige at der faktisk bør være installeret en sådan - returen bør nemlig ikke komme under 50 grader.  

 

 Det er, der som du selv har opdaget, beskrevet i manualen.     

Jeg ved ikke hvordan Nicolas anlæg er skruet sammen.  

Men når Nicolas'es pumpe kører er der næsten kun en fejl på shuntventilen tilbage, forudsat der ikke er noget VBB prioritering monteret på anlægget. Der kan ventilen der styrer det "halløj" nemlig også sætte sig fast et sted midt i mellem så langt hovedparten af vandet bliver ledt gennem VVB. 

Sætter shuntventilen sig fast i åben stilling vil retur-indgangen på kedlen have samme temperatur som fremløbet fra kedlen. Begge steder skal Nicolas måle temperaturen helt inde på/ved kedlen.



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis