Vejrkompensering på gulvvarme med fjernvarme...

jesperjtp
jesperjtp
Postnr: 9362
jesperjtp jesperjtp

Hej,

Ifølge diverse VVS og Energi folk, er det eneste vi mangler for at vores installation er "så godt som det kan blive" et vejrkompenseringsanlæg.

Nu har jeg siddet og googlet en del, og ikke fundet lige det argument jeg søger.. Alle de sider jeg finder, er, for det meste, med radiatorer...

Vi har et hus på 190m2, som blev total renoveret i 14 (alt nyt på nær ydrevægge). Der er gulvvarme nedstøbt i beton i alle rum. 

Vi har direkte fjernvarme anlæg, med Roth pumpeshunt/gulvvarme styring.

Det vil jo så være fremløbet på gulvvarmen der skal styres på, men jeg kan ikke gennemskue hvad det vil gavne, og hvordan det, sådan firkantet set, fungerer..

Kører man så med konstant åbnet gulvvarme ventiler, også udelukkende styrer på fremløb? Vil det ikke give et højt forbrug?

På forhånd tak..

Jesper Pedersen

Søren O
Søren O
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Det er nok lidt luksus, men helt klart den rigtige løsning. 

Normalt regulerer man temperaturen i gulvvarmeshunten manuelt, hvis man ellers får det gjort. Hvis temperaturen i gulvvarmeshunten er for høj, vil telestaterne størstedelen af tiden være lukkede, hvilket giver en dårlig regulering. Det optimale er en temperatur kun lidt højere end hvad der er nødvendigt, så telestaterne i langt størstedelen af tiden er åbne.

Søren O
Vil du være med? Log ind for at svare.